Review – Old (2021)

Regie: M. Night Shyamalan
Cast: Gael García Bernal, Thomasin McKenzie, Vicky Krieps,  Alex Wolff, Rufus Sewell & Abbey Lee
Genre: Mysterie, drama, horror
Releasedatum bioscoop: 21 juli 2021
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 1 december 2021

Er zijn veel dingen die we als mensen nog niet helemaal kunnen begrijpen, ook al maakt de wetenschap iedere dag een enorme vooruitgang. Zo weten we nog steeds niet of we echt alleen zijn in het universum en begrijpen we nog niet helemaal waarom bepaalde dingen gebeuren. Terwijl we de antwoorden vaak nog niet helemaal weten, zoeken mensen meestal toch al naar een ‘oplossing’. Zo zoeken wetenschappers dagelijks naar manieren om ouderdomsverschijnselen tegen te gaan. Zullen we dan ooit echt de heilige graal naar het eeuwige leven kunnen vinden? Of is al die moeite tevergeefs? Kunnen we echt met de tijd knoeien? Daarover gaat Old, het nieuwste wapenfeit van Split-regisseur M. Night Shyamalan. Sterke cinema of een eerder vreemd spektakel?

Guy en Prisca zijn twee hardwerkende mensen die nood hebben aan een welverdiende vakantie. Daarom besluiten ze om samen met hun zoon en dochter, Trent en Maddox, een prachtige reis te maken naar een zuiders paradijs. Hun hotel biedt hen immers alle luxe die je je maar kan inbeelden. De dag na hun aankomst beslissen ze om op aanraden van het hotel naar een afgelegen strandje te gaan, waar ze zouden kunnen genieten van prachtige uitzichten en heerlijke rust. Die belofte klopt volledig, maar eens ze daar, samen met een aantal andere reizigers aankomen, voelen ze dat er iets vreemds aan de hand is. Iedereen lijkt er immers bijzonder snel te verouderen. Wat is er aan de hand? Is er een logische verklaring? En zal iedereen het strand nog veilig kunnen verlaten?

De films die M. Night Shyamalan voorschotelt aan het publiek zijn eigenlijk altijd wel een beetje vreemd. Dat was zo bijvoorbeeld helemaal het geval met Split (2016), de prent die Shyamalan voor eens en voor altijd terug op de kaart zette als scenarist en regisseur na enkele miserabele cinemapassages. De verwachtingen voor Old waren dan ook torenhoog. Jammer genoeg kan de Amerikaans-Indiase cinéast die verwachtingen niet helemaal inlossen. Hoewel de film zeker een aantal boeiende elementen bevat en je tot op een zekere hoogte steeds geïntrigeerd naar het scherm blijft staren omdat je wil weten hoe alles afloopt, kan je niet anders dan vaststellen dat Old echt een bijzonder vreemde vertelling is. Na afloop blijf je immers met een vreemd gevoel achter.

M. Night Shyamalan staat erom bekend om vaak middelmatige cinema te presenteren. De grootste problemen die zijn films met zich meedragen bevinden zich op het vlak van de personages. Die zijn meestal immers erg flauw. Dat is ook in Old helemaal niet anders. Guy, Prisca, Trent en Maddox zijn immers regelrechte flat charachters die weinig achtergrond met zich meekregen. Zonde, want dat had de film vast en zeker naar een hoger niveau kunnen tillen. Gelukkig worden de personages wel neergezet door goede acteurs. Maar ook dat verzekert geen succes. Terwijl Gael García Bernal en Vicky Krieps eerder gekunsteld acteren, zijn het vooral Alex Wolff en de immens getalenteerde Thomasin McKenzie die indruk maken. Verder zie je ook Rufus Sewell, Abbey Lee en Sharp Objects-topper Eliza Scanlen in vreemde rollen de revue passeren.

Wat als je plots heel oud wordt? Wat als je ziektes plots een veel sneller verloop kennen dan je dacht dat mogelijk was? Dat zijn enkele elementen die M. Night Shyamalan verkent met zijn nieuwe mysterieuze horrorprent Old. De prent vertelt een vreemd verhaal met vreemde elementen, maar blijft op één of andere manier toch aardig standhouden. Foutloos is de film geenszins en ook de personages zijn verre van geweldig, maar het goede acteerwerk van Alex Wolff en de immer sterke Thomasin McKenzie maken de film meer dan de moeite waard. Bovendien is de uiteindelijke finale van de film meer dan bevredigend. Kortom: Old is geen geweldige cinema, maar zeker de moeite waard als je van mysterieprenten houdt. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en is sinds 1 december 2021 beschikbaar op DVD en Blu-Ray.

Ben jij een trouwe fan van M. Night Shyamalan en zijn werk? Ben jij Old ontdekt in de bioscoopzalen en was je volledig omver geblazen? Of vond je de film net als wij niet geweldig? Laat het ons weten door hier onder te reageren.