Review – Firestarter (2022)

Regie: Keith Thomas
Cast: Zac Efron, Sydney Lemmon, Michael Greyeyes, Ryan Keira Armstrong & Gloria Reuben
Genre: Horror, sciencefiction, drama
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 augustus 2022

Er lijkt de laatste jaren wel een serieuze rush te zijn op alles wat met Stephen King te maken heeft. Zowat iedere filmstudio probeert immers om de rechten van één of meerdere van zijn bekende verhalen te pakken te krijgen in de hoop er vervolgens een spannende en vooral kassarinkelende film van te maken. Daarbij valt op dat de ene adaptatie al wat beer is dan de andere. Zo kan je Cell (2016) of Children of the Corn: Genisis (2015) maar amper vergelijken met uitstekende prenten zoals It: Chapter One (2017) of Doctor Sleep (2019). De meest recente filmadaptatie, die omwille van tal van redenen niet in de Belgische filmzalen verscheen, is Firestarter. Die film, geproduceerd door horrorfilmmeester Jason Blum, is een remake van de gelijknamige film uit 1984.

Andy en Vicky McGee lijken voor de meeste mensen uit hun stadje een doodgewoon leven te leiden. De twee werken hard, genieten elke dag van het leven met hun dochtertje Charlie én lijken helemaal niets te vrezen te hebben. Niets is echter minder waar. Een tiental jaar geleden namen Andy en Vicky immers deel aan een vreemd medisch experiment waarbij ze werden opgezadeld met vreemde bovennatuurlijke krachten. Daardoor heeft ook hun dochtertje de gave om bij woedeaanvallen alles rondom haar in vuur en vlammen te laten opgaan. Wanneer een schoolakkefietje helemaal verkeerd afloopt en de drie opnieuw op de radar van de vreemde instantie DSI belanden, moeten ze er alles aan doen om te overleven. Daarbij zullen Vicky, Andy én Charlie hun krachten zo goed mogelijk moeten gebruiken. Maar is dat ook genoeg om de DSI ver weg te houden?

De verhalen van Stephen King zijn bij nagenoeg iedereen erg geliefd. Verrassend is het dan ook niet dat Universal Pictures besloot om van Firestarter een nieuwere en modernere versie op de wereld los te laten. Jammer genoeg valt na de eerste tien minuten al op dat de film weinig indrukwekkend overkomt. Regisseur Keith Thomas, die nochtans erg veel indruk maakte met zijn eerste langspeler The Vigil (2019), slaagt er immers niet in om met Firestarter echt bij je binnen te komen. Het grootste probleem daarbij is ongetwijfeld het scenario van Scott Teems, die vorig jaar ook geen indruk wist te maken met Halloween Kills (2021). De film voelt op alle vlakken immers erg oppervlakkig aan, waardoor je je als kijker nooit echt helemaal kan inleven in de personages en alles wat ze doorheen het verhaal meemaken.

Een matig scenario zorgt er doorgaans ook voor dat de personages die je voorgeschoteld krijgt allesbehalve indrukwekkend zijn. Ook dat is bij Firestarter geenszins anders. Andy en Vicky McGee krijgen immers nooit echt een degelijke introductie, waardoor je maar amper kan begrijpen wat hen doorheen het verhaal drijft. Jammer genoeg kunnen ook de performances van Zac Efron en Sydney Lemmon, die ongetwijfeld pogen om hun best te doen, daar weinig aan veranderen. Ook Michael Greyeyes en Gloria Reuben ondergaan hetzelfde lot. Het enige lichtpuntje in Firestarter is wellicht de jonge Ryan Keira Armstrong, die er ondanks alles wel in slaagt om de rol van Charlie McGee redelijk geloofwaardig naar het grote scherm te brengen. Maar ook zij stoot meermaals op de limieten van haar personage. Zonde is dat.

Met Firestarter probeerde filmstudio Universal Pictures eerder dit jaar een gloednieuwe Stephen King-franchise af te trappen. Dat is overigens zo’n slecht idee nog niet, want het verhaal van een meisje dat alles in vuur en vlam zet en daardoor een gevaar blijkt voor iedereen rondom haar heen is nog niet zo oninteressant. Jammer genoeg kunnen regisseur Keith Thomas en scenarist Scott Teems weinig indruk maken met hun nieuwe langspeler en blijft alles van begin tot einde behoorlijk oppervlakkig. Nooit wordt de film echt interessant en daar zitten ongetwijfeld ook de personages voor iets tussen. Zac Efron en Sydney Lemmon doen hun uiterste best als de McGees, maar ook zij kunnen de film nooit naar een hoger niveau tillen. Ons advies: Firestarter laat je best gewoon helemaal links liggen. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 10 augustus 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Ben jij het eens met onze recensie over Firestarter of vind je dat we ergens toch een tikkeltje te kritisch zijn? Kon de film van Keith Thomas jou wel interesseren? Heb je de film nog niet gekeken en ben je dat wel van plan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.