Review – Follow Me (2020)

Regie: Will Wernick
Cast: Keegan Allen, Denzel Whitaker, Holland Roden, Ronen Rubinstein & George Janko
Genre: Avontuur, horror, thriller
Releasedatum bioscoop: 22 juli 2020, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 november 2020

Er zijn heel wat dingen die we voor de coronacrisis heel vanzelfsprekend vonden en die vandaag door overheden volledig verboden worden. Zo kunnen we onze beste vrienden niet meer uitnodigen, zijn familiefeesten momenteel de grootste fictie en zijn ook restaurant- en cafébezoekjes geenszins een mogelijkheid. Een trend die voor de hele COVID-19-situatie wereldwijd aan een steile opmars bezig was, was die van de escape rooms. Met een groepje van vijf tot tien mensen wordt je opgesloten en moet je er alles aan doen om binnen het uur te ontsnappen. Nu jezelf opsluiten met een grote bubbel in een veel te kleine ruimte momenteel volledig uit den boze is, moeten we op zoek naar andere soortgelijke entertainmentmogelijkheden die ons net zoveel adrenaline geven. Wat dacht je dan van Follow Me, een film over een wel heel akelige escape room?

Een groep erg close vrienden besluit om een gigantische verrassingsreis in elkaar te steken voor Cole, een gigantisch social media-fenomeen met zo’n 12.5 miljoen volgers. Wanneer de vrienden bijna op hun bestemming gearriveerd zijn, krijgt Cole eindelijk te horen waar ze heen gaan: het prachtige Moskou. Dash, Coles beste vriend, heeft er immers via zijn goede vriend Alexei voor gezorgd dat de hele groep kan deelnemen aan een exclusieve escape room die alleen maar toegankelijk is op uitnodiging. Na wat bezoekjes te hebben gebracht aan de stad en wat schermutselingen in een club, trekt het vrolijke vijftal naar de geheime locatie waar alles plaatsvindt. Wat aanvankelijk een doodgewone escape room lijkt, wordt al gauw een vreselijk echte nachtmerrie met zwaargewonden tot gevolg. Hoe lang zal deze beproeving duren?

Het is opvallend hoe wereldwijde trends, zoals die van escape rooms, die helemaal niets met cinema te maken uiteindelijk toch ook tot in de bioscoopzalen geraken. Zo zagen we eerder al Escape Room, een entertainende horrorprent uit 2019 van Sony Pictures waarvan het vervolg momenteel ook staat te popelen om de bioscoopzalen binnen te kunnen vliegen. Follow Me probeert dus op dat zelfde succes verder te surfen. En het moet gezegd: dat lukt eigenlijk nog behoorlijk goed. Hoewel de film eerder straightforward is en weinig diepgaande subplots verkent, kan je niet anders dan vaststellen dat de film van regisseur-scenarist Will Wernick behoorlijk entertainend en eigentijds is. De film focust immers op de kracht van sociale media én de hype van escape rooms. Iedere seconde van de prent is mysterieus, al voel je zelf als kijker wel aan dat niets is wat het lijkt. Uiteindelijk is de grote verrassing op het einde toch enigszins voorspelbaar.

Hoewel de film weinig bekend acteervolk etaleert, moet je van meet af aan vaststellen dat alles in deze film behoorlijk goed in elkaar steekt. Niet alleen de regie is dynamisch en goed, ook het acteerwerk is opvallend degelijk. Zo doet Keegan Allen, die bij het grote publiek uitbrak met zijn rol in Pretty Little Liars, het uitstekend als de social media-koning Cole. Bovendien is het personage heel wat minder oppervlakkig dan je aanvankelijk dacht. Ook Holland Roden, Ronen Rubinstein, Denzel Whitaker en George Janko doen het goed als respectievelijk Erin – Coles love interest -, Alexei, Thomas en Dash. Alleen zijn hun personages wel behoorlijk oppervlakkig, hetgeen ertoe leidt dat ook het acteerwerk finaal op die limieten stoot.

Soms begin je een film te kijken en heb je niet al te hoge verwachtingen. Dat is ook helemaal het geval met Follow Me, een kleine Amerikaanse en avontuurlijke horrorthriller die ook ginder niet meteen in veel bioscoopzalen te bewonderen was. Hoewel alles best voorspelbaar aanvoelt en je het concept dat de film verkent al tal van keren gezien hebt, weet de film van regisseur-scenarist Will Wernick je echt wel te entertainen. Dit is plezierige cinema waarvoor je weinig moet nadenken en dus een perfecte prent voor al wie houdt van horror én escape rooms. Kortom: als je niet weet welke film je vanavond moet kijken, dan geef je Follow Me misschien best eens een kans. Of durf je misschien niet? De prent wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 27 november 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij al wel een keertje een escape room gedaan en vond je het ook best eng? Of spreekt het je allemaal niet zo aan? Wat vond jij van deze moderne thriller? Kon Follow Me jou bekoren of toch niet helemaal? Laat het ons snel weten!