Review – A White, White Day (2020)

Regie: Hlynur Palmason
Cast: Ingvar Eggert Sigurðsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir & Hilmir Snær Guðnason
Genre: Drama
Distributeur: Imagine Film Distribution
Releasedatum bioscoop: 19 februari 2020
Releasedatum DVD: 24 juni 2020, verdeeld door Remain in Light

Een mensenleven wordt gekenmerkt door heel wat ingrijpende en richtinggevende gebeurtenissen . Zo worden we 18, gaan we naar het hoger onderwijs, kiezen we voor een uitdagende job en een partner met wie we uiteindelijk ook lief en leed zullen delen. Lang niet alle gebeurtenissen in een mensenleven zijn even positief. Zo worden mensen in onze omgeving getroffen door een vreselijke ziekte, hetgeen eventueel kan leiden tot een vreselijk verlies. En wanneer een mens – en vroeg of laat worden we dat wellicht ook allemaal – weduwnaar of weduwe wordt, verandert er bijzonder veel. Hoe ga je daarmee om? Hoe verwerk je dat je plots alleen in huis bent of dat je niet meer dagdagelijks je zorgen tegen je zielsverwant kan uiten? Daarover gaat de rustige maar mooie IJslandse dramaprent A White, White Day.

Ingimundur is een gebroken man. Een paar seizoenen terug overleed zijn vrouw immers na een tragisch en vreselijk ongeval met haar auto. De IJslandse man kan maar moeilijk om met zijn verdriet en besluit daarom het huis op de grond van zijn vader te renoveren zodat zijn dochter en kleindochter er op termijn kunnen komen wonen. Dat doodt de tijd enorm, maar het zorgt er ook voor dat Ingimundur geen seconde de tijd neemt om echt te rouwen. Ook tijdens gesprekken met zijn psycholoog, die in ongelooflijk vijandige sfeer verlopen, blijft hij erg stoïcijns. Wanneer hij plots stoot op oud videomateriaal en hij ontdekt dat zijn vrouw een overspelige relatie had met een andere man uit het dorp, lijkt er bij Ingimundur iets te knakken. Hij kropt zijn woede op en zoekt naar antwoorden, maar zal hij die uiteindelijk ook echt krijgen?

De Europese cinema zorgt meer dan eens voor fantastische verrassingen. Ook in IJsland weten filmmakers maar al te goed hoe ze hun publiek moeten verwennen. Denk bijvoorbeeld maar aan The Oath (2017), een sterke dramathriller van en met Baltasar Kormákur. Van zodra A White, White Day – of in het IJslands Hvítur, hvítur dagur – van start gaat, heb je helemaal door dat ook deze prent garant staat voor sterke cinema. Regisseur-scenarist Hlynur Palmason vertelt immers het rakende en boeiende verhaal van een eenzame zachtaardige man die het overlijden én overspel van zijn vrouw maar moeilijk kan plaatsen. Palmason kiest daarbij voor een vertelstijl die weinig onthult. De kijker moet zelf, aan de hand van non-verbale elementen en korte zinnetjes in de dialogen, achterhalen hoe het hoofdpersonage zich voelt én wat er nu net allemaal gebeurd is. Dat maakt van deze IJslandse dramaprent, die fantastisch in beeld gebracht is, erg intelligente cinema.

Palmason, die met A White, White Day aan zijn tweede langspeler toe is, heeft niet alleen veel aandacht voor zijn verhaal en manier van vertellen. Ook de personages krijgen gigantisch veel achtergrond mee. Het is immers van meet af aan duidelijk dat Ingimundur, een tijdelijk op non-actief gezette politieman, problemen heeft. Het ene moment is hij een poeslieve grootvader en het andere moment lijkt hij een gewelddadige, geënerveerde Viking. Dat is op z’n minst heel erg boeiend te noemen. Dat de rol ingetogen en met finesse wordt neergezet door Ingvar Eggert Sigurðsson, een semi-bekende IJslander die te zien was in Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018), maakt alles natuurlijk nog interessanter. Ook Salka, het kleindochtertje van de man, is interessant en wordt straf vertolkt door Ída Mekkín Hlynsdóttir. Ook de rest van de cast doet het fantastisch.

Wellicht heb je in je leven nooit eerder een IJslandse prent een kans gegeven. Wel, in dat geval is het nu hoog tijd om daar verandering in te brengen. Regisseur-scenarist Hlynur Palmason brengt met A White, White Day immers een erg interessante, simpele en tegelijk ook erg ingewikkelde dramaprent over het verlies van een liefdevolle man die iets vreselijks ontdekt. Het verhaal is sterk vertolkt én verteld. Bovendien is deze IJslandse topprent, die door critici wereldwijd bejubeld werd, knap in beeld gebracht. Het tempo is niet overal even hoog, maar dat is voor dit soort dramaprenten ook helemaal niet nodig. Mis de film dus zeker niet. A White, White Day wordt verdeeld door Imagine Film Distribution en ligt sinds 24 juni 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij het ook boeiend om nu en dan niet-Amerikaanse cinema een kans te geven? Heb jij ook een zwak voor IJslandse titels zoals A White, White Day? Wat denk jij van de film? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.