Review – The Lion King (2019)

Regie: Jon Favreau
Cast: Donald Glover, Beyoncé Knowles-Carter, John Oliver, Chiwetel Ejiofor & Seth Rogen
Genre: Animatie, avontuur, drama
Distributeur: Disney
Releasedatum bioscoop: 17 juli 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 november 2019

Er zijn heel wat films die nagenoeg iedereen zal kennen. Zo heb jij vast wel één van de Harry Potter-films gezien of weet je zeker hoe het verhaal van het prachtige Beauty and the Beast (2017) afloopt. Toch is er één titel die bijna iedereen over de gehele planeet zou moeten kennen: De Leewenkoning. De mooie animatieprent uit 1994 kreeg in 2019 een verbluffende update. Jon Favreau, de regisseur van het amusante The Jungle Book (2016) en ook bekend als Happy Hogan uit de Marvel-wereld, mocht voor Disney het familieverhaal in een nieuw jasje stoppen. Verwonderlijk was het niet dat de film een regelrecht kassucces werd. Toch waren niet alle fans en critici even enthousiast. Is The Lion King echt een saaie kopie van de originele animatieprent uit 1994 of durft Disney hier en daar het verhaal wat aan te passen?

Het zijn prachtige tijden in het land van Mufasa, de dappere leeuwenkoning die net vader werd van Simba. Het jonge leeuwtje wilt al gauw de wereld ontdekken, terwijl Mufasa niets liever wil dan het welpje klaarstomen voor zijn lot. Hij zal immers op een dag de rol van zijn vader moeten overnemen. Simba is dolgelukkig en doet niets liever dan spelen met de jonge Nala. Alles verandert echter wanneer zijn vader vertrappelt wordt door een grote kudde dieren. Simba’s oom Scar, belust op de troon, geeft het jonge welpje de schuld en raad hem aan om te vluchten en nooit meer terug te keren. Terwijl iedereen denkt dat het prinsje ook dood is en Scar de troon bestijgt, begint Simba aan een avontuurlijke reis die hem zal leren wat regeren en verantwoordelijkheid nemen echt betekenen. Zal hij op een dag de dood van zijn vader wreken?

Disney is al jaren bezig met het updaten van hun grote arsenaal aan tekenfilms. Zo zagen we de laatste jaren onder andere Cinderella (2015), The Jungle Book (2016) en Alladin (2019) in de bioscoopzalen passeren. Dat ook The Lion King daarbij zou komen, was natuurlijk maar een kwestie van tijd. De Grote Muis presenteert met deze versie opnieuw een schitterende familieprent die je over de hele lijn entertaint. Opvallend is vooral hoe goed Jon Favreau en zijn team erin geslaagd zijn om Simba en alle andere dieren tot leven te brengen. Alles ziet er levensecht uit en alleen al daarom is de meest enthousiaste buiging voor het team meer dan op zijn plaats. Afgezien van het technische vernuft, de mooie songs en de knappe regie, moet je toch vaststellen dat de film weinig gedurfd is. Het scenario is immers nauwelijks verschillend van de originele prent uit 1994 en dat is jammer. De kijker verdient immers meer dan goedkope copy paste.

Favreau speelt dus op veilig, wellicht omdat hij als vriend aan huis blindelings de wensen van Disney inwilligde. Dit maakt vanzelfsprekend dat ook de personages weinig uitdagend zijn. Maar vergis je niet: ook op dit vlak is de film meer dan in orde. Het is heerlijk om opnieuw de avonturen van Simba te volgen, het jonge leeuwenwelpje dat ooit koning zal worden. Terwijl de jonge versie van het personage wordt mooi gebracht wordt door JD McCrary, neemt de getalenteerde Donald Glover het in de helft over. Ook hij brengt het personage uitstekend tot leven. De stem van Nala wordt verzorgd door Beyoncé, die met veel overgave aan haar personage gestalte geeft. Verder hoor je ook nog Seth Rogen als Pumbaa en Billy Eichner als Timon. Iedereen doet het uitstekend, maar de personages zijn over de gehele lijn braaf. Disney had hier wat meer vuurwerk mogen voorzien.

The Lion King kreeg in 2019 een hele nieuwe versie. Fans van de originele film uit 1994 zullen met open mond naar het scherm staren: terwijl het verhaal nagenoeg onaangeroerd is gebleven, weten Favreau en zijn team van filmmakers te verbluffen met prachtige CGI. Alles ziet er levensecht uit en daarvoor verdient de film ook alle lof. Je kan immers op geen enkel moment zien dat nagenoeg niets echt is opgenomen. Het is alleen wel jammer dat Disney niet meer durf toonde met deze versie van de film. Het verhaal mocht hier en daar immers wat verrassender uit de hoek komen, net zoals de personages. Op het stemmenwerk van Donald Glover, Beyoncé en Seth Rogen valt niets aan te merken. Conclusie: The Lion King is een uitstekende – maar brave – Disneyprent die je niet mag missen. De prent ligt sinds 22 november 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Wat dacht jij toen je hoorde dat The Lion King een prachtige nieuwe CGI-update zou krijgen? Ben je de film meteen in de bioscoop gaan kijken of wachtte je tot je hem thuis kon ontdekken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.