Review – The Matrix Resurrections (2021)

Regie: Lana Wachowski
Cast: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Jessica Henwick, Yahya Abdul-Mateen II, Neil Patrick Harris & Jada Pinkett Smith
Genre: Actie, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 22 december 2021
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 21 april 2022

2021 en 2022 waren (tot nu toe) alweer filmjaren die goed gevuld waren met blockbusterreboots en -sequels. Zo zagen we in 2021 en de eerste maanden van 2022 een nieuwe Ghostbusters-film, Matt Reeves’ The Batman en een gloednieuwe aflevering in de Fantastic Beasts-franchise passeren. Dé meest geanticipeerde film van deze periode was ongetwijfeld The Matrix Resurrections. Na decennia vol geruchten over het al dan niet herenigen van de geweldige originele cast voor een nieuwe Matrix-prent, kwam een tijdje terug eindelijk het verlossende nieuws dat er aan een nieuw avontuur met Neo en Trinity gewerkt werd. De film verscheen uiteindelijk in december 2021 in de zalen en kreeg erg uiteenlopende kritieken. Nu de film ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt, is het hoog tijd om te bekijken of de film nu wel of niet de moeite waard is.

Thomas Anderson leeft wat teruggetrokken in het hedendaagse New York. Als ooit enorm succesvolle gameontwikkelaar werkt hij nog steeds bij Deux Machina, waar momenteel volop gewerkt wordt aan een vervolgspel. Tijdens zijn werkzaamheden ontdekt Anderson echter dat er een glitch is en dat er iets vreemds aan de hand is. Niet veel later komt hij oog in oog te staan met één van de personages van zijn eigen Matrix-game en ontdekt hij dat er naast het schijnbaar saaie New York een parallelle wereld bestaat waar er een hevige oorlog woedt. Al gauw moet de ooit zo heldhaftige Neo opnieuw opstaan om ervoor te zorgen dat een nieuw kwaad in de Matrix verjaagd kan worden. Alleen is daarvoor één ding van fundamenteel belang: het herstellen van de band tussen Neo en Trinity. De vraag is alleen of én hoe dat ooit nog mogelijk zal zijn…

Er zijn maar een handvol cinemaprenten die zó vernieuwend zijn dat ze een heel genre overhoop gooien. De films in de The Lord of the Rings-franchise, de Star-Wars-prenten én de fantastische Matrix-afleveringen horen ongetwijfeld in dat lijstje thuis. Dat menig filmfan dolenthousiast werd toen regisseur Lana Wachowski aankondigde een nieuwe film rond Neo, Trinity en alle andere bekende personages te construeren, was dan ook meer dan terecht. Alleen moest je daar ook meteen bij vertellen dat het maken van een sequel na al die jaren eerder tricky is. Je zal er immers niet in slagen, ongeacht de moeite die je doet, om wederom effectief dezelfde magie op het grote scherm te kunnen toveren. En die conclusie kan je ook trekken voor The Matrix Resurrections. Hoewel de hele Matrix-wereld letterlijk doet herrijzen, moet je immers vaststellen dat er heel wat mankementen te bespeuren zijn.

Het grootste minpunt aan deze vierde film in de reeks is ongetwijfeld dat het geheel behoorlijk ingewikkeld en rommelig is. Hoewel het duidelijk is dat Wachowski en haar team van scenaristen echt moeite hebben gedaan om een coherent verhaal op de kijker los te laten, moet je vaststellen dat het geheel gewoon niet echt goed werkt. Alles loopt net iets té fel door elkaar waardoor het geheel echt als een wirwar aanvoelt. Gelukkig wordt dat wel deels gecompenseerd door de ijzersterke CGI, mooi geregisseerde actiescènes (al wordt er te gretig gebruik gemaakt van goedkope slomo shots) én vooral het goede acteerwerk van de cast. Zo draven ook in deze nieuwe prent Keanu Reeves en Carrie-Anne Moss opnieuw op als Neo en Trinity, een tandem die zoals steeds weer voor vuurwerk op je scherm zorgen. Dat is absoluut leuk om te zien, maar ook Yahya Abdul-Mateen II, Jonathan Groff en de getalenteerde Jessica Henwick maken indruk. Qua casting en personages zit alles dus wel meer dan goed.

Met haar gloednieuwe The Matrix Resurrections presenteert Lana Wachowski een nieuwe baby in een franchise die zowel door haar als door een gigantisch deel van de wereld erg geliefd is. Veel fans en filmcritici keken reikhalzend uit naar de nieuwe prent, maar eigenlijk is de vraag of die er überhaupt wel had moeten komen. Hoewel het sciencefiction- en actieprentgehalte van The Matrix Resurrections over de gehele lijn goed zit, kan je niet anders dan vaststellen dat de prent verhaaltechnisch niet bepaald een voltreffer is. De verschillende verhaallijnen, die op zichzelf zeker interessante insteken bevatten, worden immers niet helemaal goed aan elkaar gelijmd. Spectaculair is de film dus zeker, maar helemaal enthousiast laten Wachowski, Reeves en Moss je dus niet bepaald achter. Maar voor al wie The Matrix geweldig vindt, is ook deze film zeker niet te missen. The Matrix Resurrections wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 21 april 2022 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij de nieuwe Matrix-prent in de bioscoop of inmiddels al bij jouw thuis ontdekt? Vond je de film ook entertainend, maar inhoudelijk niet zo geweldig sterk? Of deel je onze kritiek niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw bevindingen.