Review – Sully (2016)

Regie: Clint Eastwood
Cast: Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Mike O’Malley & Anna Gunn
Genre: Biografie, drama
Releasedatum bioscoop: 30 november 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 5 april 2017

Van waargebeurde verhalen krijgt de cinefiel echt nooit genoeg. Ook filmstudio’s hebben dat door. De laatste jaren konden we in de bioscoop dan ook heel wat waargebeurde prenten bekijken. Terwijl het merendeel van de filmkijkers nog steeds in de wolken is van James Camerons Titanic (1997), konden we vorig jaar onder andere genieten van fenomenale waargebeurde verhalen zoals Hacksaw Ridge, Deepwater Horizon en The Infiltrator. Stuk voor stuk voortreffelijke films, maar in 2016 was er één film die er echt bovenuit stak, alleen al omdat die van dé grote Clint Eastwood was: Sully met onder andere een geweldige Tom Hanks. Maar ondanks de goede kwaliteit van de prent wist die nauwelijks Oscarnominaties in de wacht te slepen. Is daar een reden voor?

Sully vertelt het waargebeurde verhaal van de indrukwekkende landing op de Hudson in 2009. Wanneer de U.S. Airways vlucht 1549 net na het opstijgen op een hoogte van 850 meter botst tegen een formatie vogels, vallen de beide motoren van het toestel uit. Kapitein Sully en zijn copiloot Jeffrey Skiles nemen zo snel mogelijk contact op met de dichtstbijzijnde luchthavens, maar ze beseffen dat een terugkeer of omleiding naar een andere luchthaven echt niet mogelijk is. Sully, die rustig blijft en alles analyseert terwijl zijn 153 inzittenden stilaan beginnen te panikeren, beslist om met de hulp van Skiles het toestel zacht in de Hudson te laten landen. Dat brengt hij tot een goed einde en iedereen overleeft de heldendaad. De media, het volk en zijn collega’s beseffen dat Sully echt een mirakel heeft verricht, maar de verzekeringsmaatschappij is niet opgezet met het hele gebeuren. Sully zou een aantal kapitale fouten hebben gemaakt en een landing op de Hudson had niet nodig geweest. Zo begint een compleet onnodig onderzoek naar de man die maar liefst 155 levens wist te redden…

Als er één ding is dat je met zekerheid kan zeggen van Sully, dan is het dat onze wereld eigenlijk zo ongelooflijk erg in elkaar zit. Als je recent ook Captain Fantastic (2016) hebt gezien, begrijp je waarom sommige mensen proberen te vluchten van de vreselijke maatschappij waarin we leven. Sully vertelt het verhaal van een echte held, die alle lof van de wereld verdient, en die voor zijn bewonderenswaardige daad gewoon geen erkenning krijgt van de juiste mensen. Het is ongelooflijk frustrerend om te zien hoe juristen en verzekeringsmaatschappijen twijfelen aan het kunnen van een piloot die al gedurende 40 jaar onafgebroken in de lucht leeft. De argumentatie van al die partijen wordt doorheen de film trouwens belachelijker en belachelijker, en toch besef je samen met het hoofdpersonage dat je er maar weinig tegen kan beginnen. Sully is dus niet alleen een ongelooflijk boeiend en rakend verhaal, het is ook een prent die onze maatschappij een goede spiegel voorhoudt: we zijn niet goed bezig. Respect is vaak heel ver zoek en dat is ongelooflijk misselijkmakend.

Het verhaal dat de grote Clint Eastwood in deze film vertelt, is net zoals in zijn vorige films weer perfect opgebouwd. Door middel van een aantal flashbacks en de kijker geleidelijk aan inzicht te geven in wat er allemaal echt in het vliegtuig is gebeurd, slaagt Eastwood erin om je goed te laten meevoelen met de personages. Wederom zet de regisseur een sterke prent neer die strak geregisseerd is en die er bovendien erg knap uitziet. Dé grootste troef van deze film is bovendien dat de personages heel erg goed in elkaar steken. Verrassend is dat niet, aangezien de prent gebaseerd is op waargebeurde feiten en je de personages echt goed kan uitwerken. Maar dan nog… Je begrijpt elk hersenkronkeltje en elke beslissing van de personages heel erg goed. Sully en zijn copiloot Skiles zijn sterke personages die je echt van de eerste minuut tot de allerlaatste seconde in de prent meesleuren.

Dat die personages zo sterk zijn, komt natuurlijk ook door het mooie acteerwerk van de kleinere cast. De rol van de dappere Sully wordt ongelooflijk mooi neergezet door de sympathieke Tom Hanks. In deze prent zie je Hanks niet in een groteske rol à la Inferno. Zijn acteerwerk is klein, fijn, vol details en ongelooflijk mooi. Hanks beseft maar al te goed welke heldendaad in 2009 maar liefst 155 mensenlevens redde en zorgt ervoor dat je de echte Sully meteen respecteert. Ook Aaron Eckhart, die je wellicht het beste kent van zijn rol als president in London Has Fallen (2016), zet een knappe performance neer. De twee acteurs vullen elkaar perfect aan en dat is mooi om te zien. Verder zien we ook nog Laura Linney, Mike O’Malley en Anna Gunn de revue passeren. Ook zij zorgen ervoor dat het acteerwerk schitterend is en blijft.,

Sully is een erg goede film die het verhaal van de fenomenale landing op de Hudson in 2009 op een ontzettend mooie en rakende manier naar het scherm brengt. Clint Eastwood is ongetwijfeld de juiste man om deze film respectvol naar het grote scherm te brengen. Hij heeft oog voor details en zorgt ervoor dat de kijker zich op geen enkel moment verveelt. De personages, vooral die van Sully en Skiles , zijn erg goed uitgewerkt, waardoor het voor de kijker gemakkelijk is om helemaal mee te gaan in het verhaal. En dan heb je nog het acteerwerk, dat dankzij de finesse van Tom Hanks en de subtiliteit van Aaron Eckhart helemaal goed zit. Het is mooi om te zien hoe beide acteurs met het verhaal omgaan. Sully is dus een niet te missen waargebeurd verhaal dat je moét opnemen in je filmcollectie. Dat de film geen Oscar in de wacht wist te slepen, is zeker erg eigenaardig. De prent ligt sinds 5 april 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Heb jij deze waargebeurde film al in de bioscoop gezien? Of wachtte je tot Clint Eastwoods nieuwste op DVD en Blu-Ray verkrijgbaar was? Denk je dat Sully een goede film is en ben je ook zo onder de indruk van Hanks’ acteerwerk? Laat het nu weten door hier te reageren.