Review – Papillon (2018)

Regie: Michael Noer
Cast: Charlie Hunnam, Rami Malek, Michael Socha, Eve Hewson & Yorick van Wageningen
Genre: Criminaliteit, drama, mysterie
Releasedatum bioscoop: 19 september 2018, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 18 januari 2019

In de Westerse wereld pochen we maar al te graag over onze rechtszekerheid. We schilderen onze rechtssystemen af als de beste die er zijn, maar tegelijk vergeten we daarbij dat we zelf ook van heel ver komen. In een nog niet zo heel ver verleden belandden er immers heel wat mensen in de gevangenis, zonder dat ze nog maar één ding hadden mispeuterd. Willekeur was de grondslag van het rechtssysteem, dat vooral gebaseerd was op één grote corrupte molen. Ook in de jaren dertig van de vorige eeuw was dat zeker nog het geval. En net over die thematiek in die specifieke periode gaat Papillon, een remake van de gelijknamige avonturenfilm uit 1973. Geslaagde remake of verloren moeite?

Papillon neemt je dus mee naar de jaren 1930 van de vorige eeuw. Henri Charrière – vooral bekend onder zijn alias Papillon – is een bekende dief die de ene interessante klus na de andere weet te strikken. Wanneer hij getuige is van een brutale afranseling, stormt de politie niet veel later bij hem binnen om hem te beschuldigen van moord. Papillon is uiteraard onschuldig en gaat niet akkoord met wat er gebeurt. Maar alle moeite is tevergeefs: een groot schip brengt hem en andere gevangenen naar Frans-Guyana, waar iedereen zijn straf moet uitzitten. Gaandeweg maakt hij kennis met Louis Dega, een veroordeelde en steenrijke fraudeur. De twee smeden plannen om de gevangenis te verlaten, maar dat loopt niet van een leien dakje. Wie ontsnapt én vervolgens betrapt wordt, zal immers een vreselijk einde tegemoet gaan…

Titels over ontsnappingen of ontsnappingspogingen zijn altijd uiterst genietbaar. Het is niet voor niets dat de serie Prison Break destijds zo succesvol was. Ook Papillon is absoluut een entertainende film. Het verhaal gaat aanvankelijk heel goed vooruit en ook de beginscène waarmee regisseur Michael Noer zijn film aftrapt voelt heel erg goed aan. De Deense cineast surft verder op dat elan tot halverwege de prent, waarna het af en toe allemaal dreigt stil te vallen. Het scenario is niet overal even sterk en dat merk je vooral doordat het aantal verrassingen naar het einde toe steeds minder wordt. Hoewel de uiteindelijke finale zeer fijn is, is het jammer dat de prent de kijker niet over de gehele lijn even hard weet te boeien. Papillon had veel meer kunnen zijn, dat is zeker.

De personages die je in deze film de revue ziet passeren zijn absoluut in orde. Henri Charrière – of beter Papillon – is een geloofwaardige dief die zonder dat hij het beseft plots in een ware nachtmerrie belandt. De rol wordt degelijk neergezet door Charlie Hunnam, de man die nog niet zo lang geleden de rol van Koning Arthur vertolkte in Guy Ritchies King Arthur: Legend of the Sword (2017). Hunnam doet het goed, maar stoot nu en dan wel op de limieten van zijn personage. Naast Hunnam schittert Rami Malek, die zopas de Oscar voor Beste Acteur in de wacht sleepte voor zijn rol als Freddy Mercury in Bohemian Rhapsody (2018). Ook hij zorgt voor een degelijke en geloofwaardige prestatie. Zijn uitgesproken gezicht is trouwens perfect voor de rol als de onschuldig ogende Louis Dega. Papillon is goed gecast en dat werpt uiteindelijk zijn vruchten meer dan goed af.

Papillon is absoluut een entertainende film. Het is alleen heel erg jammer dat regisseur Michael Noer – die met deze film zijn eerste stappen in Hollywood zette – te braafjes is en gaandeweg de interesse van de kijker een beetje begint te verliezen. Het aanbod aan verrassingen wordt in de tweede helft te mager en dat is zonde. Door het goede acteerwerk van Charlie Hunnam en collega Rami Malek vergeet je dit echter snel en blijft Papillon absoluut popcornvertier. De prent is dus absoluut de moeite waard, maar kan geenszins bestempeld worden als perfect. Papillon wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 18 januari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer van de film snel!

Ken jij Pappillon, de film uit 1973? Heb je beide films gekeken? Welke vond je de beste? Heb je Papillon in de bioscoop gezien of wachtte je tot je de film zelf thuis kon ontdekken? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.