Review – Justice League (2017)

Regie: Zack Snyder
Cast: Ben Affleck, Gal Gadot, Ezra Miller, Jeremy Irons, Amy Adams, Ray Fisher & Diane Lane
Genre: Actie, sciencefiction, fantasy
Distributeur: Warner Bros.
Releasedatum bioscoop: 15 november 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 maart 2018

Terwijl heel veel cinefielen zeggen dat er stilaan veel te veel superheldenfilms op het witte scherm verschijnen, blijven grote filmstudio’s smakken geld investeren in de bombastische films. Alleen is er de laatste jaren wel één heel groot kwaliteitsverschil te bespeuren: de films van Marvel zijn stukken beter dan die gebaseerd op de karakters van DC Comics. Denk zo maar aan de geweldige films rond de Avengers, die een waar festijn zijn voor iedere fan. DC- prenten als Batman V Superman: Dawn of Justice (2016) en Suicide Squad (2016) zijn gewoon een pak minder interessant. In 2017 werd de kijker gelukkig wel getrakteerd op het meesterlijke Wonder Woman, maar er was ook Justice League. In die film komen de grote namen van DC voor het eerst allemaal bij elkaar. Kan de film zich meten aan de Avengers-afleveringen?

Justice League speelt zich meteen af na de gebeurtenissen uit Batman V Superman: Dawn of Justice. Terwijl Bruce Wayne rouwt om het overlijden van een goede vriend, moet hij zich ook bezighouden met het samenstellen van een nieuw team van superhelden. Hij voelt immers dat er een gevaarlijke dreiging om de hoek lonkt. Na heel wat opsporingswerk vindt Bruce, samen met Diana, trouwe bondgenoten in Aquaman, The Flash en Cyborg, drie metamensen die Batman kunnen bijstaan in zijn queeste. Maar wanneer de meest gevaarlijke vijand uit het universum plots op de aarde neerstrijkt en duidelijk wordt dat dit een strijd op leven en dood is, moeten de leden van de Justice League op zoek naar een oude bekende. Zal het uiteindelijk lukken om het kwaad te verjagen?

Batman V Superman: Dawn of Justice (2016) bevatte al een voorsmaakje voor wat Justice League zou brengen, maar nu is het dus de eerste keer dat we de voornaamste DC-superhelden samen in een grote film zien verschijnen. Dat zou in principe voor een enorm spektakel moeten zorgen dat je volledig omverblaast. Jammer genoeg is dat helemaal niet wat je kan verwachten van Justice League. Net zoals Suicide Squad (2016) is deze nieuwe aflevering in de DC-saga een vreselijk ongestructureerd stukje fantasy-sciencefiction dat als een grote rommelhoop op de kijker afkomt. En dat is heel spijtig. Je zou immers denken dat ze het bij DC intussen wel gesnapt hebben. Bovendien kan je het verhaal ook op geen enkel moment sterk noemen. Justice League is té bombastisch, té robuust en vooral té hard volgepropt met middelmatige CGI.

Kunnen de personages het dan nog ietwat goedmaken? Ook dat is jammer genoeg een vraag die je niet positief kan beantwoorden. Daar waar Wonder Woman (2017) uitstekend de tijd nam om personages te ontwikkelen, is het bij Justice League gewoon helemaal terug naar af. Batman, Aquaman en Cyborg zijn lege persoonlijkheden die hun superkrachten nu en dan wat tonen, maar verder hebben de drie eigenlijk niets nuttigs te vertellen. Alleen Diana en Barry Allen – of beter ‘The Flash’ – zijn fijne personages die de film geregeld toch wat interessanter maken. Ben Affleck en Jason Momoa zetten degelijke acteerprestaties neer, maar het zijn toch vooral Gal Gadot en Ezra Miller die met alle eer gaan lopen.

Net zoals de vorige films in het DC-universum – met uitzondering van Wonder Woman (2017) natuurlijk – is ook deze Justice League helemaal geen meesterlijk superheldenspektakel dat je volledig omverblaast. De film probeert veel te hard om nieuwe personages te introduceren en vergeet daardoor een echt goed en spannend verhaal te vertellen. Het grootste probleem is ook dat regisseur Zach Snyder helemaal geen menselijke slechterik koos, maar wel een CGI-monster dat helemaal niet overtuigt. Gelukkig hebben we nog de heerlijke performances van Gal Gadot en Ezra Miller, die ervoor zorgen dat het allemaal toch nog wel meevalt. Voor de fans van DC zal Justice League wellicht nog okay zijn, maar een echte aanrader is het helemaal niet. Justice League wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 21 maart 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een echte DC Comics-fan en heb jij Justice League al in de bioscoop gezien? Wat vond jij van de film? Ben je van plan om de DVD of Blu-Ray in huis te halen? Laat het ons weten door hier onder te reageren.