Review – The Whistlers (2020)

Regie: Corneliu Porumboiu
Cast: Vlad Ivanov, Catrinel Marlon, Sabin Tambrea, Rodica Lazar & Agustí Villaronga
Genre: Criminaliteit, komedie
Distributeur: Cherry Pickers
Releasedatum bioscoop: 15 januari 2020
Releasedatum DVD: 3 juni 2020, verdeeld door Remain in Light

Wie aan cinema denkt, denkt wellicht meteen – en daar is ook helemaal niets mis mee – aan grote Amerikaanse Hollywoodprenten. Het is vanzelfsprekend volledig onjuist om ervan uit te gaan dat sterke films enkel daar gemaakt worden. Vaak loont het immers echt de moeite om ook te kijken naar prenten die uit andere landen komen. Denk bijvoorbeeld maar aan het ijzersterke Italiaanse drama Dogman (2018) of de knotsgekke IJslandse komedie Under the Tree (2018). Zulke films doen het vaak ook erg goed op internationale filmfestivals. Zo werd tijdens de meest recente (fysieke) versie van het filmfestival van Cannes ook The Whistlers vertoond. De Roemeense film kreeg van nagenoeg iedere criticus een lovende recensie en oogt dus bijzonder interessant. Is de film dat ook echt?

In de Roemeense hoofdstad Boekarest is rechercheur Cristi ijverig aan het werk om een internationale misdaadorganisatie in te rekenen. Zijn collega’s en commissaris weten echter niet dat hij dubbel spel speelt. Dat is althans wat hij denkt. Wanneer de maffia besluit om de gevreesde matrassenhandelaar Zsolt uit de gevangenis te redden, moet Cristi afzakken naar La Gomera. Op dat Canarisch eiland krijgt de Roemeen de opdracht om een vreemde fluittaal te leren. Alleen zo zou het immers mogelijk zijn om, eens terug in Boekarest, eenvoudig en onder de radar te communiceren over de uiterst gevaarlijke ontsnappingspoging. Samen met de bevallige Gilda probeert Cristi de politie te ontlopen en alles tot een goed einde te brengen…

Films die op het festival van Cannes genomineerd worden voor de Gouden Palm zijn doorgaans ijzersterke prenten. Dat is vast en zeker ook helemaal het geval met The Whistlers. De Roemeense misdaadprent, die er nu en dan in slaagt een komische noot te brengen, is over de gehele lijn immers erg interessant. Regisseur-scenarist Corneliu Porumboiu neemt de tijd om zijn verhaal te laten ontplooien en verrast daarmee over de gehele lijn. Het is immers boeiend om te zien hoe Cristi zich in zijn eigen dubbelspel worstelt én hoe de film barst van de verrassingen. Het gaat allemaal misschien wel een tikkeltje te traag. Wie echter tot op de allerlaatste seconde blijft kijken, kan niet anders dan volledig tevreden terugblikken op zijn of haar filmervaring. Dit is eigenwijze, sterke, unieke en vooral ook heel erg stijlvolle cinema.

The Whistlers – of origineel La Gomera – is één lang verhaal dat opgedeeld is in verschillende hoofdstukken die focussen op de meest belangrijke personages. Porumboiu neemt op die manier de tijd om ijzersterke personages naar voor te brengen. Dat is zo volledig het geval met Cristi, een niet-gehuwde eenzame politie-agent die echte mommy issues heeft. De rol wordt fantastisch en ingetogen gebracht door Vlad Ivanov. Ook Cristi’s verrassende nieuwe vriendin Gilda is een uitstekende persoonlijkheid die doorheen het verhaal een mooie ontwikkeling doormaakt. Dat ook die rol sterk overkomt, heeft natuurlijk ook alles te maken met het prachtige acteerwerk van Catrinel Marlon. Ook alle andere ondersteunende personages zijn schitterend, net zoals het acteerwerk.

Een goede film hoeft lang niet altijd uit de Verenigde Staten te komen. Ook elders in de wereld worden nu en dan immers ijzersterke topprenten ingelikt. The Whistlers is een fantastische Roemeense topfilm die je interesse van A tot Z weet beet te houden. Het verhaal van regisseur-scenarist Corneliu Porumboiu is boeiend en ook de personages zitten over de gehele lijn goed. Door het foutloze acteerwerk van Vlad Ivanov, Catrinel Marlon en nagenoeg iedereen die je in de film ziet, komt dat alles nog beter over. Om een lang verhaal kort te maken: The Whistlers is een stijlvolle en unieke prent die over de gehele lijn verrast en die je zo snel mogelijk moet bewonderen. De film wordt verdeeld door Cherry Pickers en ligt sinds 3 juni 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat denk jij van deze film? Heb je The Whistlers destijds in de bioscoop ontdekt of heb je de titel inmiddels thuis al gekeken? Kon de prent je bekoren of toch niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder snel te reageren.