Review – Avatar: The Way of Water (2022)

Regie: James Cameron
Cast: Sam Worthington, Zoe Saldana, Cliff Curtis, Stephen Lang, Kate Winslet & Sigourney Weaver
Genre: Actie, drama, avontuur, sciencefiction
Distributeur: Twentieth Century Studios
Releasedatum bioscoop: 14 december 2022

Na in 1999 met Titanic de blockbustercinema al helemaal een andere richting te hebben ingestuurd, hernieuwde topregisseur James Cameron in 2009 ook eigenhandig het hele sciencefictiongenre met Avatar (2009). De film over een verre planeet met blauwe wezens werd niet alleen snel omarmd door nagenoeg iedere cinefiel, het zorgde ook voor een enorm financieel succes. Tot op heden is Avatar met net geen drie miljard dollar immers de meest verdienende cinemaprent ooit gemaakt. Het was dan ook niet verrassend dat Cameron enkele jaren nadien aankondigde dat er niet één, maar wel vier sequels in de maak waren. Eerder deze maand was het na lang wachten dan eindelijk zover: Avatar: The Way of Water werd eindelijk op het publiek losgelaten. Is dit opnieuw een schot in de roos van James Cameron?

Meer dan tien jaar na de gebeurtenissen uit Avatar heeft Jake Sully zich helemaal gevestigd op Pandora. Samen met Neytiri heeft hij een mooi gezin opgebouwd en leidt hij de Omaticaya-clan. Wat iedereen echter lang vreesde, gebeurt ook echt: het RDA en de sky people keren terug en richten nog meer vernieling aan op de planeet. Al gauw blijkt dat ook een oude bekende vijand van Jake terug is en dat hij en zijn gezin niet langer veilig zijn. Na enkele rake aanvallen en gevaarlijke momenten moeten Jake en Neytiri een hartverscheurende keuze maken die iedereens leven zal veranderen. Maar zullen ze daardoor ook echt veilig zijn? Kunnen Jake en zijn gezin hun lot echt ontlopen?

Een sequel maken op dé allergrootste film die onze planeet ooit heeft mogen bewonderen… het is een heuse opgave die alleen een naam als James Cameron echt tot een goed einde zou kunnen brengen. We stellen je echter graag onmiddellijk gerust: de Amerikaanse regisseur, producer en cinemagoochelaar lost alle verwachtingen met gemak in. Avatar: The Way of Water is immers op ieder vlak een schot in de roos. Zoals verwacht zorgt de CGI – en in het bijzonder de motion capture waar James Cameron gretig gebruik van maakt – voor indrukwekkende beelden op het scherm. Hoewel nagenoeg alles wat je te zien krijgt fake is, voelt niets op enig moment zo aan. De wereld die je te zien krijgt laat je echt met open mond naar het scherm staren. Wat een fenomenale cinema-ervaring!

Verhaaltechnisch stelt de sequel ook echt helemaal niet teleur. Anders dan in Avatar brengt Cameron met The Way of Water echt een familieverhaal. De rode draad van de tweede film – en wellicht ook alle toekomstige films in de franchise – is de wil van Jake en Neytiri om hun familie te beschermen. Dat zorgt vanzelfsprekend voor mooie én erg personage-gedreven cinema. Zo is het mooi om te zien hoe Jake en Neytiri ontpopt zijn tot erg een erg volwassen en plichtsbewust koppel. De rollen worden trouwens wederom schitterend vertolkt door Sam Worthington en Zoe Saldana. Wat een uitstekende tandem! Naast die toppers zorgen ook Sigourney Weaver, Kate Winslet, Stephen Lang, Jamie Flatters en Britain Dalton voor heerlijk acteerwerk.

Fans van Avatar (2009) moesten maar liefst 13 (!!!) jaar wachten op een vervolg op hun geliefde cinemaprent. Met Avatar: The Way of Water presenteert James Cameron eindelijk de eerste van vier sequels en het moet gezegd: de film is een voltreffer op alle niveaus. Zowel qua personages als qua verhaal als qua visueel vernuft presenteert de Amerikaan wederom indrukwekkende topcinema die schreeuwt om op het allergrootste scherm te worden bekeken. Door de fantastische performances van onder meer Sam Worthington, Zoe Saldana en Kate Winslet wordt alles nog beter en weet je meer dan genoeg: deze film mag je niet missen. Avatar: The Way of Water wordt verdeeld door Twentieth Century Studios en speelt sinds 14 december 2022 in de Belgische zalen. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij ook dertien jaar lang uitgekeken naar de tweede Avatar-prent? Heb je de film intussen al in de bioscoop bekeken of ben je dat zeker nog van plan? Laat het ons weten en deel zeker met ons jouw mening door hieronder te reageren.