Review – Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

Regie: David Yates
Cast: Eddie Redmayne, Zoë Kravitz, Ezra Miller, Johnny Depp, Dan Fogler & Jude Law
Genre: Actie, avontuur, fantasy
Distributeur: Warner Bros. Picture
Releasedatum bioscoop: 14 november 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 maart 2019

Je kan het misschien maar amper geloven, maar in juli zal het acht jaar geleden zijn dat we voor het allerlaatst de avonturen van Harry Potter op het grote scherm konden bewonderen. De boekverfilmingen van de populaire reeks van J.K. Rowling werd een gigantisch succes en de films waren een waar crescendo. De Harry Potter-prenten werden steeds beter en tegen het einde wisten ze zelfs Oscarnominaties binnen te rijven. In 2011 viel iedereen dus in een groot zwart gat, maar het duurde niet lang tot Warner Bros. aankondigde dat de tovenaarswereld uitgebreid zou worden. In 2016 kregen we het langverwachte Fantastic Beasts and Where to Find Them voorgeschoteld, de eerste film in een nieuwe reeks. In 2018 verscheen het vervolg op de film, maar die werd veel minder enthousiast onthaald. Is de wereld van J.K. Rowling dan toch niet meer zo interessant?

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald gaat verder waar de vorige prent eindigde. De Amerikaanse tovenaarswereld wist de machtige Grindelwald gevangen te nemen. Maar tijdens een transport richting een Europese gevangenis, slaagt de gevaarlijke tovenaar erin te ontsnappen. Dit zet wereldwijd de tovenaarswereld op z’n kop. Ook Perkamentus, hoofd van het grootse Zweinstein, voelt zich niet veilig. Hij draagt zijn trouwe vriend Newt Scamander op om naar Parijs te gaan en er te zoeken naar Credence, de jongen die Grindelwald een tijdje terug al in het vizier had. Zou het kunnen dat de nietsvermoedende Credence een veel grotere rol te spelen heeft in het verhaal? Terwijl Grindelwald zijn grip op de wereld probeert te versterken, proberen Newt en zijn vrienden om dit tegen te gaan…

De wereld die J.K. Rowling met haar Harry Potter-boeken bracht is en blijft absoluut geweldig. Ook wanneer je deze Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald kijkt, besef je dat des te meer. Het verhaal dat Rowling deze keer op je loslaat is absoluut donkerder dan de vorige film, maar op geen enkel moment bereikt de prent de grootsheid van een echte Harry Potter-film. Het eerste deel voelt immers behoorlijk overbodig en langdradig aan, waardoor het indrukwekkendere finaledeel veel minder impact heeft. Dat echte blockbusters vandaag de dag per se langer dan twee uur moeten duren is absoluut zonde. The Crimes of Grindelwald had immers veel straffer kunnen zijn als hij gewoon korter was. In dat geval zou de focus een pak beter hebben gelegen.

Ook in deze prent trakteert Rowling de fans op tal van leuke personages, waaronder nieuwere en oude bekende. Net zoals in de vorige afleveringen passeren Newt Scamander, Tina, Queenie en Jacob de revue. Zij worden wederom schitterend naar het scherm gebracht door respectievelijk Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Alison Sudol en Dan Fogler. Maar eigenlijk zijn het in deze prent vooral Zoë Kravitz, Johnny Depp en Ezra Miller die met alle lof gaan lopen door hun uitstekend acteerwerk. Zij vertolken de rollen van Leta Lestrange, Gellert Grindelwald en Credence absoluut geweldig. En als kers op de taart speelt Jude Law de rol van de jongere Albus Dumbeldore. Regisseur David Yates wist absoluut een schitterende cast te strikken voor deze topblockbuster die uiteindelijk toch niet zo geweldig blijkt.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald is absoluut een must-see voor alle fans van de Harry Potter-films en -boeken. J.K. Rowling dompelt de kijkers wederom onder in een wereld vol magie en dat alleen is eigenlijk al meer dan reden genoeg om de prent te bekijken. Toch is het verhaal dat de schrijfster deze keer naar het grote scherm tovert niet helemaal geweldig en daardoor wordt je enthousiasme heel fel getemperd. Wellicht is dat ook de reden waarom de derde film in de reeks flink wat vertraging heeft opgelopen. Visueel is de prent absoluut geweldig en dat komt meer dan zeker door de fijne regie van David Yates. Ook het acteerwerk van onder andere Jude Law, Johnny Depp en alle andere leden van de cast is fenomenaal. Het is alleen jammer dat de film niet over de hele lijn echt geweldig is. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 25 maart 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Is J.K. Rowling  één van jouw meest favoriete schrijfsters en zijn de Harry Potter-verhalen volgens jou ook één van de besten? Ben je ook fan van de Fantastic Beasts-films? Wat vond je van deze tweede prent? Laat het ons weten door hier onder te reageren.