Review – Nope (2022)

Regie: Jordan Peele
Cast: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Steven Yeun, Brandon Perea & Michael Wincott
Genre: Horror, mysterie, thriller, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 10 augustus 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 16 november 2022

Ieder jaar trakteert Hollywood ons op een aantal angstaanjagende horrorprenten die proberen om jouw horrorervaring voor de rest van je leven te veranderen. Zo verschijnen er ieder jaar wel een aantal topfilms die tijdens marketingcampagnes in de markt worden gezet als ‘het allerengste dat je ooit te zien kreeg’. Zo zal ook jij je nog wel de grote campagnes rond de eerste Conjuring-film of de eerste Paranormal Activity-prent herinneren. Één van de regisseurs die er de laatste jaren in slaagt om iedere keer alle horrorfans de stuipen op het lijf te jaren, is Jordan Peele. De man kwam in 2017 op de proppen met het angstaanjagende Get Out en probeerde met het al even enge Us (2019) hetzelfde gevoel te creëren. Eerder dit jaar pesenteerde hij Nope, een nieuwe en eigenaardige mysterieprent die volgens velen Peeles meest verteerbare film is tot nu toe. Wat is daarvan aan?

Otis ‘OJ’ Haywood woont en werkt samen met zijn vader op een paardenranch in het zonnige en droge Californië. Wanneer de twee op een dag nietsvermoedend de paarden van hun dagelijkse verzorging voorzien, vallen er plotsklaps allerhande voorwerpen uit de lucht. Otis’ vader overlijdt niet veel later aan zijn eigenaardige verwondingen. Terwijl de jongeman probeert om de ranch te redden samen met zijn jongere zus Emerald, voelen de twee dat er iets vreemds aan de hand is. Wanneer ze op een dag een vreemde en erg statische wolk boven de ranch vaststellen én bovendien merken dat er rare activiteiten plaatsvinden, weten de twee niet wat ze moeten doen. Met de hulp van Angel Torres, een techneut uit een lokale supermarkt, proberen de Haywoods bloot te leggen wat er allemaal aan de hand is. Maar is dat ook wel echt een goed idee?

Wanneer bekend geraakt dat Jordan Peele een nieuwe prent op de filmwereld gaat loslaten, wordt nagenoeg iedereen meteen dolenthousiast. Dat is volkomen terecht, want ook de twee vorige prenten die Peele regisseerde en neerpende waren van een eenzaam hoge kwaliteit. Dat niveau weet hij ook volledig te bewaren met Nope, een bijzondere en visueel indrukwekkende vertelling over een schijnbaar bovennatuurlijke aanwezigheid die je met momenten echt de stuipen op het lijf jaagt. Peele doet zijn verhaal uitstekend ontplooien en maakt daarbij intelligent gebruik van klassieke en minder klassieke horrortechnieken. Net als de personages weet je soms echt niet waar kruipen en net dat maakt Nope zo’n uitstekende horrorprent.

Horrorfilms hebben de neiging om inhoudelijk niet zo heel interessant te zijn. Doorgaans worden de personages immers niet van een bijzondere achtergrond voorzien. Net zoals in Get Out (2017) en Us (2019) weet Jordan Peele die vreselijke valkuil volledig te vermijden. Ook nu presenteert hij je immers twee erg boeiende hoofdpersonages: OJ en Emerald Haywood, afstammelingen van de allereerste Afro-Amerikaanse acteur en paardentemmer die ooit in een film werd vastgelegd. De Haywoods zijn echt fijne persoonlijkheden waar je als kijker gedurende het hele verhaal écht aansluiting bij vindt. De rollen worden bovendien indrukwekkend goed vertolkt door een sterkte tandem: Daniel Kaluuya en Keke Palmer. De twee spelen de pannen van het dak, net zoals Brandon Perea en Michael Wincott. Wees er dus maar zeker van: ook qua cast weet Nope meer dan indruk te maken.

Na Get Out (2017) en Us (2019) zet Jordan Peele zijn indrukwekkende en erg interessante horrorreis verder met Nope, een boeiende film over een angstaanjagende ontdekking op een doodgewone paardenranch in Californië. Peele weet je opnieuw te verrassen met een boeiend horrorverhaal dat je meermaals de stuipen op het lijf jaagt, al is enige kritiek wel op z’n plaats. Nope is immers de minst interessante prent van Jordan Peele tot nu toe, zeker omdat deze prent net iets té weinig maatschappijkritiek omvat. Maar vergis je niet: visueel is Nope een streling voor het oog en ook het acteerwerk van Kaluuya en Palmer zorgen ervoor dat je je geen seconde verveelt. Nope is dus écht topcinema die je gezien moet hebben. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 16 november 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film snel!

Ben jij na Get Out (2017) en Us (2019) ook zo benieuwd naar Nope van Jordan Peele? Heb je de film deze zomer in de bioscoopzalen ontdekt of keek je de film intussen al bij je thuis in de zetel? Ben je het eens met onze recensie of toch niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder te reageren.