Review – Mjólk (2019)

Regie: Grímur Hákonarson
Cast: Arndís Hrönn Egilsdóttir, Sveinn Ólafur Gunnarsson, Sigurður Sigurjónsson & Alfrun Rose
Genre: Drama, komedie
Distributeur: Imagine Film Distribution
Releasedatum bioscoop: 25 september 2019
Releasedatum DVD: 15 januari 2020, verdeeld door Remain in Light

Dat iedere job een uitdagend kantje heeft en dat iedereen op professioneel vlak nu en dan serieus uit zijn pijp moet komen, hoeft niemand te ontkennen. Toch is de ene job lang de andere niet. Een klassieke bureaufunctie is bijvoorbeeld veel minder gevaarlijk dan een betrekking op een werf in de bouw of in de advocatuur. Één van de meest zware stielen, zowel mentaal als fysiek, blijft evenwel de boerenstiel. Het harde werken van de vroege tot in de late uurtjes en de zware leningen zorgen vaak voor heel wat stress. Hoe kan je dan als boer het hoofd nog steeds boven water proberen te houden? Over dat zware en uitdagende leven gaat Mjólk, een IJslandse komische dramaprent die eerder dit jaar bij ons op DVD is verschenen.

Inga en haar man runnen al een tiental jaar een groot melkveebedrijf in Erpsfjörður, een klein boerendorpje in het noorden van IJsland. De twee hebben zware leningen lopen en moeten iedere dag knokken om nog maar een beetje over te houden om van te leven. De grootste slokop van al het geld dat ze hebben, is de lokale coöperatie. Die bepaalt immers dat de boeren enkel aan haar mogen verkopen. En dat is nog lang niet alles: ook alle producten die Inga en haar man nodig hebben voor de boerderij, moeten ze via de coöperatie aankopen. Wanneer Inga’s echtgenoot in verdachte omstandigheden om het leven komt, besluit ze om komaf te maken met de macht van het lokale bedrijf. Ze weigert nog langer te zwichten voor de dubbele monopolie van de coöperatie, maar is dat ook een goed idee? Hoe zullen de andere boeren daarop reageren? Is ze nog wel veilig?

Corruptie is een groot probleem en is zelfs in ons ‘perfecte’ Belgenlandje zeker geen vreemde zaak. In quasi iedere sector is er wel één of ander bedrijf dat kleinere afnemers zwaar onder druk zet. Ook in de wereld van de IJslandse boeren is dat het geval. Met zijn nieuwe prent wil regisseur Grímur Hákonarson – je kent hem misschien van de steengoede dramaprent Rams (2015) – die vreselijke situatie en de onmacht van kleine boeren aan de kaak stellen. Mjólk brengt die boodschap nagenoeg perfect over. De prent is behoorlijk rechtlijnig en bevat weinig subplots, maar dat stoort geenszins. Het verhaal over een dappere vrouw die na de dood van haar man alles uit de kast haalt om het onrecht in haar gemeenschap te elimineren blijft boeien tot op het einde. Dat komt volledig door het ijzersterke scenario.

Een goed scenario is natuurlijk niet het enige wat een film echt de moeite waard maakt. Ook een consequente regie is van uitermate belang. Wees echter maar zeker: ook die uitdaging weet Hákonarson perfect te beheersen. Visueel is Mjólk immers ook helemaal in orde. De shots zijn prachtig en het geheel is mooi in elkaar gemonteerd. Ook op het vlak van de personages, die stuk voor stuk goed uitgewerkt zijn, voelt alles erg goed aan. Inga, het hoofdpersonage dat je voortdurend en graag blijft volgen, is een uitermate interessante dame die zich niet laat doen. De rol wordt sterk neergezet door Arndís Hrönn Egilsdóttir, een actrice pur sang. Naast haar zie je ook Sveinn Ólafur Gunnarsson en Sigurður Sigurjónsson, die eerder al de pannen van het dak speelde in Under the Tree (2018), in sterke rollen de revue passeren.

Het leven van boeren is vaak allesbehalve gemakkelijk, zeker wanneer je inkomsten volledig afhangen van één grote monopolist die voor iedereen het leven zuur blijft maken. Over die boeiende thematiek gaat Mjólk, een goed uitgevoerd en rechtlijnig IJslands drama van regisseur-scenarist Grímur Hákonarson. Het verhaal is goed opgebouwd én blijft over de gehele lijn erg interessant. Echt grappig wordt de prent echter nooit. Actrice Arndís Hrönn Egilsdóttir verbluft met haar rol als de dappere Anna en draagt de film compleet. Als je daarnaast ook nog opmerkt dat de film visueel helemaal in orde is, heb je eigenlijk geen extra reden meer nodig om deze film zo snel mogelijk te bewonderen. De prent van Imagine Film Distribution ligt sinds 15 januari 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat denk jij van deze IJslandse dramaprent? Heb je ook zo veel respect voor boeren en vond je Mjólk ook zo goed en interessant? Heb je de film al of (nog) niet gekeken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.