Review – The Night Of: Seizoen 1 (2016)

Regie: Steven Zaillian & James Marsh
Cast: Riz Ahmed, Bill Camp, John Turturro, Michael Kenneth Williams & Amara Karan
Genre: Drama, criminaliteit
Originele zender: HBO
Belgische zender: Telenet Play More
Releasedatum DVD en Blu-Ray: 8 maart 2017

De wereld is jammer genoeg niet perfect. Op heel veel vlakken kan het allemaal echt stukken beter en iedereen weet dat ook. Één ding waarop in elk land nu en dan wel eens kritiek komt, is het juridische systeem. Mensen die worden vrijgesproken omwille van procedurefouten, de groeiende druk van de media en onschuldigen die jarenlang achter tralies belanden… Het is iets waar iedereen zich wel iets bij kan voorstellen. Ook in Hollywood weten ze dat dit allemaal veel beter kan en daarom kwam HBO, de studio achter Westworld en Game of Thrones, vorig jaar op de proppen met de dramatische en erg geloofwaardige reeks The Night Of. De achtdelige reeks geeft kritiek op heel wat dingen in de VS, maar komt het allemaal ook echt goed over?

In The Night Of trekken we de nacht in met de jonge Nasir ‘Naz’ Khan, een student die door iedereen als een aangename gast gezien wordt. Hij had met zijn beste vriend afgesproken om ’s avonds naar een party te gaan in New York. Maar wanneer deze niet komt opdagen, beslist Naz om alleen te gaan. Met de taxi van zijn vader probeert hij door de grote stad zijn weg te zoeken. Maar voor hij het weet, stapt Andrea, een knappe jongedame, bij hem in de wagen. Naz, die natuurlijk helemaal geen taxichauffeur is, beseft dat hij helemaal verdwaald is en probeert er samen met het meisje het beste van te maken. Zij, mysterieus en ongelooflijk knap, geniet van Nasirs aanwezigheid en bezorgt hem de geweldigste nacht van zijn leven. Maar wanneer Nasir niet veel later wakker wordt in de keuken van Andrea en ziet dat ze neergestoken in bed ligt, weet hij niet wat hij moet doen. Hij kan zich niets meer herinneren, maar wordt al gauw door de politie opgepakt. En zo begint de donkerste periode uit het leven van de jonge Nasir Khan.

Als er één ding is dat je met zekerheid van deze reeks kan zeggen, dan is het dat ze je op geen enkel moment verveelt. The Night Of begint op een rustige manier en eigenlijk is het voor de kijker niet meteen makkelijk om te achterhalen waarover de reeks uiteindelijk zal gaan. De makers nemen in de anderhalf uur durende pilootaflevering de tijd om het hoofdpersonage te schetsen en essentiële elementen in het verhaal te introduceren. Een knaap staaltje scenario zorgt ervoor dat de eerste aflevering als een sneltrein voorbijzoeft. Zo veel informatie, zo veel verhaal en toch zo voortreffelijk uitgelegd. De eerste aflevering doet je meteen beseffen met wat voor reeks je te maken hebt: The Night Of is een indrukwekkend staaltje televisie dat je van de allereerste seconde tot op het laatste moment helemaal meesleurt.

Ook doorheen het verdere verloop van de reeks blijft het verhaal zich verder ontplooien. Om de vijf minuten wordt er een nieuw stukje verhaal van onder het stof gehaald. De kijker kan steeds rekenen op mooie verrassingen, die de reeks ongelooflijk veelzijdig maken. Ook barst het verhaal van de interessante subplots, waardoor je je echt nooit verveelt. The Night Of is zeker een eigentijdse blik op criminaliteit. De reeks kaart heel wat problemen binnen het Amerikaanse juridische en politionele systeem aan. Juristen die enkel voor het geld pleiten, mensen die vooroordelen hebben over buitenlanders en de druk van de media zijn maar enkele elementen die in dit verhaal helemaal uitvergroot worden. The Night Of vertelt dus veel meer dan een verhaal over één of andere moslim die in de gevangenis belandt.

Het verhaal zit dus helemaal goed, maar het allerbelangrijkste zijn in deze reeks zonder twijfel de personages. De scenaristen van The Night Of presenteren de kijker goed uitgewerkte personages die mooie ontwikkelingen doormaken. Naz, een normale jonge twintiger, wordt door de gevangenis helemaal gevormd en dat zie je doorheen de reeks. Ook John Stone, de advocaat van Naz, maakt een indrukwekkende psychologische ontwikkeling door. Het helpt natuurlijk ook als het acteerwerk van een goed niveau is. The Night Of schiet ook op dat vlak helemaal niet te kort. De rol van Naz wordt knap vertolkt door Riz Ahmed. Hem zag je onlangs in Jason Bourne (2016) verschijnen. Ook John Turturro zet de rol van Stone op beklijvende manier neer. Verder zien we ook nog Bill Camp, Jeannie Berlin en Michael Kenneth Williams de revue passeren.

Dat The Night Of een ongelooflijk sterke en goede reeks is, dat staat vast. De makers zijn er in geslaagd om gewoon alles te doen kloppen. Het verhaal is spannend, steekt goed in elkaar en brengt een sterke boodschap. Het zit bovendien ook vol interessante zijsprongetjes, waardoor de kijker zich op geen enkel moment verveelt. Het helpt natuurlijk ook als de personages goed uitgewerkt zijn en dat is in deze reeks ook helemaal het geval. Naz, Stone, Helen Weiss… iedereen is tot in de puntjes uitgewerkt. De schrijvers van het script zorgen ervoor dat er geen enkel gat in het verhaal te vinden is en dat maakt The Night Of er alleen nog maar beter op. Als je daarnaast ook nog eens getuige bent van schitterende en beklijvende performances van Riz Ahmed, John Turturro en Bill Camp weet je eigenlijk al meer dan voldoende. The Night Of is een niet te missen staaltje televisie dat je over de hele lijn entertaint. De reeks ligt sinds 8 maart 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Ben jij ook zo onder de indruk van The Night Of? Spreken het verhaal en de personages je wel aan, of laat het hele gebeuren je maar koud? Wil jij de reeks op DVD of Blu-Ray in jouw filmcollectie opnemen? Laat het nu iedereen weten door hier onder een reactie te plaatsen.