Review – Star Trek: Picard – Seizoen 2 (2022)

Cast: Patrick Stewart, Alison Pill, Michelle Hurd, Santiago Cabrera, John de Lancie & Isa Briones
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Distributeur: Dutch FilmWorks, in samenwerking met Paramount Pictures
Originele zender: Paramount+
Belgische zender: Amazon Prime Video
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 november 2022

De komst van streamingdiensten heeft voor een aantal gigantische franchises enorm veel veranderd. Zo leidde de komst van Amazon Prime tot de allerduurste televisiereeks ooit gemaakt met The Lord of the Rings: The Rings of Power en zorgde het ontstaan van Disney+ ervoor dat er voor het eerst televisiereeksen kwamen die zich afspeelden binnen het Star Wars-universum. Terwijl enkele die hards ongetwijfeld zullen zeggen dat dat geen goede evolutie is, vergeten ze daarbij één ding: een andere gigantische franchise is ontsproten net uit televisiereeksen. Daarbij denken wij uiteraard meteen aan Star Trek. Hoewel het momenteel onduidelijk is of we de komende jaren nog een Star Trek-film gaan krijgen, doen de reeksen het momenteel wel goed. Zo blijkt ook het tweede seizoen van Star Trek: Picard meer dan de moeite waard.

Na de gebeurtenissen uit het eerste seizoen en de gevaarlijke strijd met de Borg keert Jean-Luc Picard terug naar zijn kasteel in het zuiden van Frankrijk. Daar stort hij zich opnieuw in het verbouwen van wijn en het timmeren aan zijn band met Laris. Een vreemde gebeurtenis in een ver sterrenstelsel strooit echter roet in het eten wanneer het schip van Rios oog in oog komt te staan met een nieuwe Borg-dreiging. De nieuwe koningin geeft mee alleen te willen onderhandelen met Picard, die zich er halsoverkop heen rept. Niet veel later worden hij en zijn goede vrienden plots in de tijd terug gekatapulteerd naar 2024. Daar moeten ze proberen om de toekomst te redden. Zal dat Picard, Jurati, Raffi en Seven lukken? En hoe zit het met de gevaarlijke Q, die probeert om Picard opnieuw lastig te vallen?

Het eerste seizoen van Star Trek: Picard was – net zoals de eerste vier seizoen van Star Trek: Discovery – een enorm schot in de roos. Het was voor veel Trekkies immers ge-wel-dig om Patrick Stewart opnieuw te zien opdraven als de geliefde Jean-Luc Picard. Met het tweede seizoen van Star Trek: Picard gaat dat verhaal verder en het moet gezegd: ook nu blijkt alles weer enorm goed in elkaar gestoken. Het verhaal dat Alex Jurzman, Michael Chabon en hun hele team voorschotelen is echt enorm sterk. Ook het tweede seizoen barst immers van de schitterende sciencefictionelementen, maar kent tegelijk ook veel boeiende subplots die de personages nog verder uitdiepen. De regie is in iedere aflevering nagenoeg feilloos en ook de CGI is voor een televisiereeks wederom indrukwekkend straf.

De aandacht gaat in het tweede seizoen van Star Trek: Picard dus niet enkel naar de rode draad, maar ook naar de verdere focus op de personages. En die blijven je aandacht doorheen de reeks vasthebben. Natuurlijk is Jean-Luc Picard, wederom schitterend en gevoelig vertolkt door de grote Patrick Stewart, geweldig om doorheen de reeks te volgen. Maar eigenlijk zijn het in het tweede seizoen vooral Raffi, Agnes Jurati, Chris Rios en Seven die echt je aandacht wekken. Ook zij krijgen doorheen de reeks aangename subplots mee die alles nog beter maken en die tonen dat de reeks vaak echt diepgaand kan zijn. Het acteerwerk van respectievelijk Michelle Hurd, Alison Pill, Santiago Cabrera en Jeri Ryan is net zoals dat van Stewart perfect. Het is echt fantastisch om te zien hoe de cast zich écht amuseert op het scherm.

De komst van streamingdiensten heeft voor veel grote franchises een nieuwe wind betekent. Dat gebeurde niet alleen voor Star Wars of The Lord of the Rings, maar ook voor Star Trek. Met het tweede seizoen van Star Trek: Picard presenteert Paramount+ opnieuw schitterende sciencefictiontelevisie die Trekkies en andere sci-fi fans meteen enthousiast maakt. De sciencefiction is heerlijk, het verhaal zit ijzersterk in elkaar en de CGI is van een ongelooflijk hoog niveau. Als je daarbij ook nog eens het steengoede acteerwerk van Patrick Stewart, Michelle Hurd en alle andere leden van de cast neemt, weet je meer dan genoeg: dit is televisie die je niet mag missen. Het tweede seizoen van Star Trek: Picard wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 25 november 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. De reeks is ook te bewonderen via Amazon Prime Video. Bekijk de indrukwekkende trailer van de reeks nu.

Heeft het tweede seizoen van Star Trek: Picard jou ook opnieuw heel positief verrast? Heb je de reeks intussen al gekeken of ben dat na het lezen van onze recensie zeker nog wel van plan? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.