Review – Fall of a Kingdom (2021)

Regie: John Wynn & Akhtem Seitablaev
Cast: Robert Patrick, Poppy Drayton, Alex MacNicoll, Tommy Flanagan & Rocky Myers
Genre: Historisch drama, actie
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD: 20 januari 2021

Grote historische eposprenten die zich afspelen ergens in de wilde middeleeuwen komen doorgaans vanuit Hollywood. Daarbij is de ene al wat succesvoller dan de andere. Zo wisten Seventh Son (2015) en King Arthur: Legend of the Sword (2017) lang niet alle critici en cinefielen voor zich te winnen, terwijl Ridley Scott wel wist te overtuigen met zijn Robin Hood (2010). Omdat grote filmstudio’s de laatste jaren weigeren om nog risico’s te nemen met films die zich in de middeleeuwen afspelen, wagen steeds meer onbekende filmmakers en onafhankelijke producenten zich met een veel kleiner budget aan de spannende uitdaging. Één van de prenten die in dat rijtje thuishoort is Fall of a Kingdom, een prent die nog niet zo heel lang geleden door Source 1 Media op DVD gereleaset werd. Hoe goed of slecht is deze film?

In deze 13e eeuw na Christus wordt Oost-Europa getroffen door een vreselijke golf van geweld. Het Mongolische rijk rukt immers op met een gigantisch leger en lijkt alles te pletwalsen. Ook de inwoners van Kiev zijn het slachtoffer geworden en zijn massaal de bergen ingevlucht, waar ze in vredevolle kleine dorpjes een nieuw leven proberen op te bouwen. Dat is ook zo in Tukhlia, een klein dorpje in de bergen waar de voormalige strijder Zakhar de plak zwaait. Wanneer echter duidelijk wordt dat een heel deel van de inwoners geplaagd wordt door de machtige Tugar Volk, moeten Zakhar en zijn twee zonen Maksim en Ivan een dorpsraad in aanwezigheid van Tugar zien te organiseren. Terwijl alles daarvoor in gereedheid wordt gebracht, ligt er evenwel een ander gevaar op de loer. Het Mongoolse leger komt immers steeds dichterbij en dat maakt duidelijk waar de loyaliteit van Volk echt ligt. Hoe moeten Zakhar, zijn gezin en de dappere dorpelingen zich hier tegen verdedigen?

Een low budget-prent die zich afspeelt in de middeleeuwen… kan dat eigenlijk iets goeds betekenen? Ziet het er niet belachelijk slecht uit? Wellicht zijn dat ook jou eerste gedachten als je bovenstaande synopsis van Fall of a Kingdom – ook wel The Rising Hawk – snel even doorneemt. Dat is verstaanbaar, maar voor deze film volledig onterecht. De onafhankelijke prent van regisseurs John Wynn en Akhtem Seitablaev komt immers erg verrassend uit de hoek en dat heeft alles te maken met het erg behoorlijke scenario van Rich Ronat en Yaroslav Voytseshek. Het duo presenteert immers een erg geloofwaardig verhaal dat van meet af aan weet te boeien. Door in te spelen op bepaalde emotionele aspecten wordt je helemaal in het verhaal gezogen en wordt het erg moeilijk om de prent niet meer leuk te vinden. Bovendien zijn Wynn en Seitablaev erg creatief omgesprongen met hun budget van een ‘schamele’ vijf miljoen euro. Door camera’s op de juiste manier te hanteren en figuranten perfect te controleren ziet het geheel er immers erg indrukwekkend uit.

Het scenario bevat evenwel niet enkel geloofwaardige en entertainende verhaallijnen. Fall of a Kingdom weet immers ook te scoren op het vlak van de personages. Zakhar, Maksim, Ivan en Tugar zijn stuk voor stuk geloofwaardige persoonlijkheden die doorheen het verhaal een aangename psychologische ontwikkeling doormaken. Vooral Maksim, die aanvankelijk een redelijk plat karakter lijkt, komt erg verrassend uit de hoek. Ook Myroslava, Maksims gedoodverfde love interest, is een verre van leeg personage. Dat alles zo goed overkomt, heeft natuurlijk ook te maken met het acteerwerk. Robert Patrick, Tommy Flanagan, Poppy Drayton en Alex MacNicoll verwennen je immers met meer dan degelijk acteerwerk waardoor je nog meer in het verhaal gezogen wordt. Ja hoor, ook op dit vlak weet deze kleine prent echt indruk te maken.

Source 1 Media is een kleine filmdistributeur maar weet uitstekend te kiezen welke prenten ze wenst te verdelen. Met Fall of a Kingdom bewijst de verdeler nogmaals dat goede cinema geen torenhoog budget vereist. Het middeleeuws epos verrast langs alle kanten. Het verhaal is goed opgebouwd, hier en daar een tikkeltje te sentimenteel, en ook de personages stellen geenszins teleur. Op visueel vlak verwennen regisseurs Wynn en Seitablaev je op een creatieve wijze met hun erg lage budget. Door het sterke acteerwerk van onder meer Patrick, Flanagan en Drayton komt het geheel erg geloofwaardig tot zijn recht en heb je geen enkel moment het gevoel dat je naar een echte B-film aan het staren bent. Conclusie van het verhaal? Fall of a Kingdom is een verrassende prent die je best zo snel mogelijk bekijkt. De film wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 20 januari 2021 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de prent nu.

Vind jij het ook altijd leuk om historische actieprenten te bekijken? Had je al gehoord van Fall of a Kingdom of ben je nieuwsgierig na het lezen van onze recensie? Wat vond je van de film? Ga je hem wel of niet bekijken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.