Review – Aquaman (2018)

Regie: James Wan
Cast: Jason Moma, Amber Heard, Nicole Kidman, Patrick Wilson & Willem Dafoe
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction, fantasy
Releasedatum bioscoop: 19 december 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 april 2019

Tot voor kort ging het niet zo geweldig met het DCEU. Films als Suicide Squad (2016) en Justice League (2017) bleken geen grote successen en dat deed menig cinefiel afvragen hoe het nu eigenlijk verder moest. Het was duidelijk dat Warner Bros. te hard probeerde om het universum van concurrent Marvel te kopiëren en dat was zonder twijfel geen goede zet. Met Wonder Woman (2017) leek een nieuwe weg ingeslagen en die werd bevestigd door het recente Aquaman van regisseur James Wan. De film werd een gigantische hit en verdiende al bijna 1 miljard dollar aan de internationale box office. Maar welk geheim ingrediënt hebben Warner Bros. en DC zo plots ontdekt?

Aquaman vertelt het verhaal van Arthur Curry, de zoon van een gewone man en de koningin van Atlantis. Zijn leven is nogal gewoontjes, zeker aangezien hij alle contact met mensen van de onderwaterstad volledig vermijdt. Maar wanneer Mera, een knappe roodharige krijgster, hem opzoekt, hoort Arthur dat het einde van de onderwaterwereld nabij is en dat er een grote oorlog met onze wereld op til staat. Arthur moet zijn lot omarmen en zal de plaats als koning van de prachtige wereld onder water moeten opeisen. Maar zal hem dat ook wel lukken als buitenstaander? Samen met Mera reist hij de wereld rond op zoek naar dat ene belangrijke wapen waarmee hij uiteindelijk alles aan zal kunnen. Maar is hij wel echt de uitverkorene?

Het DCEU is dus helemaal niet de meest succesvolle franchise die je de laatste jaren in de bioscoop kon ontdekken. Het is dan ook geen verrassing dat je bij aanvang van deze prent niet ongelooflijk enthousiast bent. Maar geen zorgen: regisseur James Wan maakt je quasi meteen dolgelukkig. Het verhaal mag dan wel typisch zijn, het is de uitvoering die absoluut alle lof verdient. Wan presenteert een kleurrijke CGI-prent vol plezier die af en toe zelfs doet denken aan James Camerons Avatar (2009). Aanvankelijk moet je wel wennen aan de dynamische regiestijl van Wan, maar dat ben je al gauw gewoon. Eens je daar voorbij bent, staat Aquaman alleen nog maar garant voor topentertainment dat je absoluut niet mag missen.

Het verhaal is dus wel een beetje typisch en vertelt over de queeste die Arthur Curry moet ondernemen om al dan niet zijn rechtmatige plaats op te eisen. Het spreekt voor zich dat ook hier een degelijke personage-opbouw essentieel is. Dat is gelukkig het geval. Samen met zijn team van scenaristen presenteert James Wan – je kent hem van grootse horrorfranchises als The Conjuring – erg fijne personages die vol verrassingen zitten. Ook aan de nodige comic relief is gedacht. Aquaman neemt zichzelf immers nooit te serieus, een probleem waarmee de laatste films in het DCEU wel kampten. De hoofdrollen van Arthur Curry en Mera worden uitstekend vertolkt door Jason Momoa en Amber Heard. Maar ook Patrick Wilson, Nicole Kidman, Willem Dafoe en Dolph Lundgren entertainen je helemaal met hun uitstekende acteerwerk.

Het DCEU lijkt gered. James Wan presenteert Aquaman, een spannende sciencefiction-fantasyfilm die je vanaf de allereerste seconde tot het allerlaatste frame compleet entertaint. Het verhaal mag dan misschien wel een beetje typisch zijn, maar door het visuele vernuft en de slimme regie van James Wan ben je al gauw volledig onder de indruk. Intelligente cinema is het niet, maar absoluut topentertainment mag je dit zonder twijfel wel noemen. Jason Momoa leidt een heerlijke cast die nooit vergeet om de kijker mee te sleuren in de leuke reis rond de prachtige onderwaterwereld. Deze film mag je dus echt niet missen. Aquaman wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 17 april 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende en oogverblindend knappe trailer nu.

Was jij het vertrouwen in het DC Extended Universe ook al helemaal verloren en had je geen idee dat Aquaman zo geweldig zou zijn? Wat vind jij van deze nieuwe film van James Wan? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.