Review – The Seventh Day (2021)

Regie: Justin P. Lange
Cast: Guy Pearce, Stephen Lang, Vadhir Debrez, Robin Bartlett & Brady Jenness
Genre: Horror, thriller
Distributeur: Remain in Light, in samenwerking met The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 28 april 2021

Voor veel mensen zijn godsdiensten maar vreemde verschijnselen. Het lijkt immers vreemd om als mens van vlees en bloed te geloven in een alwetend wezen dat als een soort van koning over al het leven waakt. Zo kan je op een overdreven simplistische wijze de islam, het jodendom en het christendom beschrijven. Het mysterie van die godsdiensten zet heel wat artiesten, schrijvers en filmmakers aan tot het ontwerpen van bijzondere verhalen. Zo verschijnen er nu en dan prenten die gaan over de duiveluitdrijvingen die zogezegd vandaag nog steeds en masse worden uitgevoerd door pastoors of andere dienaars van het geloof. Zo verscheen eind april de horrorthriller The Seventh Day met Guy Pearce in de hoofdrol. De moeite waard of toch maar niet?

Ook vandaag zijn er nog steeds heel veel geesten en andere kwade entiteiten die zich diep nestelen in mensen die het ietwat moeilijk hebben. Dat is ook het geval in Baltimore, een Amerikaanse stad waar de getalenteerde Vader Peter dagdagelijks tal van duiveluitdrijvingen verricht. Omdat de werkdruk elke dag groter wordt, krijgt hij de opdracht om de jonge Daniel, die net van de schoolbanken van een prestigieuze school gespecialiseerd in exorcismen komt, op te leiden. Al snel komen de twee in contact met Charlie, een jongen die schijnbaar bezeten is door een demon en die verantwoordelijk is voor het uitmoorden van zijn hele gezin. Terwijl Daniel door Peter gedwongen wordt om Charlie te redden, voelt Daniel echter dat er een heel ander kwaad op de loer ligt.

Het is altijd leuk om films over exorcismes te kijken. Het is immers één van de redenen waarom de franchise van The Conjuring zo ongelooflijk succesvol is. Regisseur-scenarist Justin P. Lange, die eerder al enkele kleine horrorprenten voor zijn rekening nam, probeert met zijn nieuwe prent om diezelfde sfeer te creëren. Het moet gezegd: tot op een zeker niveau lukt hem dat aardig. The Seventh Day begint immers spannend en weet ook gedurende het hele verhaal een sterk niveau van mysterie te behouden. Toch mist de film die broodnodige magische toets. The Seventh Day wordt immers uiteindelijk niet meer dan een typische horrorthriller die je verwent met elementen die je eerder ergens al wel zag. Bovendien heeft de film meer weg van een thriller dan van een rasechte horrorprent.

Lange probeert ook om zijn nieuwe langspeler te voorzien van interessante persoonlijkheden die ook echt een eigen verhaal te vertellen hebben. Zo heb je aanvankelijk wel het gevoel dat Vader Peter een intrigerend personage is. Jammer genoeg weet Lange je interesse op dit vlak niet beet te houden. Doorheen de prent krijg je immers niet meer info over de pastoor dan je in het begin kreeg. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de rol meer dan degelijk vertolkt wordt door Guy Pearce, die net zoals in The Last Vermeer (2021) echt indruk maakt. Hetzelfde geldt voor Vadhir Debrez en Stephen Lang, die net zoals Pearce pastoors vertolken. Jammer genoeg moeten ook zij het stellen met matige personages die maar tot op een zeker niveau kunnen interesseren.

Er zijn heel veel horrorfilms over het christendom te vinden. Zo kan ook jij wellicht enkele prenten bedenken waarin zusters, pastoors, kerken of andere christelijke elementen de hoofdrol spelen. Één daarvan is The Seventh Day, een recente prent die bij ons alleen op schijfje verschenen is. Regisseur-scenarist Justin P. Lange presenteert zeker geen slechte cinema en weet tot op een bepaald niveau zelfs te intrigeren. Jammer genoeg heeft de film niet genoeg elementen om je interesse echt helemaal te wekken. Bovendien zijn de personages niet al te sterk. Pearce, Debrez en Lang voorzien je echter wel van fijn acteerwerk, waardoor de film wel degelijk de moeite waard blijft. The Seventh Day wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 28 april 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij deze kleine horrorthriller met Guy Pearce en Stephen Lang al gekeken? Vond je het verhaal van Justin P. Lange ook zo middelmatig of ben je een pak enthousiaster dan wij? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.