Review – High Life (2019)

Regie: Claire Denis
Cast: Robert Pattinson, Juliette Binoche, Mia Goth, Lars Eidinger, André Benjamin & Agata Buzek
Genre: Sciencefiction, mysterie, drama
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 20 maart 2019
Releasedatum DVD: 14 mei 2019

De kogel is door de kerk: er is eindelijk een nieuwe Batman gekozen. Na de geweldige passage van Christian Bale en het minder geweldige tijdperk van Ben Affleck, is het nu aan Robert Pattinson. De gewezen Twilight-acteur leek na zijn rol in de tienerfranchise in een zwart gat te belanden, maar dat draaide gelukkig helemaal anders uit. Sinds zijn laatste performance als hopeloos verliefde vampier duikt Pattinson nu en dan op in interessante arthouse prenten zoals het recente Damsel (2018). Een tijdje terug bracht Imagine Film Distribution de knappe sciencefictionprent High Life uit op DVD. Ook in deze film is Pattinson te zien als een bijzonder personage dat geenszins te vergelijken is met dat van Twilight. Is Robert Pattinson wel de juiste persoon om binnenkort in de rol van de vleerheld te kruipen of heeft hij veel meer in zijn mars?

Het leven van de jonge Monte is maar stilletjes. De destijds ter dood veroordeelde crimineel werd samen met een aantal andere misdadigers de ruimte ingestuurd bij wijze van experiment en blijft nu nog samen met zijn jong dochtertje Willow achter. Hij moet het jonge meisje alleen opvoeden en dat op een ruimteschip dat veel te oud is. De jaren gaan voorbij en nu en dan komen er bij Monte tal van herinneringen naar boven. Wat is er vroeger gebeurd? Hoe komt het dan Monte en Willow de enigen zijn die nog overblijven? Wat was het experiment waarvoor de gevangenen in de ruimte werden geschoten? Monte beseft dat deze stille maar gevaarlijke reis op een bepaald moment ten einde zal komen. Maar weet hij eigenlijk wel waar ze heen gaan?

High Life is helemaal geen epische sciencefictionfilm in de stijl van Life (2017) of Avatar (2009). Regisseur-scenariste Claire Denis kiest voor een menselijkv erhaal dat focust op tal van bijzondere aspecten: geweld, seksualiteit en liefde. Het verhaal is indrukwekkend knap geschreven en door tal van interessante flashbacks kom je meer te weten over Monte, Willow en alles wat er ooit op het stille ruimteschip gebeurd is. Halverwege lijkt High Life alleen maar te gaan over een bizar voortplantingsexperiment van een gestoorde wetenschapster, maar eigenlijk vertelt de film zo veel meer dan dat. High Life schuwt geenszins existentiële vragen en dat maakt de film echt een prent voor de meerwaardezoeker. Het mag allemaal misschien wel traag vooruit gaan, maar dat bederft de pret absoluut niet.

Groot entertainment is deze prent dus helemaal niet. High Life is eerder een bijzondere karakterstudie die de menselijke gevoelens en driften bloot probeert te leggen. Het spreekt voor zich dat daarbij een focus op de personages – die uitstekend uitgewerkt moeten zijn – van fundamenteel belang is. Monte is een boeiend personage, een op hol geslagen en mysterieuze crimineel, die zijn rol als vader plots moet opnemen. De man maakt een bijzondere psychologische ontwikkeling door en dat is prachtig om te zien. Dankzij het fijne acteerwerk van Robert Pattinson komt alles echt straf over. Hetzelfde geldt voor Juliette Binoche. De Franse actrice neemt de rol van wetenschapster Dibs voor haar rekening. Ze speelt een knettergek personage, maar doet dat absoluut met glans. Hetzelfde geldt voor Mia Goth, Lars Eidinger, André Benjamin en Agata Buzek.

Gemakkelijk te volgen cinema is High Life niet. De nieuwe film van Claire Denis is hoogstaande cinema voor de cinefiel die opzoek is naar een echte meerwaarde. De prent is inhoudelijk bijzonder interessant en speelt met tal van existentiële vragen. De verschillende personages maken een fijne psychologische ontwikkeling door en dat maakt het allemaal nog boeiender. Robert Pattinson draagt de film compleet als de verloren gelopen Monte en wordt uitstekend ondersteund door Juliette Binoche. De twee vullen elkaar indrukwekkend goed aan. Pattinson doet je beseffen dat hij eigenlijk té goed is voor de rol van Batman. De film eindigt nogal abrupt, maar laat de kijker vervolgens spelen met de mogelijke gevolgen ervan. Denis daagt de kijker op het einde dus ook echt uit. High Life is prachtige cinema die geweldig is als je van dit soort films houdt. De prent wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 14 mei 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de fijne trailer nu.

Wat denk jij van High Rise? Heb je de film al gekeken en vond je die ook zo goed? Of spreken de thematiek en de stijl je niet zo heel erg aan? Ben je van plan om de film nog te kijken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.