Review – Killers Anonymous (2019)

Regie: Martin Owen
Cast: Gary Oldman, Jessica Alba, Tommy Flanagan, MyAnna Burning & Rhyon Nicole Brown
Genre: Criminaliteit, actie, mysterie
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 september 2019

Er zijn grote acteurs en er zijn hele grote acteurs. Onder die laatste categorie vallen ongetwijfeld namen als Brad Pitt, Johnny Depp, Christian Bale en Robert Downey Jr. Wanneer nog maar bekend wordt dat één van hen in een nieuwe film te zien zal zijn, is de interesse al meteen heel erg groot. Dat geldt ook voor Gary Oldman, de Britse acteur die recent nog voor zijn rol als Winston Churchill in Darkest Hour (2018) een Oscar in de wacht sleepte. Dit jaar was hij onder meer te zien in Killers Anonymous, een kleine misdaadfilm die door Source 1 Media op DVD werd uitgebracht en die in de States niet al te veel goede kritieken geniette. Maar is het echt zo erg? Kan Gary Oldman de film niet naar een hoger niveau tillen of is het scenario echt zo rampzalig? Hoog tijd om dat snel even met jou te ontdekken.

Net zoals er ondersteuningsgroepen voor alcoholisten en drugsverslaafden bestaan, zijn er in Killers Anonymous supportgroepen voor huurmoordenaars. Wanneer een al lang bestaande groep huurmoordenaars bij elkaar komt voor een nieuwe sessie, ontstaat er een gigantisch mysterie. Één van hen zou immers verantwoordelijk moeten zijn voor de aanslag op een Amerikaanse senator. Iedereen verdenkt iedereen en tegelijk weet iedereen die aanwezig is ook dat niemand te vertrouwen is. Wanneer gaandeweg blijkt dat de dingen niet zijn wat ze lijken en dat er bovendien een geheimzinnige aanwezige uit haar verstopplaats treedt, wordt het allemaal nog gevaarlijker. Zou het kunnen dat er meer aan de hand is en dat één van hen niet is wie hij of zij beweert te zijn? Iedereen heeft wel een geheim te verbergen, maar één iemand zal uiteindelijk echt de uitkomst van dit alles kunnen bepalen.

Het idee van supportgroepen voor huurmoordenaars is zeker niet helemaal stom. Het concept is dus aanvankelijk nog wel fijn en dus besluit je Killers Anonymous – ondanks de vernietigende Amerikaanse recensies – toch een kans te geven. Tevergeefs: na een kwartiertje heb je helemaal door waarom de film in de States en ook daarbuiten geen succes werd. Een echt verhaal is immers totaal zoek en bovendien voelt de film echt als een rommeltje aan. Op geen enkel moment heb je door wat regisseur-scenarist Martin Owen met zijn erg vage misdaadfilm wil vertellen. Hoewel er tal van interessante elementen te vinden zijn, wordt niets echt uitgewerkt. Verrassend is het dan ook niet dat je interesse na dat kwartiertje al andere oorden gaat opzoeken. Het blijft onbegrijpelijk dat scenario’s als deze effectief financiering vinden en uiteindelijk ook een film worden.

De problemen worden echter nog groter als het over de personages gaat. Hoewel Owen probeert om de personages interessant te maken door flashbacks tijdens de groepssessie, kan je er maar nauwelijks omheen dat het allemaal maar behoorlijk flauw is. De persoonlijkheden die je te zien krijgt, van de gewelddadige Markus tot de introverte Alice, zijn platte karakters die absoluut niets te vertellen hebben. Tommy Flanagan, MyAnna Burning en Tim McInnery proberen de film wel leuker te maken met hun al bij al nog meevallende acteerwerk, maar dat lukt eigenlijk echt nooit. Zelfs de aanwezigheid van Gary Oldman en Jessica Alba, die niet meer dan voor de galerij lijkt, kan de film op geen enkel moment naar een hoger niveau tillen. Wat een fiasco!

Killers Anonymous is niet meer dan barslechte cinema. Dat de film niet in de Belgische zalen verscheen, is dan ook niet meer dan normaal. Hoewel het concept over de Anonieme Huurmoordenaars als supportgroep wel interessant is, kan je nooit zeggen dat het verhaal dat ook is. Niets wordt uitgewerkt, de personages zijn leeg en saai en echt spanning is er ook niet. Dit is cinema van het allerlaagste niveau en het is dan ook opmerkelijk dat Gary Oldman, inmiddels een Oscarwinnaar, een rol in dit project aanvaardde. Hopelijk begaat hij nooit nog een zulke vergissing. Wil je zelf de film toch nog een kans geven? Dat kan! Killers Anonymous wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 19 september 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Killers Anonymous al gekeken en vond je het allemaal niet zo slecht? Spreekt de inhoud je nog wel aan of denk je ook dat de film niet zo goed is? Ben je van plan om de prent nog een kans te geven? Laat het ons weten door hier onder te reageren.