Review – The Intruder (2019)

Regie: Deon Taylor
Cast: Michael Ealy, Meagan Good, Dennis Quaid, Joseph Sikora & Alvina August
Genre: Drama, horror, mysterie
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 oktober 2019

De meeste horrorthrillers die we vandaag de dag te zien krijgen, gaan over bovennatuurlijke verhalen. Vaak is één van de hoofdpersonages bezeten of gaat het om een huis dat een lange geschiedenis kent en daarom uiterst gevaarlijk is voor de nieuwe inwoners. Nu en dan komen er echter horrorprenten uit waarbij menselijke horror centraal staat. Denk bijvoorbeeld maar aan Get Out (2017) en Us (2019), twee films van de geweldige Jordan Peele. Deze week brengt Sony Pictures The Intruder uit op DVD en Blu-Ray. De film met in de hoofdrollen Dennis Quaid, Michael Ealy en Meagan Good verscheen bij ons niet in de zalen, maar klinkt wel degelijk heel interessant. Is het de moeite om de film in huis te halen of verdoe je er je tijd mee?

Scott en Annie zijn een dolgelukkig koppel. Wanneer Scott een ijzersterke deal kan sluiten voor het bedrijf waarin hij werkt, komt Annie met een schitterend idee: ze wil wegtrekken uit de stad en een huis kopen op het platteland. Niet veel later vinden ze het huis waar ze altijd al van droomden en besluiten ze te verhuizen. Ze kopen een huis van Charlie, een vreemde eenzame man met enge trekjes. Annie en Scott voelen al gauw dat Charlie moeilijk afscheid kan nemen van het huis. Terwijl Annie niet gelooft dat Charlie slechte bedoelingen heeft, heeft Scott er toch geen vertrouwen is. Hij maant de man aan om niet langer op zijn erf te komen. Charlie weet niet van ophouden en blijft het koppel lastigvallen. Wat heeft de man te verbergen? Heeft hij echt slechte bedoelingen of is het allemaal maar een verkeerd buikgevoel?

Horrorfilms waarbij menselijke horror centraal staan zijn altijd leuk om te kijken. Aanvankelijk ben je dan ook behoorlijk geïnteresseerd in The Intruder. Het begin is aangenaam en doet je uitkijken naar wat er allemaal nog gaat komen. Jammer genoeg ebt je interesse na het eerste kwartier alweer weg. Regisseur Dean Taylor en scenarist David Loughery schotelen je immers een eerder flauw verhaal voor dat bovendien enorm voorspelbaar is. De horrorprent is op geen enkel moment verrassend en vernieuwt ook op geen enkel vlak. Alles is typisch. The Intruder voelt aan als een film die cliché-elementen uit het genre recycleert en dat is natuurlijk uit den boze. En toch entertaint de film je tot op een zekere hoogte.

De personages die je in The Intruder voorgeschoteld krijgt zijn eerder leeg. Scott en Annie mogen dan wel een mooi koppel zijn dat op het scherm echt werkt, maar hun persoonlijkheden zijn allesbehalve interessant. Bovendien kloppen bepaalde elementen ook gewoon niet. Zo kom je te weten dat Annie werkt als journaliste voor magazines, maar zie je haar op geen enkel moment werken. Ook de flauwe overspelcomponent van Scott werkt op geen enkel moment. De personages worden wel goed neergezet door Michael Ealy en Meagan Good. De rol van de mysterieuze – maar even lege – Charlie wordt ook degelijk gebracht door Dennis Quaid, de acteur die in 1998 nog te zien was in The Parent Trap.

Om een lang verhaal kort te maken: het is goed dat Sony Pictures besliste om The Intruder niet in de Belgische zalen uit te brengen. De film is immers veel te teleurstellend. Het verhaal is saai en bevat bovendien weinig verrassende en vernieuwende elementen, hoewel het allemaal toch nog entertainend is. Ook wat betreft de personages kan de film geenszins verbluffen. Ealy, Good en Quaid doen absoluut hun best om de film nog leuk te maken en daar slagen ze in beperkte mate ook wel in, maar The Intruder bereikt op geen enkel moment een acceptabel niveau. Kortom: dit is een film die je beter mijdt, tenzij je echt moe bent en niks anders te doen hebt. The Intruder wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt vanaf 30 oktober 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Had jij al eens gehoord van The Intruder of keek je echt uit naar de prent? Heb je de film al gekeken en vond jij het allemaal wel goed? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening met andere lezers te delen.