Review – The Lost City (2022)

Regie: Adam Nee en Aaron Nee
Cast: Sandra Bullock, Channing Tatum, Patti Harrison, Daniel Radcliffe, Brad Pitt & Da’Vine Joy Randolph
Genre: Actie, avontuur, komedie
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 20 april 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 12 augustus 2022, in samenwerking met Dutch FilmWorks

We kunnen het wellicht allemaal over één ding zeker zijn: het leven is soms veel te serieus. Het is dan ook weinig verrassend dat veel mensen na een lange werkdag of vermoeiende werkweek op zoek gaan naar iets waar ze echt goed mee kunnen lachen. Terwijl de ene graag met vrienden iets gaat drinken om daar gezellig wat bij te kletsen en te lachen, kijkt de andere uit naar zijn of haar wekelijkse komedieprent of -serie. Van die laatste zijn er net zoals actiefilms heel erg veel, maar zijn er maar weinigen die kwalitatief echt een schot in de roos zijn. Een tijdje terug bracht Paramount Pictures de langverwachte actiekomedie The Lost City, met in de hoofdrol Sandra Bullock en Channing Tatum, uit. Fun gegarandeerd, toch?

Loretta Sage heeft er als bekende schrijfster een goed leven op zitten. Al meer dan een decennium scoort ze immers keer op keer met haar romantische avonturenverhalen over Angela en Dash. De laatste jaren lijkt de buzz over haar schrijfsels echter wat minder en stapelen de negatieve recensies zich op. Meer en meer mensen hebben dan ook alleen nog maar aandacht voor haar covermodel, de knappe Alan (die denkt dat hij echt Dash is). Wanneer Loretta haar nieuwste boek in de reeks uitbreng over de Verloren Stad van D, wordt ze na de boekvoorstelling prompt ontvoerd door de mysterieuze en steenrijke Abigail Fairfax. Die meent immers dat Loretta effectief weet waar de voordien fictief geachte stad zich bevindt. Van het ene moment op het andere bevindt ze zich plots tegen haar zin op een paradijselijk eiland. Zal iemand haar komen redden of zal ze de mysterieuze stad toch vinden?

Actievolle avonturenkomedies hebben de neiging van zeer goed te scoren in de bioscoopzalen. Zo brachten Jumanji-rebootfilms in 2017 en 2019 heel wat geld in het laatje voor Sony Pictures. Dat concurrent Paramount Pictures dat succes ook wilde evenaren, spreekt eigenlijk helemaal voor zich. Met The Lost City heeft de studio immers alles in handen om exact hetzelfde te doen. De film van regisseursduo Aaron en Adam Nee, bekend van onder Band of Robbers (2015) en momenteel hard werkend aan Masters of the Universe (2024), voelt vanaf de allereerste seconde dan ook goed aan. Meteen merk je als kijker op dat de balans tussen doldwaze komedie én plezierig actieavontuur uitstekend is. Dat de film je dan ook meermaals doet denken aan de Jumanji-prenten of Journey 2: The Mysterious Island (2012) is ongetwijfeld ook helemaal de bedoeling.

De gebroeders Nee brengen met hun nieuwe langspeler dus heel erg fijn entertainment. En daar zitten uiteraard niet alleen hun regisseurswerk of het goede scenario van onder meer Seth Rogen voor een groot deel tussen. Ook de cast doet het immers uitstekend. Topactrice Sandra Bullock is heerlijk als de onfortuinlijke Loretta Sage, maar ook Channing Tatum steelt de show als de naïeve onnozelaar Alan. De twee zorgen voor vuurwerk op het scherm en dat is uiteraard plezierig om te zien. Naast de tandem Bullock-Tatum zien we verder ook Daniel Radcliffe de revue passeren als slechterik van dienst en duikt Brad Pitt midden in de film op als de heldhaftige Jack Trainer. Wat een leuke cast, wat een leuke prent!

Met The Lost City is het duidelijk dat Paramount Pictures probeert mee te surfen op het succes van heuse box office hits zoals Jumanji: Welcome tot he Jungle (2017). Hoewel de film niet helemaal diezelfde magie kan capteren, kan je niet anders dan vaststellen dat het verhaal over een onwetende schrijfster, die plots naar de andere kant van de wereld wordt gesleurd voor één of ander mysterie, behoorlijk entertainend is. De prent wordt goed geregisseerd door Aron en Adam Nee, maar ook de cast onder leiding van Sandra Bullock en Channing Tatum zorgt ervoor dat je op je wenken bediend wordt. The Lost City is dus een heerlijke vrijdagavondfilm waarbij de verveling geen seconde toeslaat. Mis de prent dus niet! De film van Paramount Pictures ligt sinds 12 augustus 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu!

Vond jij het ook zo fijn om Sandra Bullock naast Channing Tatum aan het werk te zien in The Lost City? Hebben regisseurs Adam Nee en Aaron Nee je ook een topavond bezorgd met hun nieuwe langspeler? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.