Review – The Aftermath (2019)

Regie: James Kent
Cast: Keira Knightley, Jason Clarke, Alexander Skarsgård, Flora Thiemann & Jack Laskey
Genre: Oorlog, romantisch drama
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 13 maart 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 augustus 2019

Het einde van een tijdperk is nabij. Het ziet er naar uit dat we in de toekomst de bombastische intro, de zoeklichten én het groteske logo van Twentieth Century Fox mogelijk niet meer zullen zien. Na de grote overname van Fox door Disney, besloot de Grote Muis om nagenoeg alle geplande films van de kleinere studio – op een aantal grote franchises na – te annuleren. Menig cinefiel zal zich afvragen of het marktaandeel van Disney niet stilaan te groot aan het worden is. De studio is immers ook al eigenaar van grote franchises als het Marvel Cinematic Universe en Star Wars. Dat gezegd zijnde: eerder deze week bracht Twentieth Century Fox The Aftermath uit op DVD en Blu-Ray. Het interessante oorlogsdrama is één van de laatste prenten die nog door Fox zelf werd uitgebracht en wekt je interesse meteen. Is deze bijna laatste originele Fox-prent de moeite waard?

Het is 1945. Na vijf jaar oorlog, tal van doden en gigantische bombardementen is er eindelijk terug rust in Duitsland. De Britse Rachael Morgan is onderweg naar haar echtgenoot Lewis, een Britse kolonel die de opdracht kreeg om het Duitste Hamburg opnieuw op te bouwen. Ze kijken allebei uit naar hun hereniging, maar wanneer Rachael arriveert, stoot ze op een onaangename verrassing. Ze moet het huis immers delen met Stephen Lubert en zijn dochter. De Britse vindt het immers moeilijk om samen te leven met Duitsers. Wanneer Lewis steeds meer van huis weg gaat, moet de vrouw wel contact zoeken met haar nieuwe huisgenoten. Al gauw krijgen Stephen en Rachael gevoelens voor elkaar en dat zet het huwelijk van Rachael en Lewis, beiden nog herstellend van een vreselijk trauma, absoluut op het spel. Hoe zal het Britse koppel hier mee omgaan? Zou Rachael thuis blijven wonen of vertrekt ze samen met Stephen?

James Kent is een goede regisseur. Dat bewees de man eerder immers al met zijn sterke historische dramafilm Testament of Youth (2014). Dat de man opnieuw een film met oorlog als centraal thema maakte, is dan ook geen verrassing. Jammer genoeg komt The Aftermath nooit echt in de buurt van Kents vorige film. Hoewel het verhaal goed van start gaat en je aanvankelijk met veel interesse naar het scherm staart, heb je al gauw door dat het scenario helemaal niet zo sterk in elkaar zit. De rode draad gaat over een Brits koppel dat – gekenmerkt door een gigantisch trauma – eigenlijk niet meer goed kan samenleven. Op zich werkt dat wel goed, maar er zijn veel te weinig interessante subplots te vinden waardoor het allemaal al gauw heel zwakjes aanvoelt. Kent probeert met zijn regie wel alles een beetje op te smukken, maar echt regelrechte topcinema wordt The Aftermath nooit.

The Aftermath is vast en zeker een film die over de gehele lijn gekarakteriseerd wordt door de straffe performances. De rol van Rachael Morgan wordt sterk gebracht door Keira Knightley, die eerder dit jaar ook al verblufte met haar rol in Colette (2019). Knightley is geboren voor dit soort rollen en brengt alle emoties behoorlijk authentiek. Naast de Britse topactrice schittert Jason Clarke als echtgenote Lewis Morgan. Ook hij vergeet de kijker op geen enkel moment te boeien met zijn performance. De twee vullen elkaar uitstekend aan, maar komen nog beter tot hun recht dankzij de ondersteunende rol van Alexander ‘Tarzan’ Skarsgård. Hij passeert de revue als Stephen Lubert, de nieuwe grote liefde van Rachael. Het is zeker geen verrassing dat ook zijn performance absoluut niet teleurstelt. Tot slot zie je ook nog de Duitse Flora Thiemann als Freda, de dochter van Stephen, die eigenlijk niet weet wat ze met haar leven moet.

Oorlogsdrama’s kunnen vast en zeker heel goede films zijn. The Aftermath is in de verste verte geen slechte film, maar toch wordt je nooit helemaal enthousiast van wat je ziet. Hoewel de regie van James Kent heel degelijk is en het er visueel allemaal heel fijn uitziet, is het script toch niet helemaal wat je ervan verwachtte. Het verhaal is gewoonweg te zwak en dat is zonde. Toch doen de goede performances van Keira Knightley, Jason Clarke en Alexander Skarsgård je dat bijna vergeten en kan je op het einde van de rit zeker concluderen dat je je niet verveelt hebt. The Aftermath is zeker entertainende cinema die de moeite waard is, maar voor een echte hoogwaardige dramatische oorlogsfilm kijk je beter James Kents vorige prent. The Aftermath wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 14 augustus 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de mooie trailer nu.

Heb je altijd al van oorlogsdrama’s gehouden en spreekt The Aftermath je qua thematiek en verhaal wel aan? Heb je de film al in de bioscoop gekeken of heb je hem al ontdekt vanuit je luie zetel? Laat ons weten wat jij ervan denkt door hier onder te reageren.