Review – Horizon Line (2021)

Regie: Mikael Marcimain
Cast: Alexander Dreymon, Allison Williams, Keith David, Pearl Mackie & Jumayne Hunter
Genre: Avontuur, drama, thriller
Distributeur: Remain in Light, in samenwerking met The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 maart 2021

Wie had ooit durven denken dat we zouden leven in een land dat ons verbood om gedurende maanden naar het buitenland te reizen. Een paar jaar geleden zou dat het scenario zijn van een middelmatige post-apocalyptische film, maar de afgelopen twee jaar was dat de harde realiteit. Hoewel reizen vorige zomer toegestaan was, beslisten toch heel wat mensen om tal van redenen om het land toch niet te verlaten. Ze stelden hun reis dan ook uit naar dit jaar. Dat betekende natuurlijk dat veel mensen alleen konden dromen van hun zo verdiende reis. Om toch een ietwat vakantiegevoel te krijgen, konden we bijvoorbeeld genieten van enkele films die zich op exotische plaatsen afspeelden. Één van die titels is Horizon Line, een avontuurlijk romantisch drama met het paradijselijke Mauritius als decor.

Sara is een hardwerkende manager in Londen en neemt een tijdje vakantie om het huwelijk van haar goede vriendin Pascale te kunnen bijwonen. Daarvoor moet ze helemaal afreizen naar Mauritius, een plek waar ze een jaar geleden zelf lange tijd vertoefde. Al snel staat de jonge vrouw opnieuw oog in oog met haar ex Jackson. De twee zijn immers allebei uitgenodigd op het huwelijk. Als blijkt dat ze allebei een ferryboot naar een nabijgelegen eiland hebben gemist, besluiten ze om mee te vliegen met Freddy Wyman, een ervaren piloot die de regio als geen andere kent. Wat een prachtige vlucht zou moeten zijn mondt echter uit in een nachtmerrie als blijkt dat Freddie bezweken is aan een hartaanval. Sara, die een jaar geleden enkele vlieglessen volgde, moet plots het vliegtuig besturen en dat terwijl een gigantische storm op de loer ligt. Zullen de ex-geliefden dit overleven?

Films met een prachtig en paradijselijk eiland als decor zijn altijd leuk om te bekijken, minstens voor het eerste kwartier. Denk bijvoorbeeld maar aan Fantasy Island (2020) met de sympathieke Michael Peña. Spijtig genoeg ontspoorde die film na een kwartier helemaal. Van Horizon Line kan je moeilijk hetzelfde zeggen, maar echt kwaliteitsvol wordt de prent nooit. Hoewel het opzet van het verhaal allesbehalve belachelijk is, is de uitwerking dat wel. Regisseur Mikael Marcimain en zijn team van scenaristen presenteren immers een erg ongeloofwaardig overlevingsverhaal. Sara en haar ex Jackson ontpoppen zich immers tot ware superhelden die belachelijke en ongeloofwaardige risico’s nemen. Dat maakt Horizon Line soms erg pijnlijk om te bekijken.

De avontuurlijke dramaprent flirt niet alleen meermaals met ongeloofwaardigheid, ook oppervlakkigheid ligt voortdurend op de loer. Zowel Jackson als Sara zijn immers flinterdunne personages die doorheen het verhaal een erg flauwe en voorspelbare psychologische ontwikkeling doormaken. Zonde, want de filmmakers hadden hun survivalprent op deze manier echt de nodige boost kunnen geven. Het acteerwerk van Allison Williams en The Last Kingdom-acteur Alexander Dreymon is zeker niet slecht, maar de acteurs kunnen nooit indruk maken omwille van de oppervlakkige personages die ze moeten neerzetten. Ook dat is jammer. Naast de twee hoofdrolspelers zie je ook nog Keith David en Pearl Mackie schitteren als Freddy en Pascal. Ook zij acteren niet slecht.

Veel films hebben niet de bedoeling om je echt kwalitatieve cinema te bezorgen, maar dienen alleen om je gedurende anderhalf tot twee uur van doldwaas entertainment te voorzien. Daar is op zich niks mis mee, maar geloofwaardigheid is daarbij wel key. Jammer genoeg kan regisseur Mikael Marcimain die geloofwaardigheid met zijn nieuwe avonturenprent Horizon Line niet brengen. Het verhaal dat je voorgeschoteld krijgt is matig uitgewerkt en ook de personages zijn bijzonder leeg. De film kijkt wel gemakkelijk weg, maar begint na een half uurtje wel wat te vervelen. Kijk de film dus alleen als je echt niets anders te doen hebt. Horizon Line wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 17 maart 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij het ook zo gemist om te reizen en droom je graag weg van leuke bestemmingen door te kijken naar films en series? Heb je Horizon Line gekeken en was je net als ons teleurgesteld over de kwaliteit van de film? Of vind je ons oordeel te streng? Laat het weten door nu te reageren.