Review – Ma (2019)

Regie: Tate Taylor
Cast: Octavia Spencer, Diana Silvers, Gianni Paolo, Luke Evans, Juliette Lewis & McKaley Miller
Genre: Horror, thriller, mysterie
Releasedatum bioscoop: 5 juni 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 oktober 2019

Er zijn veel acteurs die je steeds weer ziet terugkomen in dezelfde soort rollen. Zo zal je Liam Neeson steeds zien opduiken in spannende actiethrillers, net als Bruce Willis en Jason Statham. Maar ook vrouwen worden soms getypecast. Denk maar aan Octavia Spencer, die vooral te zien is in de rol van de vriendelijke – maar vaak wel mondige – vrouw. Dat was onder meer het geval in Hidden Figures (2017) en Gifted (2017). Eerder dit jaar was de Amerikaanse topactrice echter te zien in een heel andere soort rol. Universal Pictures bracht immers Ma uit in de Belgische zalen, een film waarin Spencer een mysterieuze vrouw met een geheime agenda speelt. Alleen al daarom wekt de prent meteen je interesse, maar is het ook echt de moeite waard?

Erica verhuist met haar puberende dochter Maggie terug naar het stadje in Ohio waar ze vroeger zelf opgroeide. Het belooft een moeilijke periode te worden, maar Maggie leert op haar nieuwe school al gauw een aantal mensen kennen. Het duurt immers niet lang tot ze wordt uitgenodigd om samen met haar nieuwe vrienden op stap te gaan. Er is alleen één probleem: ze zijn te jong om drank te kopen. Een vriendelijke vrouw helpt hen en koopt alcohol voor de tieners, waarna ze voorstelt om veilig bij haar thuis te komen feesten. Sue Ann – zo heet de vrouw – blijkt een geweldige vrouw die echt alles toelaat. Toch voelen Maggie en haar vrienden dat er iets niet klopt. Waarom laat Sue Ann alles toe? Heeft ze iets te verbergen?

Er zijn films waarbij je zelf niet al te veel hoeft na te denken. Ze zijn dan ook vaak de perfecte ontspanning na een drukke werkweek. Ma hoort daar ongetwijfeld bij. Het verhaal dat regisseur Tate Taylor en scenarist Scotty Landes je voorschotelen is allesbehalve ingewikkeld, maar daarom niet minder entertainend. Je moet je ook niet verwachten aan grote verrassingen die het hele gebeuren een andere richting in sturen, maar dat hoeft ook helemaal niet. Het verhaal over een vriendengroepje tieners die gaan feesten bij een oudere eenzame vrouw, die bovendien tal van geheimen te verbergen heeft, is gewoon heel amusant. Dit is perfecte vrijdagavondcinema, die je hoofd leegmaakt na een zware werkweek.

De rol van de mysterieuze Sue Ann wordt verrassend neergezet door Octavia Spencer, die bekend staat om haar hoge aaibaarheidsgehalte. De immer sympathieke vrouw speelt een veel minder sympathieke rol en dat is fijn om te zien. Bovendien is het personage mooi uitgewerkt. Ze brengt de rol geloofwaardig naar het scherm, waardoor de film absoluut nooit saai wordt. Ook de jonge Maggie wordt mooi gebracht door de relatief onbekende Diana Silvers. Verder zie je Gianni Paolo, McKaley Miller en Corey Fogelmanis de revue passeren. En last but not least is er ook nog een rol weggelegd voor Luke Evans, die zoals steeds een aangename aanvulling is in eender welke film of serie die je bekijkt. Ma is uitstekend gecast en dat maakt je uiteindelijk nog enthousiaster.

Een absolute hoogvlieger is Ma helemaal niet geworden. Daarvoor zit bevat de film te veel clichés en is het hele gebeuren veel te weinig verrassend. Toch amuseer je je over de gehele lijn met de prent. Het verhaal is spannend, de personages hebben net voldoende uitwerking gekregen en het acteerwerk is absoluut degelijk. Octavia Spencer is gewoonweg perfect als de mysterieuze Sue Ann en eigenlijk is dat al meer dan genoeg om deze film zo snel mogelijk een kans te geven. De regie van Tate Taylor zit helemaal goed. Om een lang verhaal kort te maken: dit is spannende én ontspannende cinema die voor iedereen een aanrader is, net omdat het zo makkelijk verteerbaar is. Ma wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 30 oktober 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onheilspellende trailer nu.

Wat denk jij van Octavia Spencer in de rol van een mysterieuze en gevaarlijke vrouw? Heb je Ma al gekeken of spreekt de horror-thriller je niet helemaal aan? Laat ons weten wat jij van de prent denkt door hier onder een reactie te plaatsen.