Review – Black Widow (2021)

Regie: Cate Shortland
Cast: Scarlett Johansson, Florence Pugh, David Harbour, Rachel Weisz & Ray Winstone
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Distributeur: Marvel
Releasedatum bioscoop: 7 juli 2021
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 8 oktober 2021, ook beschikbaar via Disney+

Voor nagenoeg iedere filmstudio, regisseur, producer en alle andere mensen en instanties die betrokken zijn bij het maken van films verscheen de coronacrisis bijzonder ongelegen ten tonele. Uiteraard is het voor iedereen vreselijk wanneer je film niet op het voorziene moment in de zalen kan verschijnen, maar des te erger is het voor grote filmfranchises die jaarlijks een aantal films en series op het publiek loslaten en waarbij de samenhang tussen de verschillende titels van uitermate belang is. Inderdaad: Covid-19 stuurde de plannen van Marvel met het Marvel Cinematic Universe aardig in de war. Zo moesten heel wat producties uitgesteld worden door het voortdurend verplaatsen van de releasedatum van Black Widow, de langverwachte topprent over het personage van Scarlett Johansson. Maar was die ook het wachten waard?

Doordat Natasha Romanoff samen met Captain America, Hawkeye en een aantal andere Avengers besloot om de Sokovia Akkoorden niet te respecteren, is de getalenteerde spionne al enkele jaren op de vlucht. Wanneer ze de rust probeert op te zoeken in het mooie Noorwegen en merkt dat ze een bijzonder pakketje heeft aangekregen van haar zus Yelena, staat er al gauw een een ongewenste gast aan haar deur. Natasha besluit om haar zus op te zoeken en komt er nagenoeg meteen achter dat Generaal Dreykov, een oude bekende, nog steeds achter de schermen bezig is met zijn geliefde project ‘Red Room’, dat inmiddels akelige proporties heeft aangenomen. De twee zussen willen het opnemen tegen de oude man, maar hebben daarvoor de hulp nodig van hun ‘ouders’. Komt dat wel goed?

Wie dacht dat het Marvel Cinematic Universe na Avengers: Endgame (2019) voor altijd uit ons geheugen zou verdwijnen, is eraan voor de moeite. Sterker nog: sinds die bombastische spektakelfilm is het MCU alomtegenwoordig én nog grootser dan ooit tevoren. Dat bewijst Berlin Sydnrome-regisseur Cate Shortland met Black Widow des te meer. De film staat zoals iedere prent in de filmreeks immers garant voor fantastisch entertainment, bombastische actiescènes en amusement van de bovenste plank. Toch brengt Black Widow diep vanbinnen ook een veel kleiner en gevoeliger verhaal: dat van twee zussen die nooit de ouders hadden die ze verdienden. Dat is mooi en maakt de film echt fijn om te bekijken.

Het gezin, familie en de nood aan warmte om je heen zijn dus één van de kernelementen die Black Widow tekenen. Opdat al die gesprekken oprecht en geloofwaardig overkomen, is het natuurlijk essentieel dat de personages tot in de puntjes zijn uitgewerkt. En ja hoor, dat is helemaal het geval. Natasha Romanoff en haar zus Yelena Belova zijn immers twee geweldige persoonlijkheden wiens achtergrond en eigen verhaal erg goed op de voorgrond komen. Dat is leuk om te zien, maar wordt nog beter door de fantastische chemie die Scarlett Johansson en nieuwkomer Florence Pugh op het scherm met elkaar delen. De twee zijn uitstekend als superhelden en hebben meer dan eens hilarische interacties. Daar komt nog een schepje bovenop door het al even fijne acteerwerk van David Harbour en Rachel Weisz, die het uitstekend doen als Red Guardian en Melina. Wat een cast! De rol van slechterik Dreykov wordt tot slot neergezet door Ray Winstone, die voor deze rol perfect werd gecast.

Cate Shortland heeft het na lang wachten eindelijk helemaal gemaakt in Hollywood. Met haar fantastische mysterieuze dramathriller Berlin Syndrome (2017) zette de getalenteerde regisseur zich al op de kaart, maar met Black Widow is ze nu eindelijk ook bekend bij het grote publiek. De Marvel-prent is op alle vlakken immers een enorme voltreffer. De film is spannend, goed geregisseerd, bevat de nodige comic relief én heeft ook echt een hart. Al die ingrediënten zorgen ervoor dat Black Widow een prachtige cocktail is die ook als losstaande prent perfect overeind blijft. Als je daar ook nog het sterke acteerwerk van Johansson, Pugh, Harbour en Weisz bijneemt, wordt je nog enthousiaster. Mis deze prent dus zeker niet. Black Widow wordt verdeeld door Marvel en ligt sinds 8 oktober 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. De film is ook te bewonderen via Disney+. Bekijk de trailer nu.

Al jaren werd er gespeculeerd over een film waarin Black Widow volledig centraal zou staan. Werd jij ook zo enthousiast wanneer de film eindelijk in de zalen kwam? Was je ook zo aangenaam verrast of toch niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder te reageren.