Review – Ambulance (2022)

Regie: Michael Bay
Cast: Jake Gyllenhaal, Eiza Gonzaléz, Yahya Abdul-Mateen II, Garret Dillahunt & Keir O’Donnell
Genre: Actie, criminaliteit, drama, thriller
Releasedatum bioscoop: 23 maart 2022
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 10 augustus 2022

Filmregisseurs, acteurs, producers en filmcomponisten hebben doorgaans vooral bekendheid verworven omwille van het steengoede werk dat ze in filmland leveren. Zo zal ook jij wellicht de naam Chloé Zhao of Steven Spielberg meteen linken aan topkwaliteit. Sommige andere namen staan dan weer bekend voor heel wat minder kwalitatieve cinema. Één daarvan is Michael Bay. De Amerikaan vertoeft al enkele decennia in Tinseltown, maar slaagt er al een aantal jaar niet meer in om écht goede cinema naar het grote scherm te brengen. Zo konden maar weinig critici zijn recente Netflix-prent 6 Underground (2019) smaken en werden zijn laatste Transformers-prenten volledig met de grond gelijkgemaakt. Eerder dit jaar presenteerde de man Ambulance, een actiefilm die een ode zou moeten zijn aan ambulanciers en alle andere hulpverleners.

Will Sharp heeft niet meteen het doorsnee leven. De man doet zijn uiterste best om alles zo goed mogelijk te doen, maar zit ondanks alles toch al een tijdje zonder werk. Dat komt heel ongelegen, zeker wanneer blijkt dat zijn vrouw een erg belangrijke operatie moet ondergaan, waarvoor tienduizenden dollars nodig zijn. Will besluit om op bezoek te gaan bij zijn broer Danny, een rijke crimineel die letterlijk in het geld lijkt te zwemmen. Wanneer Danny aan Will voorstelt om de grootste bankoverval in de geschiedenis van Los Angeles, lijkt hij eerst twijfelachtig. De twee stellen alsnog een team samen en besluiten om er helemaal voor te gaan. Wanneer de overval echter helemaal niet loopt zoals gepland en de twee een ambulance moeten kapen, lijkt er geen einde te komen aan hun toch niet zo perfect geplande ‘in and out’-overval. Hoe loopt dit af?

Het blijft toch indrukwekkend om te zien hoe Michael Bay, een man die al jaren bekendstaat om zijn matige prenten en knotsgekke montages, erin slaagt om heel veel Hollywoodtoppers bij elkaar te krijgen voor zijn nieuwe film. Nu ja, ‘film’. Eigenlijk kan je Ambulance maar amper echt een film noemen. De nieuwe prent van Bay is immers echt een hoopje van aaneengekleefde scènes die een weinig coherent verhaal vertellen. Zo zit je nu eens middenin een spannende actiefilm (die door de erg vreemde montage totaal niet goed overkomt) en dan weer in een dramatische overlevingsprent waarin het heldenstatuut van ambulanciers centraal staat. Michael Bay toont met zijn nieuwe prent nogmaals aan dat hij knettergekke films maakt, maar dan wel van de allerslechtste soort.

De Hollywoodtoppers die in deze prent van dienst zijn, zijn niemand minder dan Yahya Abdul-Mateen II, bekend van onder meer The Matrix Resurrections (2021) en Candyman (2021), en de enorm getalenteerde Jake Gyllenhaal. De twee topacteurs doen hun uiterste best om er het beste van te maken als de gebroeders Sharp, maar eigenlijk weer je vanaf de allereerste seconde dat het nergens heengaat. Bay en zijn scenarist Chris Fedak stoppen immers geen enkele moeite in goede personageopbouw en schenken alleen maar aandacht aan actie. Daardoor kunnen Abdul-Mateen II en Gyllenhaal op geen enkel moment kwalitatief acteerwerk presenteren, wat gezien hun talent uiteraard pure zonde is. Ook Eiza Gonzaléz, die je misschien wel beter kent als Darling uit Baby Driver (2017), slaagt er niet in om echt interessant uit de hoek te komen.

Wie Michael Bay zegt, denkt daarbij ongetwijfeld meteen aan knotsgek geregisseerde, vreemd gemonteerde en over the top actiecinema op steroïden. Dat is met Ambulance, Bays meest recente wapenfeit, niet anders. De actiethriller probeert een ode te brengen aan ambulanciers en andere hulpverleners en slaagt daar geenszins in. Bay en zijn team trekken resoluut de kaart van domme actie en brengen daardoor geen enkele boodschap. Ook aan personageopbouw is er geenszins gedacht, waardoor het acteerwerk van Yahya Abdul-Mateen II en collega Jake Gyllenhaal op geen enkel moment goed overkomt. Om een lang verhaal kort te maken: Ambulance is echt heel erg slechte cinema die ook jouw tijd helemaal niet waard is. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 10 augustus 2022 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de knotsgekke trailer van de film nu.

Wat denk jij van de nieuwste film van Michael Bay? Ben je het eens met onze recensie van de film of vond je Ambulance een pak beter dan je hier leest? Of spreekt de film je echt helemaal niet aan? Laat het ons weten door je gevoel en/of bevindingen hieronder met de wereld te delen!