Review – Chaos Walking (2021)

Regie: Doug Liman
Cast: Tom Holland, Daisy Ridley, Mads Mikkelsen, David Oyelowo, Cyntia Erivo & Nick Jonas
Genre: Actie, avontuur, fantasy, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 4 augustus 2021
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 1 december 2021

Nog niet zo heel lang geleden leek Hollywood volledig in de ban te zijn van de young adult-boekenreeksen. Plotsklaps kwamen filmstudio’s immers met de ene verfilming na de andere. Denk bijvoorbeeld maar aan de succesvolle films van The Hunger Games,  de uitgedoofde Divergent-prenten en de niet zo sterke films van The Maze Runner. Al gauw bleek echter dat het publiek de films maar erg kortstondig kon smaken en dus werden de plannen opgeborgen om nieuwe gelijkaardige verhalen te verfilmen. Ondanks de magere garantie op succes probeerde Lionsgate om toch opnieuw indruk te maken met Chaos Walking, een film die veel wegheeft van bovengenoemde filmreeksen. Is dit de nieuwe YA-franchise die iedereen moet volgen? Of bewijst de film wat iedereen eigenlijk al lang weet?

Het is 2257 en de mensheid heeft de aarde verlaten. Op een nieuwe planeet, omgedoopt tot de Nieuwe Wereld, leven Todd Hewitt, zijn vader en tientallen andere mannen samen in Prentisstown, een klein en vredevol stadje. Het leven is er niet zo makkelijk, want sinds de aankomst op de Nieuwe Wereld kunnen alle mannen elkaars gedachten, ook ‘the noice‘ genoemd, horen. Bovendien zijn alle vrouwen op brutale wijze omgebracht door de Spackles, een alienvolk dat de planeet initieel bevolkte. Hewitts rustige leven verandert echter volledig wanneer hij plots oog in oog staat met Viola, een jonge vrouw die met een ruimteschip op de Nieuwe Wereld is gecrasht. Wanneer blijkt dat de inwoners van Prentisstown haar als een bedreiging zien, moet hij er immers alles aan doen om de jonge vrouw te redden. Of is er meer aan de hand?

Het is op z’n minst erg bijzonder te noemen dat Lionsgate opnieuw – zeker na het volledig mislukken van de Divergent-prenten en het stilletjes uitdoven van The Maze Runner – probeert om een YA-filmfranchise uit de grond te stampen. Die poging is trouwens echt serieus, want niemand minder dan Doug Liman, de man achter Edge of Tomorrow en American Made (2017), is regisseur van dienst. Aanvankelijk kan je je twijfels dan ook wat bedwingen. Toch moet je niet lang wachten om opnieuw te beseffen waarom YA-films niet meteen geweldig zijn, ook al zijn ze gebaseerd op sterke en succesvolle boeken. Net als The Maze Runner en Divergent vertelt ook Chaos Walking immers een bijzonder rechtlijnig, simplistisch en flauw verhaal over mensen die elkaar van het onrecht moeten redden. Verrassend komt ook deze film dus geenszins uit de hoek.

Qua verhaal is Chaos Walking dus niet meteen een enorme voltreffer, al is de film zeker niet helemaal saai te noemen en zijn er zeker elementen te bespeuren die je met momenten gebiologeerd naar het scherm doen staren. Het grootste probleem met Doug Limans nieuwste prent situeert zich echter op het vlak van de personages. Die zijn immers verre van inhoudelijk sterk, hetgeen ervoor zorgt dat je je als kijker nooit met hen kan vereenzelvigen. Todd en Viola voelen dus eerder aan als lege conserveblikken dan boeiende persoonlijkheden. Gelukkig worden de rollen wel overtuigend gebracht door Tom ‘Spider-Man’ Holland en Daisy Ridley. De twee hebben immers een goede chemie die op het scherm wel lijkt te werken. Naast hen zie je ook nog Mads Mikkelsen als slechterik van dienst passeren en doet ook David Oyelowo het verre van slecht. Tot slot zijn er ook nog kleinere rollen weggelegd voor Cynthia Erivo en Nick Jonas, al ben je hen in deze prent al gauw verloren.

Het tijdperk van de young adult-filmfranchises lijkt inmiddels volledig achter ons. Dat bewijst Doug Liman, die doorgaans nochtans bekend staat om zijn fantastische cinemaprenten, helemaal met Chaos Walking. De film vertelt een eerder flauw verhaal dat erg lijkt op dat van andere films die je al zag en bovendien kunnen de personages helemaal niet intrigeren. Qua regie is de film niet slecht en ook qua CGI zit de film goed. Ook het acteerwerk van Tom Holland, Daisy Ridley, Mads Mikkelsen en David Oyelowo stelt zeker niet teleur, maar kan nooit helemaal overtuigen door het matige scenario en de flauwe personages. Chaos Walking is dus meer van hetzelfde en verdient daarom alleen je aandacht als je echt niets beters te doen hebt. De film wordt verdeeld door Belga Films en ligt sinds 1 december 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij de boeken van Chaos Walking gelezen en keek je eigenlijk wel uit naar de boekverfilming van regisseur Doug Liman? Was je ook zo teleurgesteld door het eindproduct of had je het ergens al wel verwacht? Laat het ons weten door snel te reageren.