Review – Ouija: Origin of Evil (2016)

Regie: Mike Flanagan
Cast: Elizabeth Reaser, Annalise Basso, Lulu Wilson, Henry Thomas & Parker Mack
Genre: Horror, drama, thriller
Releasedatum bioscoop: 23 november 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 maart 2017

Wanneer we verhuizen naar een plek waar voordien al iemand heeft gewoond, weet je eigenlijk nooit wat er ooit allemaal al in dat huis of appartement gebeurd is. Welke vreselijke taferelen hebben zich er eventueel ooit afgespeeld? Welke vreemde dingen zijn er allemaal de revue gepasseerd? Op die vragen zal je nooit een antwoord vinden. En niemand zal ze je ooit kunnen geven, tenzij je een horrorfilmmaker bent met een ongelooflijk brede fantasie. Veel horrorfilms gaan immers over één of andere entiteit die al gedurende een hele periode in een huis of appartement vertoeft. In 2014 zagen we zo onder andere Ouija in de zalen verschijnen, een weinigzeggende horrorthriller over een vreselijke moord in een huis. Echt angst aanjagen deed de film niet, maar een vervolg kwam er uiteindelijk toch. In Ouija: Origin of Evil, die je in 2016 in de zalen kon ontdekken, krijgen we een betere inkijk in het originele verhaal waarop Ouija (2014) voortdurend alludeert. Slaagt deze film er wel in je nu en dan kippenvel te geven?

In Ouija: Origin of Evil worden we terug gekatapulteerd naar de jaren 60 van de vorige eeuw. We maken kennis met Alice Zander, een weduwe die er helemaal alleen voor staat. Samen met haar twee dochters, Lina en Doris, probeert ze rond te komen door als spiritueel medium schrikwekkende seances in scene te zetten. Maar wanneer Lina bij een vriendin kennis maakt met het interessante Ouija-speelbord, een bord dat de levende wereld in contact stelt met die van de geesten, beslist ook Alice om hiervan gebruik te maken tijdens haar sessies. Al gauw lijkt er echter een vreemde sfeer in het huis binnen te sluipen en begint de jonge Doris heel eigenaardig te doen. Hoe meer ze gebruik maken van het Ouija-speelbord, hoe vreemder het allemaal begint te worden. Terwijl Alice in de nieuwe techniek heel wat toekomst ziet, begint Lina zich er meer en meer van af te keren. Maar wat er uiteindelijk allemaal gebeuren zal, had niemand ooit zien aankomen…

Om al maar meteen met de deur in huis te vallen: alles wat Ouija (2014) niet had, heeft deze sequel – die eigenlijk een prequel is – meer dan genoeg. Ouija: Origin of Evil is een angstaanjagende horrorfilm die je nu en dan liever onder je dekentje doet wegkruipen. Vaak jaagt de film je echt de stuipen op het lijf en dat is natuurlijk wat we willen als we beslissen een horrorprent op te zetten. Bovendien is het verhaal verre van oninteressant. Regisseur Mike Flanagan, die samen met zijn schrijversteam verantwoordelijk is voor het scenario van deze prent, zorgt ervoor dat de kijker ook kan genieten van een erg knap verhaal. Op geen enkel moment voelt de film oppervlakkig aan. Ouija: Origin of Evil bouwt rustig op en neemt de tijd om een goede sfeer te creëren. Dat zorgt er natuurlijk voor dat je je als kijker helemaal in de film nestelt en je helemaal meegaat in alles wat er gebeurt. Ouija: Origin of Evil kijk je dus best niet alleen.

Naast het verhaal zorgen ook de schitterende personages ervoor dat je je nooit verveelt. De dappere Alice, moeder van twee jonge en flinke dochters, is een begrijpelijk personage dat heel erg dicht bij de kijker staat. We kennen immers allemaal wel een alleenstaande moeder die dag in dag uit voor haar kroost moet zorgen. Bovendien is het ook mooi om te zien hoe iedereen in de film omgaat met de dood van de vader des huizes. Dat is dan ook meteen het element waarrond de personages van Lina en Doris zijn gebouwd. De twee dochters gaan allebei op een andere manier om met de dood van hun vader en ook dat is erg mooi om te zien. Verder zijn pastoor Tom Hogan en Lina’s geliefde Mikey ook verre van lege personages die je van de film doen weglopen. Ouija: Origin of Evil is dus nog maar eens een sterke horrorfilm die net niet op het niveau van Don’t Breathe (2016) staat.

En dan heb je nog het acteerwerk. Met een goed verhaal en ijzersterke personages kan dat eigenlijk niet meer mis gaan. Het is dan ook geen verrassing vat Elizabeth Reaser, die je misschien beter kent van haar rol als Esme Cullen in de bekende Twilight-films, het in deze prent ongelooflijk goed doet. Elk woord dat uit haar mond vloeit en elke beweging die ze doorheen de film maakt, geloof je volledig. Reaser is zonder twijfel de juiste vrouw op de juiste plaats. En niet alleen zij zorgt ervoor dat je een fenomenale filmervaring beleeft. Ook de jonge Annalise Basso, die haar kunde al bewees in het wondermooie Captain Fantastic (2016), en Lulu Wilson leveren indrukwekkende performances die je nu en dan bouche bée naar het scherm doen staren. De drie actrices vullen elkaar perfect aan en zorgen er voor dat het vuurwerk van het scherm spat. Bovendien is het ongelooflijk cool dat een film gedragen wordt door drie vrouwen. Meer van dat graag!

Als je heel ver wegliep toen je zag wat voor een vreselijke horrorfilm Ouija (2014) was, is het nu hoog tijd om terug te keren. Want met deze nieuwe Ouija: Origin of Evil brengt regisseur Mike Flanagan een ongelooflijk sterke en gelaagde horrorfilm naar het scherm. En dat is trouwens geen verrassing, want met zijn schitterende en veel te onbekende Netflix Original Hush (2016) wist hij ons al eerder de stuipen op het lijf te jagen. Flanagan regisseert ongelooflijk goed en weet wanneer hij de schrikwekkende elementen van de film moet laten toeslaan. Het zit gewoon allemaal goed. Het verhaal en de personages zijn sterk en ook het acteerwerk zit helemaal goed. Elizabeth Reaser, Annalise Basso en Lulu Wilson bezorgen je een kanjer van een horrorfilm. Genoeg gezever nu, je moet deze film gewoon opnemen in je filmverzameling. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 22 maart 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Ben jij ook zo onder de indruk van deze horrorthriller? Durfde jij af en toe ook maar amper kijken toen je in de bioscoop zat? Of wachtte je tot je de film thuis in je veilige zetel kon ontdekken? Laat nu weten wat jij van Ouija: Origin of Evil denkt door hier onder te reageren.