Review – Morgan (2016)

Regie: Luke Scott
Cast: Kate Mara, Anna Taylor-Joy, Toby Jones, Rose Leslie, Jennifer Jason Leigh & Paul Giamatti
Genre: Sciencefiction, thriller, horror
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 21 september 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 januari 2017

Er zijn van die films die al meteen je interesse vast hebben, gewoon omdat je weet wie de regisseur ervan is. Zo zullen heel wat mensen veel interesse hebben in een film als The BFG (2016). Niet alleen omdat het gebaseerd is op één van Roald Dahls geweldige boeken, maar ook omdat de film geregisseerd werd door Steven Spielberg. De nieuwe Alien: Covenant, die we dit jaar in de zalen kunnen ontdekken, wekt dan weer interesse omdat niemand minder dan Ridley Scott de grote baas achter de film was. Maar ook Scotts zoon Luke flaneert sinds vorig jaar door de regisseurswereld. Hij presenteerde Morgan, een sciencefiction thriller met een bijzonder interessante cast. Maar is het ook echt ‘zo vader zo zoon?’

In Morgan volgen we het doen en laten van Lee Weathers, een succesvolle risicomanager van een bedrijf dat zich bezighoudt met het creëren van artificiële mensen. Wanneer in één van de onderzoeksfaciliteiten een incident plaatsvindt met een prototype, moet Lee orde op zaken gaan stellen. Ze moet evalueren of Morgan, één van de eerste echte intelligente prototypes, al dan niet een risico inhoudt. Maar wanneer Lee aankomt bij het lab, voelt ze meteen dat er een opmerkelijke sfeer hangt en dat niet alles volgens protocol gebeurt. Morgan zelf lijkt een bijzonder iets, maar Lee voelt ook dat er een voortdurend gevaar dreigt. Zal de dappere vrouw uiteindelijk kunnen doen waarvoor ze echt gekomen is?

Morgan is een film die op het eerste zicht heel erg veelbelovend lijkt. Het ambitieuze project van regisseur Luke Scott, zoon en leerling van papa Ridley, springt meteen in het oog. Verhaalsgewijs komt Morgan echter erg traag op gang. Dat stoort lichtjes, aangezien regisseur Scott voortdurend kleine hintjes geeft en je weet dat er op een bepaald moment een knappe climax aan ziet te komen. Het duurt allemaal gewoon net iets te lang. Er zijn te veel dialogen waardoor de lange opening van de film wel eindeloos lijkt. Je zou immers denken dat dat ervoor zou zorgen dat de personages extra interessant worden, maar ook dat is niet helemaal het geval. Morgan lijkt een beetje flauw van start te gaan.

Gelukkig zorgen de perfecte sfeer en het mysterieuze aan het hele verhaal ervoor dat je als kijker je interesse toch weet vast te houden. De lange dialogen en overbodige shots maken uiteindelijk plaats voor knap georkestreerde gesprekken en goed in beeld gebrachte actiescenes. Scott lijkt zich te herpakken en weet hoe hij uiteindelijk zijn publiek moet entertainen. Ergens kan je dan wel begrip opbrengen voor de lange opening van de film, net omdat het voortdurend flirt met de rest van het verhaal. Het is knap om te zien hoe je samen met het hoofdpersonage niet echt weet waar je heen moet. De film laat je voortdurend zoeken en ontdekken waarover het eigenlijk allemaal gaat. Morgan zorgt er dus wel voor dat je je op geen enkel moment verveelt.

Eerder las je het al, maar de personages die je in Morgan kan aanschouwen zijn maar van een erg matige kwaliteit. Morgan zelf mag dan misschien wel een inhoudloos en artificieel wezen zijn, de regisseur zorgt er ook niet voor dat zijn overige personages een aangename achtergrond hebben. Over Lee weet je niks en ook de andere personages lijken lege omhulsels die wat dialogen staan af te rammelen. Maar ook hier is dat beetje positiviteit zeker op zijn plaats, want als puntje bij paaltje komt, klopt het allemaal wel. Morgan werkt over de hele lijn. De personages zijn dan wel leeg, op geen enkel moment blijf je je er op focussen. Er zijn genoeg andere elementen die je voortdurend bezighouden.

Als debuutfilm zorgt regisseur Luke Scott zeker niet voor een absolute rommelfilm. Het concept en de sfeer zijn zeker interessant, net als de mooie speciale effecten die het plaatje visueel best indrukwekkend maken. En gelukkig wordt de regisseur bijgestaan door een geweldige cast die, ondanks het feit dat ze lege personages spelen, het behoorlijk goed doet. Zo zien we Anna Taylor-Joy, ster van The Witch (2016) en Kate Mara, bekend van The Martian (2015), schitteren in de hoofdrollen. Bijgestaan worden ze dan weer door Toby Jones, Rose Leslie, Michael Yare en Jennifer Jason Leigh. Ook zij doen het verre van slecht.

Morgan is geen slechte film. De knappe sfeer, de goede locaties en de mysterieuze muziek zorgen ervoor dat je als kijker van de allereerste seconde tot het allerlaatste frame helemaal geëntertaind bent. Het verhaal komt misschien wel traag op gang en de personages mogen dan wel leeg zijn, Luke Scott zorgt ervoor dat zijn debuutfilm nooit een saaie bedoeling wordt. Dat komt natuurlijk door zijn schitterende cast. Anna Taylor-Joy doet het voortreffelijk als Morgan en ook Kate Mara overtuigt als risicomanager Lee Weathers. Hier en daar zitten er in de film wel gaten, maar die ben je gauw vergeten. Kortom: Morgan is zeker de moeite waard, alleen al omdat je móet zien hoe Ridley Scotts zoon Luke het ervan af brengt. De film ligt sinds 25 januari 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Morgan al in de bioscoop gezien of wachtte je tot de DVD en Blu-Ray in de winkel verscheen? Denk je dat Morgan een schitterende film is of is je enthousiasme toch enigszins wat ingeperkt? Laat het weten door hier onder te reageren en je mening te delen.