Review – Smile (2022)

Regie: Parker Finn
Cast: Sosie Bacon, Robin Weigert, Jessie T. Usher, Kyle Gallner, Caitlin Stasey & Gillian Zinser
Genre: Thriller, horror, mysterie
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 28 september 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 16 december 2022, in samenwerking met Dutch FilmWorks

Het gaat goed voor het horrorfilmgenre. De laatste jaren verschijnen er immers steeds betere horrorprenten die ook steeds meer mensen naar de bioscoopzalen weten te lokken. Ongetwijfeld heeft dat onder meer te maken met het ongelooflijke succes van films zoals Insidious (2010) en The Conjuring (2013). Het helpt natuurlijk ook dat de films relatief goedkoop te maken zijn en daardoor al snel een box office succes worden. Ook vorige jaar kregen filmfans van over de hele wereld enkele heerlijke horrorfilmexemplaren op hen afgevuurd. Zo was er naast The Black Phone (2022) en Nope (2022) ook Smile, een interessant ogend verhaal over een mensen met een enge glimlach die naast de personages in de film ook jou de stuipen op het lijf jaagt. Maar is de film ook echt zo goed?

Rose Cotter is een therapeut die samen met haar collega’s in het lokale ziekenhuis de psychiatrische spoedafdeling bemant. Iedere dag begeleidt ze spoedgevallen en doet ze haar best om de beste zorgen te verlenen. Wanneer Rose echter getuige wordt van de bloederige zelfmoord van Laura, een jongedame die enkele dagen geleden zelf getuige was van een vreselijke zelfmoord, voelt Rose dat er iets aan de hand is. Plots begint ze overal te pas en te onpas glimlachende mensen te zien die haar telkens weer de stuipen op het lijf jagen. Geleidelijk aan begint haar omgeving, met inbegrip van haar verloofde Joel, te denken dat ze gek is, maar Rose beseft dat ze echt gevaar loopt. Staat haar hetzelfde lot te wachten als Laura? Kan ze haar lot ontwijken? Één ding is zeker: dit wordt de gevaarlijkste periode van haar leven…

Het is altijd fijn om te zien dat jonge filmmakers met verfrissende verhalen de bioscoopzalen weten te vullen. Die vlieger gaat ook op voor Parker Finn, een jonge regisseur-scenarist die eerder furore maakte met zijn kortfilm Laura Hasn’t Slept (2020). Verrassend was het dan ook niet toen Paramount Pictures en hij de handen in elkaar sloegen om de kortfilm om te turnen naar een langspeler, die minstens zo angstaanjagend is als het originele. Smile maakt immers echte horror van datgene wat we dagelijks allemaal zo enorm graag zien: een simpele glimlach. Dat Finn van dat alledaagse ‘fenomeen’ een vreselijk slim horrorelement maakt, verdient echt alle lof. Bovendien maakt de jongeman niet alleen indruk met zijn scenario, want ook qua regie zit alles dynamisch goed in elkaar.

Uiteraard zijn goede regie en een degelijk verhaal niet al wat een film entertainend en goed maken. Minstens van even groot belang zijn de personages. En ingeval je er nog aan zou twijfelen: ook op dat vlak zit Smile meer dan goed. De hele film draait om Rose Parker, een therapeute die dagdagelijks werkt met mensen die waanbeelden zien én daardoor 100% zeker is dat wat zij ervaart wel degelijk écht is. Ook dat element maakt Smile er nog beter op. Parker is gedurende de hele prent een aangenaam personage om te volgen en dat komt ongetwijfeld ook door het sterke en vooral geloofwaardige acteerwerk van Sosie Bacon. Haar zag je eerder ook al schitteren als Carrie Layden in de indrukwekkende HBO-reeks Mare of Easttown. Verder zorgen ook Jessie T. Usher, Robin Weigert en Kyle Gallner voor minstens even aangenaam acteerwerk in al even aangename rollen.

Met zijn eerste full length-film zet regisseur-scenarist Parker Finn zich ongetwijfeld volledig op de kaart in Hollywood. Finn maakt indruk met Smile, een intelligente horrorprent die van een gewone simpele glimlach een schrikwekkend maar vooral effectief horrorelement maakt dat je meermaals de stuipen op het lijf jaagt. Finn toont aan dat hij een uitstekende verhalenverteller is én weet hoe hij zijn verhalen strak moet regisseren. Ook de personages zijn allesbehalve saai én worden sterk vertolkt door onder meer Sosie Bacon en Jessie T. Usher. Kortom: Smile is een heerlijke horrorprent die ook jij zo snel mogelijk – als je durrrrft alleszins – in je filmcollectie moet opnemen. Smile wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 16 december 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij rond Halloween ook zo genoten van Smile? Vond je de film van debuterend regisseur Parker Finn ook zo goed en entertainend of ben je veel minder enthousiast dan wij? Ben je van plan om de film nog te kijken of toch maar niet? Laat het ons snel weten door hier onder je bevindingen te delen.