Review – All Is True (2019)

Regie: Kenneth Branagh
Cast: Kenneth Branagh, Judi Dench, Ian McKellen, Kathryn Wilder & Lydia Wilson
Genre: Historisch en biografisch drama
Releasedatum DVD: 30 oktober 2019

Het Verenigd Koninkrijk is momenteel heel verdeeld over de Brexit en alles wat daaromheen gebeurt. Toch zijn de inwoners van het land zijn het er toch over eens dat er doorheen de rijke geschiedenis tal van interessante persoonlijkheden gepasseerd zijn. Over sommige grote Britten wordt zelfs tot op vandaag nog veel gesproken en geschreven. Denk bijvoorbeeld maar aan William Shakespeare, de bekende dichter en theaterschrijver van wie jaarlijks een aantal toneelstukken wereldwijd opgevoerd worden. Toch weten veel mensen niet hoe het leven van de schrijver echt was. Sony Pictures brengt op 30 oktober 2019 All Is True uit op DVD. De kleine film met onder andere Ian McKellen, Judi Dench en Kenneth Branagh oogt mooi, maar is het dat ook?

William Shakespeare is anno 1615 ook al een bekende naam in het Engeland van toen. De man woont en werkt in Londen, waar hij het ene schitterende stuk na het andere opvoert in zijn eigen theater. Op een dag slaat echter het noodlot toe: het prachtige Globe Theatre, waar Shakespeare zich echt thuisvoelde, brandt af. Daarom moet de man, totaal gebroken en zonder doel geworden, terugkeren naar zijn thuisstadje. Na jaren van afwezigheid moet hij zich terug opstellen als echtgenoot en vader, want hij trekt terug in bij zij vrouw en dochter. Alleen blijkt dat moeilijker dan verwacht, aangezien de kloof tussen hem en zijn huisgenoten nog groter is dan hij had kunnen denken. Tot aan het einde van zijn leven woont hij thuis, waar hij het ene geheim na het andere ontdekt.

All Is True is een film van én met Kenneth Branagh, de acteur die nog niet zo lang geleden schitterde als Hercule Poirot in Murder on the Orient Express (2017). Branagh is zelf de voorzitter van een gerenommeerde theaterschool in Londen, dus is het niet verrassend dat de man zijn schouders zette onder dit filmproject. Het resultaat mag er dan ook best wezen. Het is interessant om te zien hoe de grote William Shakespeare de laatste maanden van zijn leven doorbracht en dat ook hij getuige werd van een gigantische tragedie. Het hele gebeuren voelt heel theatraal aan en dat is zeker positief, al is het verhaal niet over de hele lijn echt boeiend. Nu en dan lijkt de film immers stil te vallen, waardoor je interesse andere oorden opzoekt.

Gelukkig zijn de personages die je voorgeschoteld krijgt allesbehalve leeg. Hoe kan dat ook anders: de film gaat over één van de grootste Britse schrijvers ooit. Shakespeare is een boeiende persoonlijkheid en wordt bovendien knap naar het scherm gebracht door Branagh. De man heeft talent voor dit soort majestueuze rollen, dat bewees hij eerder al met zijn performance als Poirot. Williams vrouw Anne wordt dan weer vertolkt door de al even iconische Judi Dench, die ook op haar oude dag blijft verbluffen als actrice. Is dat nog niet genoeg voor jou? Dan ben je vast dolenthousiast om te horen dat ook Ian ‘Gandalf’ McKellen schittert in deze dramaprent. Hij speelt de rol van de Graaf van Southampton en doet dat zoals steeds met grote finesse.

Jaarlijks worden er heel wat biografische prenten op de kijker afgevuurd. Vaak zijn ze leerrijk en entertainend tegelijk, waardoor je je eigenlijk geen enkele seconde verveelt. Voor All Is True lijkt dat op het eerste zicht net hetzelfde, al besef je na een kwartiertje wel dat dit geen film van het hoogste niveau is. Hoewel alles theatraal aanvoelt en dat best goed bij de thematiek past, valt het verhaal hier en daar stil. Daardoor wordt je enthousiasme natuurlijk getemperd. Branagh, McKellen en Dench zorgen wel voor schitterend acteerwerk, waardoor je de aanwezige minpuntjes al gauw vergeet. Bovendien is de regie van Branagh helemaal in orde. All Is True is geen feestcinema, maar vast en zeker een aanrader voor wie van biopics houdt. De film wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 30 oktober 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Is William Shakespeare voor jou ook zo’n inspirerend figuur? Heb je al één van zijn toneelstukken gezien of ben je fan van verfilmingen ervan? Wat denk jij van All Is True? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.