Review – The Invisible Man (2020)

Regie: Leigh Whannell
Cast: Elisabeth Moss, Aldis Hogde, Harriet Dyer, Oliver Jackson-Cohen & Michael Dorman
Genre: Horror, mysterie, thriller
Releasedatum bioscoop: 4 maart 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 15 juli 2020

De komst van het coronavirus heeft voor heel wat zaken een serieus stokje gestoken. Zo zijn belangrijke deals van bedrijven misschien niet doorgegaan, worden investeringen op de lange baan geplaatst en ligt de arbeidsmarkt zo goed als stil. Ook in de filmwereld gooide de komst van het virus roet in het eten. Één van de films die het in maart immers zeer goed deed, was The Invisible Man. De prent van Universal Pictures, in samenwerking met Blumhouse Pictures, bleek een grote verrassing. Net daarom besloot de filmstudio om de prent opnieuw in de zalen te brengen van zodra de bioscopen terug open gingen. Sinds kort ligt de horrortitel bij ons echter ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Is de film met Elisabeth Moss echt zo’n schot in de roos?

Cecilia is samen met Adrian, een steenrijke wetenschapper die actief is in de wereld van optica. Al gauw wordt echter duidelijk dat de relatie allesbehalve gezond is en dat Adrian haar letterlijk en figuurlijk gevangen houdt. Vol angst en twijfels besluit Cecilia om Adrian te verlaten. Niet veel later hoort ze dat haar ex zelfmoord heeft gepleegd. Voorzichtig begint ze te timmeren aan een nieuw leven, al wordt dat al gauw bemoeilijkt. Plots gebeuren er immers rare en onverklaarbare dingen. Is Adrian wel echt dood? Zou het kunnen dat hij iedereen voor de gek houdt en een manier heeft gevonden om Cecilia’s leven alsnog te bemoeilijken? Terwijl Cecilia steeds dichter bij de waarheid komt, wordt ze door iedereen in haar leven als knettergek beschouwd. Hoe zal dit aflopen?

Een paar jaar terug kondigde Universal Pictures het Dark Universe aan, een horrorfilmuniversum waarin verschillende belangrijke personages elkaars paden zouden doorkruizen. The Invisible Man zou daar deel van uitmaken. Inmiddels werd van het idee afgestapt en dat is misschien helemaal geen slechte zaak. Het maakt van The Invisible Man immers een echte standalone-film, die niet volgepropt moest worden met belachelijke referenties naar andere prenten in het universum en dat komt het eindproduct natuurlijk bijzonder ten goede. Leigh Whannell, die eerder al verantwoordelijk was voor horrorprenten als Insidious: Chapter 3 (2015), levert immers een uitstekende horrorthriller af die je van de eerste seconde tot het allerlaatste beeld echt op het puntje van je stoel laat zitten. Qua sfeer, tempo en storytelling zit alles over de gehele lijn goed. Dit is verrassende cinema en dat van een erg hoog niveau.

Een film gaat en staat uiteraard ook met de personages die het verhaal verder vormgeven. In The Invisible Man is dat vanzelfsprekend niet minder waar. Cecilia is een bijzonder en interessant personage, geplaagd door een vreselijke angst voor de vraag van een ex-partner. De rol is sterk geschreven en wordt bovendien fantastisch neergezet door de getalenteerde Elisabeth Moss. De actrice verbluft over de gehele lijn. Dezelfde vlieger gaat op voor Aldis Hogde – bekend van Hidden Figures (2017) – die met finesse de rol van politieagent James voor zijn rekening neemt. Verder zie je ook nog Oliver Jackson-Cohen, Harriet Dyer en Michael Dorman in interessante rollen verschijnen. Leigh Whannell heeft echt bijzonder veel geluk met zijn sterke cast.

The Invisible Man is sterke, spannende en vooral uitstekend uitgevoerde cinema die je gezien moet hebben. Het verhaal begint spannend en weet de kijker doorheen het hele gebeuren voortdurend te boeien. De sfeer is intens, de regie is strak en ook het acteerwerk van Elisabeth Moss en Aldis Hodge zit over de gehele lijn ongelooflijk goed. Moss draagt de film compleet. Kortom: zorg ervoor dat je deze topthriller zo snel mogelijk bekijkt. Wie zich haast kan hem nog bewonderen in de bioscoopzalen, anders zal het voor thuis zijn. The Invisible Man wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 15 juli 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende en onheilspellende trailer van de film nu.

Wat denk jij van The Invisible Man? Heb je de horrorthriller al in de bioscoopzalen bewonderd of was je van plan om de prent thuis te ontdekken? Wat denk je van het verhaal en de prestatie van Elisabeth Moss? Laat het ons weten door hier onder te reageren.