Review – Burden (2020)

Regie: Andrew Heckler
Cast: Garrett Hedlund, Andrea Riseborough, Usher, Tess Harper, Forest Whitaker & Tom Wilkinson
Genre: Drama
Releasedatum bioscoop: 29 juli 2020, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 november 2020

Er is één grote plaag die de mensheid al teistert sinds ons prille ontstaan: de angst voor andere volken en het bijbehorende racisme. Wie anders denkt, wie andere dingen gelooft of wie niet dezelfde huidskleur heeft… het zijn maar enkele dingen op basis waarvan sommigen onder ons verregaande vooroordelen cultiveren. Op sommige momenten in de geschiedenis nam racisme dan ook akelige proporties aan. Denk bijvoorbeeld maar aan het Nazisme of de Klu Klux Klan. Die laatste puur racistische organisatie is al sinds enkele jaren voer voor rakende en confronterende cinema. Denk bijvoorbeeld maar aan steengoede prenten zoals The Best of Enemies (2019) en BlacKkKlansman (2018). Ook in 2020 was er in de Belgische zalen een prent over de KKK te bewonderen met een cast geleid door Forest Whitaker. Is Burden wederom een schot in de roos?

In 1996 is de Klu Klux Klan op het Amerikaanse platteland verre van verdwenen. In Laurens, een klein en landelijk stadje in het midden van South-Carolina, wordt de lokale afdeling geleid door Tom Griffin. Samen met zijn KKK-makkers plant hij een nieuw museum dat alle ‘verdiensten’ van de organisatie zal etaleren. Één van de leden is Mike Burden, een jonge kerel die gevoelens krijgt voor Judy, een vrouw die zich niet kan vinden in de ideeën van de KKK. Terwijl iedereen rondom Mike steeds meer haat begint te voelen voor de ‘negers’, wordt Mike door Judy gedwongen om een keuze te maken en de Afro-Amerikaanse gemeenschap te omarmen. Alleen weet iedereen dat die keuzes vreselijke gevolgen zullen kennen. Hoe moet Mike omgaan met deze zware last op zijn schouders?

De Verenigde Staten worden net als Europa al eeuwenlang geplaagd geweest door racisme. Vooral op het platteland, waar mensen bijzonder weinig gewend zijn, wordt iemand met een andere huidskleur of ander geloof gewoonweg als afval behandeld. Met zijn eerste langspeler legt Andrew Heckler volledig bloot hoe de situatie in 1996 was. Het waargebeurde verhaal dat hij daarbij brengt weet je van meet af aan te raken. De focus ligt immers op hoe blanke mensen op het platteland compleet worden gebrainwashed en geloven dat het blanke ras superieur is. Dat het bijster moeilijk is om dat gedachtengoed uit iemands hooft te halen, behoeft dan ook geen uitleg. Heckler probeert bovendien nog andere onderwerpen aan te snijden, maar lijkt daar als jongeling in de cinemawereld niet helemaal goed in te slagen.

Het scenario is dus geenszins foutloos, maar dat maakt Burden absoluut geen miserabele prent. De film heeft een prachtige boodschap en een echt hart. Dat wordt nog duidelijker dankzij de personages. Mike en zijn nieuwe geliefde Judy doen immers hun uiterste best om de KKK achter zich te laten en een nieuw leven te starten. De personages zijn mooi, maar niet al te sterk uitgewerkt. Het goede acteerwerk van Tron: Legacy-acteur Garrett Hedlund en de getalenteerde Andrea Riseborough doen je dat echter al gauw vergeten. De twee spelen de pannen van het dak en bezorgen je meermaals een serieuze krop in de keel. Ook de andere personages zijn aangenaam om te volgen en worden sterk vertolkt door Tom Wilkinson en R&B-ster Usher. Dé glansrol is evenwel weggelegd voor Forest Whitaker, die indruk maakt als de verzoenende dominee David Kennedy.

Lang niet alle films die bij ons in de bioscoop of in je huiskamer verschijnen zijn compleet foutloos. Ook Burden, een prent die het verhaal vertelt over een KKK-lid dat definitief uit de organisatie wil stappen, is dat geenszins. De prent van nieuwkomer Andrew Heckler snijdt evenwel een aantal interessante en gevoelige onderwerpen aan en doet dat helemaal niet slecht. Door het rakende verhaal, de geloofwaardige personages én het sterke acteerwerk van Hedlund, Riseborough en Whitaker kan je dan ook niet anders dan stellen dat dit niet te missen cinema is. Wat wil je immers meer dan dat een film ook jou aan het denken zet? Burden wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 27 november 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij ook al zo veel akelige verhalen gehoord van de Klu Klux Klan? Heb jij ook met interesse het verhaal van Burden gevolgd en vond je het ook allemaal zo rakend? Of deed de prent je niets? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.