Review – Ben-Hur (2016)

Regie: Timur Bekmambetov
Cast: Jack Huston, Toby Kebbell, Morgan Freeman, Nazanin Boniadi & Pilou Asbæk
Genre: Actie, avontuur, drama
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 7 semptember 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 18 januari 2017

Er zijn films die je niet eens voorbij ziet komen. Meestal is dat gewoon omdat de prent niet bij ons in de zalen verschijnt. Zo verschenen films als de geweldige western The Keeping Room (2016) en de aangename tienerthriller Take Down (2016) meteen op DVD. Andere films die je niet voorbij ziet komen, zijn films die wellicht ook niet echt de moeite waard zijn. Zo presenteerde Paramount Pictures in 2016 een remake van Ben-Hur, een film waar jij wellicht nog niet eens van hoorde. Maar is dat ook terecht? Is de film echt een flop en dus totaal niet de moeite waard?

In Ben-Hur maken we kennis met Judah Ben-Hur, een knappe prins die in Jeruzalem door iedereen heel geliefd is. Samen met zijn Romeinse adoptiebroer Messala groet hij op in een huis vol warme mensen waar het ene feest het andere opvolgt. Messala voelt zich echter wat opgesloten en worstelt met zijn identiteit als Romein. Al gauw beslist hij om het warme huis te verlaten en te gaan vechten met de Romeinen in Germanië. Na een aantal jaren komt deze terug, maar Judah voelt dat er iets veranderd is. Messala is niet meer die lieve adoptiebroer en heeft resoluut gekozen voor een leven tussen de Romeinen. Wanneer de bekende Pontius Pilatus door Jeruzalem rijdt en er vanuit het huis van Judah een onverwachte pijl richting Pilatus raast, moet Messala optreden om zich tegenover de bekende Romein te bewijzen. Judah neemt de schuld op zich en wordt gevangengenomen. En zo begint een verhaal vol wraakzucht en overlevingsdrang…

Ben-Hur is één van de weinige films die zich vandaag de dag in de Klassieke Oudheid afspelen. En dat is zonde, want de tijd waarin de Romeinen de plak zwaaiden is en blijft ongelooflijk boeiend. Alleen al dat gegeven zorgt ervoor dat de film eigenlijk meteen je interesse vastheeft. We zagen in 2016 immers enkel het mooie Risen met een soortgelijke sfeer de revue passeren. Bij aanvang lijkt Ben-Hur een erg veelbelovende film. De actievolle openingsscene en de knappe shots zorgen ervoor dat je vertrouwen in de prent een erg hoog niveau bereikt. Jammer genoeg duurt het niet al te lang alvorens Ben-Hur bewijst waarom de film zo onopgemerkt voorbij is geslopen. Tal van problemen maken dat een visueel toch degelijke film eigenlijk niet zo ongelooflijk sterk is.

Eerst en vooral wordt het verhaal veel te traag opgebouwd. Regisseur Timur Bekmambetov, bekend van het toch wel smakelijke Wanted (2008) met Angelina Jolie, en zijn schrijvers nemen veel te veel tijd om belachelijke verhaalelementen uit te werken. Het eerste deel van de film is dan ook gevuld met overbodige dialogen en lang uitgerekte scenes die eigenlijk weinig toevoegen aan het verhaal. De interesse die je aanvankelijk had, wordt dan ook meteen naar een onbeduidend laag niveau geduwd. Jammer is dat zeker, want je voelt dat Ben-Hur zo veel meer had kunnen zijn. Het verhaal van de twee ‘prinsen’ die het tegen elkaar opnemen kan je toch ontzettend gelaagd maken? Dat doet Bekmambetov jammer genoeg niet. Het resultaat is een saaie en eentonige prent die het soms moeilijk maakt om niet in slaap te vallen.

Gelukkig is het acteerwerk wel van een degelijk niveau. Dat maakt veel goed, maar het magere verhaal helemaal verdoezelen lukt nooit. De rol van de heldhaftige Judah Ben-Hur wordt indrukwekkend neergezet door Jack Huston en ook Toby Kebbell doet het zeker niet slecht als Messala Severus. Het is dan ook stom dat zij personages moeten neerzetten die over de hele lijn ongelooflijk plat blijven. Naast de twee heren zien we ook Nazanin Boniadi als Esther, Rodrigo Santoro als Jezus en Pilou Asbæk als Pontius Pilatus. De meest opvallende naam in deze film is ongetwijfeld de straffe Morgan Freeman die, ondanks het feit dat hij ronddoolt met belachelijke dreadlocks, ook een puike acteerprestatie neerzet. De cast doet het dus in ieder geval niet slecht.

Visueel zorgt regisseur Bekmambetov dus wel voor een best interessante film. Hoewel je vaak ziet dat het CGI is, lijkt het uiteindelijk wel te werken. De mooie effecten zorgen er soms zelfs voor dat je het verhaal dreigt te vergeten. Maar speciale effecten zijn en blijven minder belangrijk dan het verhaal, dus kan je nog steeds niet zeggen dat Ben-Hur een geslaagde film is. Bovendien is het camerawerk van Oliver Wood af en toe veel te slordig, waardoor je soms zelfs moet wegkijken. Gelukkig is de finale van de film wel knap in beeld gebracht en sluit je de film toch nog af met een aangenaam gevoel. Alleen zijn de verwijzingen naar de lijdensweg van Jezus Christus vaak veel te duidelijk en ook dat zorgt ervoor dat je voortdurend twijfelt aan de film

Dat Ben-Hur vorig jaar compleet onopgemerkt voorbijsloop, is meer dan logisch. Het verhaal is verre van goed uitgewerkt en de personages blijven over de hele lijn ongelooflijk zwak. Ben-Hur heeft het dan ook van de eerste seconde tot de allerlaatste minuut moeilijk om de concentratie van de toeschouwer echt bij te houden. Regisseur Timur Bekmambetov zorgt wel voor een visueel spektakel, maar een film die enkel dat heeft is zeker veel te flauw. Bovendien lijkt Ben-Hur de kijker te beschouwen als een achterlijk iets, aangezien alles veel te veel uitgelegd wordt. Een echte must-see is Ben-Hur dus niet. Maar als je graag remakes kijkt en helemaal in de ban bent van de Klassieke Oudheid, dan stelt Ben-Hur al een pak minder teleur. De film ligt sinds 18 januari 2016 op DVD en Blu-ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu en oordeel vooral zelf.

Ben jij een fan van films die zich afspelen in de Klassieke Oudheid en denk jij dat deze versie van Ben-Hur een voltreffer is? Spreken het verhaal en de karakters je aan of niet? Heb je de film in de zalen gezien of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Laat het nu weten en reageer.