Review – Fantasy Island (2020)

Regie: Jeff Wadlow
Cast: Maggie Q, Austin Stowell, Lucy Hale, Michael Peña, Jimmy O. Yang & Portia Doubleday
Genre: Horror, thriller, mysterie
Releasedatum bioscoop: 19 februari 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 8 juli 2020

Door de huidige corona-epidemie werden nagenoeg alle mensen overal ter wereld gedurende een paar maanden of weken gedwongen om ‘in hun kot’ te blijven. We mochten onze vrienden en familie nauwelijks zien en ook een cafeetje of restaurantje doen behoorde niet tot één van de mogelijkheden. Toen duidelijk werd dat de epidemie begon af te zwakken en dat ook reizen terug toegelaten werden, kwam de reissector terug op gang. Veel mensen konden uiteindelijk toch nog genieten van de vakantie waarop ze zo lang hadden gehoopt. Maar wat als die vakantie helemaal anders verloopt? Wat als je droombestemming uiteindelijk helemaal anders is dan verwacht? Daarover gaat Fantasy Island, een nieuwe horrorfilm van Blumhouse Productions die sinds kort op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt.

Gwen, Melanie, Patrick, Brax en J. D. mogen zich echt de ‘happy few’ noemen. Ze deden recent immers mee met een wedstrijd en wonnen tickets naar Fantasy Island, een sprookjesachtige en prachtige plek waar al je fantasieën werkelijkheid worden. Eens gearriveerd zijn de vijf winnaars volledig onder de indruk. Wanneer hun fantasieën echter van start gaan, blijkt al gauw dat niets is wat het lijkt. De mysterieuze Mr. Roarke, de gastheer die het eiland beschermt, heeft immers strenge regels waar niet van afgeweken kan worden. Wanneer gaandeweg ook duidelijk wordt dat er bloederige slachtoffers zullen vallen, moeten Gwen, Melanie, Patrick, Brax en J. D. alle moeite van de wereld doen om te ontsnappen. Zal het hen lukken of is alle moeite tevergeefs?

De horrortitels van Blumhouse Productions staan bekend om kwaliteit. Dat is iets wat iedereen wel al langer dan vandaag weet. Aanvankelijk ben je dan ook behoorlijk benieuwd naar welke horrorfratsen de grote Jason Blum en regisseur Jeff Wadlow deze keer uit hun hoed gaan toveren. Fantasy Island begint uitstekend en lost je verwachtingen gedurende het eerste half uur volledig in. Ook de volgende scènes van de film blijven goed, spannend en bouwen langzaam op naar een razendspannende, bloederige en vooral gevaarlijke apotheose. Het is dan ook zonde dat Wadlow en zijn team van scenaristen de kijker achterlaten met een magere en vooral luie plottwist die het hele gebeuren teniet doet. Finaal kan je dan ook niet anders dan vaststellen dat Fantasy Island een flauwe horrortitel is met een verhaal dat zelfs het kleinste kind had kunnen bedenken.

Dat gezegd zijnde: Fantasy Island weet de kijker over de gehele lijn wel degelijk te entertainen. De spanning is met momenten immers niet te snijden. Bovendien zorgt het feit dat je fantasieën van de hoofdpersonages te zien krijgt er ook voor dat je hun persoonlijkheden in de mate van het mogelijke echt snapt. Daardoor voelen de personages allesbehalve leeg aan. Zo is Gwen, vertolkt door Maggie Q, echt een interessante persoonlijkheid die erg gelaagd overkomt. Hetzelfde kan je zeggen van Patrick. Zijn achtergrondverhaal is echt goed uitgewerkt. De rol wordt bovendien goed gebracht door Austin Stowell. Ook Lucy Hale, die eerder reeds met regisseur Jeff Wadlow samenwerkte voor Truth or Dare (2018), levert goed acteerwerk. Het is alleen jammer dat haar personage flauw overkomt. Tot slot zie je ook nog Michael Peña, Jimmy O. Yang en Portia Doubleday de revue passeren.

Stel je eens voor dat je belandt in één of ander vakantieoord en alles gigantisch gevaarlijk blijkt. Daarover gaat Fantasy Island. De film van regisseur Jeff Wadlow begint uitstekend en lijkt sterk op te bouwen richting een spannende climax. Jammer genoeg betreft dat eerder een anticlimax. De film is spannend en visueel interessant, maar tegelijk ook allesbehalve straffe cinema. Het acteerwerk van Maggie Q en Austin Stowell maakt veel goed, net zoals hun goed uitgewerkte personages, maar daar stopt het ook. Dit is een horrorfilm zonder inhoudt, maar met een hoog entertainmentgehalte. Fantasy Island wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 8 juli 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer van de film nu.

Ben jij al eens vol angst naar een vakantiebestemming vertrokken omdat je er maar weinig vertrouwen in had? Heb je Fantasy Island al in de bioscoop ontdekt of keek je de film bij je thuis? Wat vond jij ervan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.