Review – The Black Phone (2022)

Regie: Scott Derrickson
Cast: Mason Thames, Jeremy Davies, Madeleine McGraw, E. Roger Mitchell, Troy Rudesal & Ethan Hawke
Genre: Horror, thriller
Releasedatum bioscoop: 17 juni 2022
Releasedatum DVD en Blu-Ray: 2 november 2022

De filmsector is er net zoals vele andere sectoren één waarin de wereld echt nooit stilstaat. De grote bestaande filmstudio’s proberen zichzelf steeds heruit te vinden én nieuwe spelers zorgen er doorgaans voor dat die beweging nog sneller gaat. Één van de bewijzen daarvan zijn de grote fusies of overnames die we de laatste jaren zagen passeren. Zo werd Fox overgenomen door Disney en nam Amazon de volledige catalogus van Metro-Goldwyn-Mayer over. Eerder deze week berichtten heel wat media over een andere mogelijke fusie: die tussen horrorgiganten Blumhouse Pictures en Atomic Monster Productions, het productiebedrijf van horrormeester James Wan. Beide filmstudio’s brachten de afgelopen jaren heel wat indrukwekkende franchises én stand alone prenten tot leven. Één van de meest recente prenten van Blumhouse is The Black Phone, een inhoudelijk interessante horrorprent van Doctor Strange-regisseur Scott Derrickson.

Het is 1978. Finney en Gwen groeien op in een rustige wijk aan de rand van Denver, waar het leven zijn gangetje lijkt te gaan. De hele gemeenschap wordt echter opgeschrikt wanneer enkele tienerjongens worden ontvoerd door de zogenaamde ‘Grabber’, een man die rondrijdt in een zwarte bestelwagen vol met zwarte ballonnen. Ook Finney en Gwen voelen zich niet langer veilig in de straten van hun wijk, maar blijven er helemaal alleen voor staan. Hun vader is immers een hardhandige dronkaard die het verlies van zijn echtgenote maar moeilijk kan verwerken en daardoor weinig aandacht heeft voor zijn kinderen. Wanneer Finney ook ontvoerd wordt door de ‘Grabber’, komt alles voor het gezin echter nog dichterbij. Zal de gemeenschap de geliefde Finney ooit nog terug te zien krijgen en kunnen de schijnbaar realistische dromen van Gwen daarbij helpen?

Horrorfilms… Ze bestaan in allerlei geuren, kleuren, maten en gewichten. Door het gigantische overaanbod aan films in dat genre is het vaak niet zo gemakkelijk om er echt een goede titel uit te pikken. Het doet dan ook deugd dat films als The Black Phone die opdracht stukken gemakkelijker maken. Regisseur-scenarist Scott Derrickson, die eerder ook al verantwoordelijk was voor Doctor Strange (2016) en horrorklassieker Sinister (2012), slaagt er immers in om je echt een intrigerende en interessante horrorprent voor te schotelen. Het verhaal is niet al te ingewikkeld, maar bevat wel meer dan genoeg interessante subplots en plottwists om je interesse doorheen het hele gebeuren vast te houden. Het helpt uiteraard ook dat Derrickson en zijn team van filmmakers gedurende de hele film een perfecte sfeer aanhouden. Of je soms kippenvel krijgt? Reken maar van yes!

Qua verhaal en sfeer zit The Black Phone dus al helemaal goed. Derrickson en zijn team hebben echter ook veel aandacht voor de personages, iets wat in horrorfilms doorgaans iets te veel vergeten wordt. Finney en Gwen zijn immers echt interessante pre-pubers met een boeiende persoonlijkheid. Ook de bijzondere band die de twee hebben – het zijn immers kinderen van een hardhandige dronkaard die hun moeder recent zijn kwijtgeraakt – wordt doorheen het grotere verhaal mooi belicht. De twee kinderen worden bovendien straf vertolkt door respectievelijk Mason Thames en Madeleine McGraw, een goede tandem die meermaals voor mooie cinema zorgt. Dé acteur die The Black Phone echter helemaal de moeite waard maakt is de geweldige Ethan Hawke. Zijn talent was eerder al bekend, maar in The Black Phone vertolkt hij wellicht de beste en meest angstaanjagende rol uit zijn carrière. Wat een acteur!

Na zijn passage doorheen het Marvel Cinematic Universe presenteert regisseur-scenarist Scott Derrickson The Black Phone, een eigenzinnige en gewoonweg uitstekende horrorprent over een buitenwijk van Denver die geplaagd wordt  door een reeks ontvoeringen. Derrickson trakteert je op een intrigerend en spannend verhaal, sterke personages én fantastisch acteerwerk van een sterke cast onder leiding van toppacteur Ethan Hawke. Blumhouse Pictures, één van de producenten van The Black Phone, toont nogmaals aan dat ze de leidende producent is in de horrorsector en dat een fusie met Atomic Monster Productions misschien helemaal niet nodig is. Hoe dan ook: The Black Phone is horrorcinema van de bovenste plank die je absoluut niet mag missen. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 2 november 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Kon jij ook niet meer wachten toen The Black Phone uitkwam in de Belgische zalen en ben je de prent meteen gaan kijken? Of wachtte je tot je de film met Ethan Hawke vanuit je eigen zetel kon ontdekken? Vond je de film ook zo indrukwekkend? Laat het ons weten door hier onder te reageren.