Review – My Spy (2020)

Regie: Peter Segal
Cast: Dave Bautista, Chloe Coleman, Parisa Fitz-Henley, Kristen Schaal & Ken Jeong
Genre: Actie, komedie, familie
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 11 maart 2020, verdeeld door The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 juni 2020

De coronacrisis betekende voor sommige films jammer genoeg een einde aan de bioscoopbezoeken. Zo speelde in de week van 15 maart, waarin de Belgische overheid besloot om het land te onderwerpen aan een wekenlange lockdown, de plezierige misdaadkomedie My Spy in de Belgische zalen. De film met Dave Bautista in de hoofdrol als een sukkelachtige spion die opgezadeld zit met een jong meisje had alles in zich om in België heel wat mensen naar de bioscoop te lokken, maar daar werd dus een stokje voor gestoken. Filmdistributeur The Searchers heeft dan ook besloten om de film in België en Nederland enkel en alleen op DVD en Blu-Ray uit te brengen. Sinds 10 juli 2020 kunnen fans van Bautista de film in de winkelrekken terugvinden. Is de prent de moeite waard of is het puur tijdverlies? Lees snel verder als je daar achter wilt komen.

JJ is een bekende CIA-agent die de ene opdracht na de andere feilloos weet te volbrengen. Iedereen kijkt naar hem op. Dat verandert echter volledig wanneer een belangrijke missie verkeerd afloopt en JJ de opdracht krijgt om samen Bobbi, één van de technische mensen uit zijn team, op observatie te gaan. JJ en Bobbi krijgen weinig actie te zien. Wanneer de twee echter ontmaskerd worden door de jonge Sophie, één van hun targets, wordt JJ helemaal onder druk gezet. Als hij niet doet wat Sophie wilt, dan zal zij bekendmaken dat er in het gebouw twee CIA-agenten verscholen zitten. Terwijl JJ doet wat hij moet doen, voelt hij zich steeds beter bij Sophie en haar mama. De drie groeien steeds dichter naar elkaar toe, terwijl er een vreselijk gevaar om de hoek lonkt. Zal de intussen soft geworden JJ zijn plicht nog kunnen vervullen wanneer het gevaar zich echt manifesteert?

Dave Bautista is een acteur die uit de bodybuildersbusiness is overgewaaid. Net als Dwayne Johnson heeft hij zich in Hollywood opgewerkt tot een gegeerd man, die eerder al verscheen als Drax in het Marvel Cinematic Universe. Actieprenten zijn evenwel zijn echte dada. Dat merk je meteen aan My Spy. De film begint immers met een intense en heerlijke actiescène waarin Bautista zichzelf als een vis in het water voelt. Vervolgens tuimelt de prent in het ietwat clichématige narratief van een spion die zich steeds meer en meer verbindt met zijn targets. De prent is absoluut nooit saai, maar vast en zeker behoorlijk voorspelbaar. Regisseur Peter Segal, die eerder onder meer Second Act (2018) maakte, neemt geen risico’s met zijn nieuwe film. Dit is plezierige cinema, maar echt inhoudelijk diepgaand is het – zoals je wel kon verwachten – natuurlijk nooit.

Het scenario van My Spy is bovendien behoorlijk oppervlakkig en rechtlijnig. Er zijn weinig zijsprongetjes te vinden, waardoor je als kijker soms wel verveeld toekijkt. Gelukkig zijn de personages wel erg aangenaam. JJ is een fijne spion die zichzelf door toedoen van de jonge Sophie volledig herontdekt. Dat is leuk om te zien en komt des te fijner over dankzij het leuke acteerwerk van Dave Bautista, die zowel zijn actievolle als komische kantjes kan etaleren. Ook Ken Jeong, Parisa Fitz-Henley en Kristen Schaal leveren uitstekend acteerwerk. Er is echter één iemand die gedurende de hele prent de show steelt: Chloe Coleman. De jonge actrice, eerder al te bewonderen in de HBO-reeks Big Little Lies, is uitstekend als de dappere, eigenwijze en vooral heel speelse Sophia. Het is bovendien ook leuk om te zien dat er zo veel synergie is tussen de castleden.

Het valt wel eens voor dat je op een avond in de zetel zit en helemaal geen idee hebt wat je nu zou moeten doen. Wanneer dat nog eens voorvalt in de nabije toekomst én je houdt van brave actiekomedies, dan geef je My Spy best eens een kans. Peter Segal schotelt immers een plezierige en makkelijk te verteren, straightforward actiekomedie voor. Het verhaal is leuk – hier en daar wat te oppervlakkig – en de personages zijn verrassend aangenaam. Het acteerwerk van Dave Bautista is uitstekend, net zoals dat van de jonge Chloe Coleman. Dit is cinema om zonder nadenken van te genieten en die je bovendien heel gauw weer zal vergeten. My Spy wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 10 juni 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Ben jij een fan van de doldwaze actieprenten met Dave Bautista en heb je hard uitgekeken naar de release van My Spy? Heb je de film nog in de bioscoopzalen kunnen bewonderen of heb je de titel intussen thuis al gekeken? Wat vond jij ervan? Laat het ons snel weten!