Review – The Shallows (2016)

Regie: Jaume Collet-Serra
Cast: Blake Lively,Β Γ“scar Jaenada,Β Brett CullenΒ &Β Sedona Legge
Genre: Thriller, drama, horror
Releasedatum bioscoop: 24 augustus 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 december 2016

Heel wat films waarin we slechts één acteur het hele verhaal zien dragen, focussen op het menselijke overlevingsinstinct. De laatste jaren zagen we er dan ook een mooi aantal de revue passeren. Denk maar aan de spannende en intelligente horror-thriller Hush, die je enkel op Netflix kan bewonderen. De grootste titel van de laatste jaren die ook over dat onderwerp handelt, is ongetwijfeld het alom geprezen The Revenant, waarin Leonardo DiCaprio in de meest barre omstandigheden moet zien te overleven. En ook dit jaar konden we weer smullen van een prent die het overlevingsinstinct uitvoerig behandelt: The Shallows. Maar is de prent ook echt de moeite waard?

In The Shallows volgen we de moedige Nancy. Samen met een vriendin gaat ze surfen aan een godvergeten en geheim strand in Mexico. Nooit eerder zag Nancy zo een fenomenaal knap strand met zulke enorme golven. Maar terwijl ze de grootste golven trotseert, ligt er nog een ander gevaar op de loer. Zonder dat Nancy het weet, belandt ze middenin het foerageergebied van een reusachtige haai. Niet wetende dat haar vriendin uiteindelijk nooit zal komen opdagen, moet de dappere vrouw overleven met niets meer dan haar surfplank. Ze weet niet waar ze is, of er mensen komen en of ze ooit nog haar vader en zus zal zien. Zal Nancy erin slagen om heelhuids terug op het strand te geraken?

The Shallows is zonder twijfel een heel erg interessante film. Want eerlijk, films die focussen op de overlevingsdrang van het menselijke ras zijn altijd ongelooflijk spannend. En hoewel deze thriller traagjes op gang komt, heb je als kijker wel erg snel door waarover het allemaal zal gaan. De aangename maar spannende sfeer en de perfecte muziek zorgen ervoor dat je je samen met Nancy klaarmaakt om gedurende negentig minuten in een echte nachtmerrie te belanden. The Shallows doet dus zonder problemen wat je van de film verwacht: entertainen. De spanning is af en toe echt te snijden en dat maakt het allemaal nog schitterender.

En toch moet het misschien allemaal wat genuanceerder. The Shallows blijft immers erg oppervlakkig. Je krijgt maar matig inzicht in het hoofdpersonage en dat kunnen sommigen onder ons wel storend vinden. Nancy blijft over de hele lijn een leeg karakter, maar hier rijst de vraag of dat voor een film als deze wel nodig is. De focus ligt immers niet op het personage, maar wel op het overlevingsinstinct. Het had misschien allemaal wel wat beter gekund en een The Revenant 2.0 is het zeker niet, maar The Shallows bezorgt de kijker wel degelijk een meer dan aangename filmervaring en dat is per slot van rekening waar het eigenlijk allemaal om draait. Het is trouwens ook moeilijk om een film te maken die zonder dialogen echt diepgang heeft.

Visueel ziet de film er ook echt fantastisch uit. Regisseur Jaume Collet-Serra, die eerder verantwoordelijk was voor degelijke Liam Neeson-thrillers zoals Unknown (2011) en Run All Night (2015), zorgt wederom voor een visueel erg smakelijke film. De speciale effecten zitten helemaal goed, al zie je af en toe net iets te hard dat actrice Blake Lively vervangen werd door een body double. De reusachtige haai is wel van kop tot teen goed uitgewerkt en bezorgt de kijker meer dan eens op ieder plekje van zijn of haar lichaam kippenvel. Collet-Serra weet dus als geen ander hoe hij zijn publiek helemaal moet inpakken. Ook de locaties die hij samen met zijn team koos, bezorgen de kijker een echt β€˜wauw-gevoel’. Good job, Jaume!

Tot slot verdient ook actrice Blake Lively een echte pluim voor haar werk. De voortreffelijke actrice weet met haar acteerwerk van de eerste minuut tot de laatste seconde helemaal te overtuigen. Hier en daar valt de film misschien wel stil, maar Lively zorgt ervoor dat de kijker zich nooit verveelt. Wel moet gezegd dat er met tijd en stond net iets teveel wordt gefocust op haar figuren, iets wat we vandaag de dag in Hollywood eigenlijk niet meer nodig hebben. Maar goed, daar zal ook wel een publiek voor zijn. Lively slaagt er dus zonder problemen in om in haar eentje de film te dragen en dat is iets dat je dan ook echt mag respecteren.

The Shallows is misschien niet echt een Oscar-waardige film, interessant is de prent zonder twijfel wel. Als kijker kan je helemaal meegaan in het verhaal en hoef je bovendien ook echt niet al te veel na te denken. Regisseur Jaume Collet-Serra zorgt ervoor dat de kijker van de eerste minuut tot de allerlaatste seconde echt op het puntje van zijn stoel zit. De spanning wordt perfect opgebouwd en ook de speciale effecten zitten over het algemeen helemaal goed. Als je daarnaast ook nog eens ziet hoe actrice Blake Lively zich voor deze film helemaal smijt, weet je al meer dan genoeg. The Shallows is een film die niet mag ontbreken in je filmcollectie. De prent ligt sinds 21 december 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Denk jij datΒ The Shallows een topfilm is en ben je benieuwd naar de acteerprestatie van Blake Lively? Spreken het verhaal en het personage je aan of net helemaal niet? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening met de wereld te delen.