Review – Before I Wake (2016)

Regie: Mike Flanagan
Cast: Thomas Jane, Kate Bosworth, Jacob Tremblay, Dash Mihok & Annabeth Gish
Genre: Drama, horror, fantasy
Distributeur: The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 maart 2017, verdeeld door Remain in Light

Er zijn van die regisseurs die al meer dan eens bewezen hebben dat ze in hun genre de absolute top zijn. Zo weet je van Ridley Scott, die op 17 mei zijn gloednieuwe Alien: Covenant presenteert, dat hij een meester is in sciencefiction-films. Een andere topregisseur die ook in dat genre weet hoe het allemaal moet, is James Cameron, de man die verantwoordelijk was voor de gehele Terminator-franchise. En terwijl The Conjuring-regisseur James Wan zich steeds meer en meer ontpopt tot een waar horrormeester, is er ook een andere naam die we in dat genre echt in het oog moeten houden: Mike Flanagan. De getalenteerde filmmaker was onder andere al verantwoordelijk voor de meesterlijke Netflix Original Hush (2016) en verraste ook met Ouija: Origin of Evil (2016). Maar er was vorig jaar nog een film van de regisseur die het bij ons jammer genoeg niet tot in de zalen schopte: Before I Wake. Tijd om te bekijken waarom we die film bij ons niet in de zalen zagen.

In Before I Wake volgen we het doen en laten van Jessie en Mark. Alles gaat goed in hun leven, tot ze op een dag hun zoontje verliezen. Dat drijft de twee uit elkaar, omdat ze het allebei op een totaal andere manier verwerken. Zeker wanneer blijkt dat ze geen kinderen meer kunnen krijgen, wordt het allemaal nog moeilijker. Daarom besluiten Mark en Jessie om een jongetje te adopteren: de mysterieuze maar schattige Cody. Dolgelukkig zien ze hoe het kleine knaapje weer ontdekt wat het is om ouders te hebben. Ze leggen hem in de watten en zorgen dat de jongen niets tekort komt. Maar wanneer het koppel avond na avond door rare taferelen opgeschrikt wordt, weten ze niet goed wat ze moeten doen. Ze merken immers dat het samenhangt met de dromen die de jonge Cody heeft. En terwijl die laatste zijn uiterste best doet om niet in slaap te vallen, gebeurt er uiteindelijk toch iets verschrikkelijks. Zal dit allemaal goed aflopen?

Er worden erg veel horrorfilms gemaakt en het is dan ook logisch dat enkel de crème de la crème bij ons in de bioscoopzalen belandt. Before I Wake is zo één van die films waarbij het net iets te lang duurt alvorens je in het verhaal opgenomen wordt. Regisseur Mike Flanagan en zijn ondertussen vaste scenarist Jeff Howard nemen net iets te veel tijd om de personages te presenteren, waardoor er veel te weinig tijd overblijft om het verhaal ten volle te laten ontplooien. Op zich is de insteek wel cool: de dromen van een geadopteerd jongetje worden werkelijkheid wanneer hij in slaap valt. Maar jammer genoeg blijf je als kijker steeds op je honger zitten. Echt eng wordt de prent immers nooit en bovendien blijft het allemaal veel te oppervlakkig. Met andere woorden: het is goed dat distributeur The Searchers er voor koos om de film niet in de bioscoop uit te brengen.

Stellen dat Before I Wake een verwerpelijke film is, zou echter totaal misplaatst zijn. De prent heeft zeker zijn goede elementen. Zo is het leuk dat er aandacht is voor het dramatische aspect en verveelt de film nooit. Wie houdt van de doorsnee horrorprent, zal deze film dan ook zonder twijfel goed kunnen verteren. Het is alleen stom dat Flanagan, van wie we weten dat hij steengoede horrorprenten kan maken, vervalt in te veel clichés. Het is trouwens ook vreemd dat de personages, die breed uitgesmeerd worden, nooit echt diepgang vertonen. Het lijkt alsof je naar lege omhulsels staart die snel even een verhaal komen vertellen. Jammer… want als Flanagan iets meer moeite had gedaan, dan had Before I Wake zeker een betere film kunnen zijn. Een doorsnee horrorfilm is het dus, die nooit echt eng wordt.

Qua acteren valt het gelukkig allemaal nog wel goed mee. Kate Bosworth en de veel te ondergewaardeerde Thomas Jane brengen geloofwaardig Jessie en Mark tot leven. Soms voel je met de twee mee, maar dat gaat al gauw verloren doordat de personages niet volledig zijn uitgewerkt. En dan heb je ook nog Jacob Tremblay, het jongetje dat in Room (2015) uw hart helemaal deed smelten. Het lijkt alsof Tremblay na die Oscarfilm geen enkel niveau meer weet de bereiken. Zijn rol in Shut In (2016) was al middelmatig, maar ook deze keer doet hij het niet echt goed. Zijn scenes lijken veel te ingestudeerd en dat stoort na verloop van tijd wel. Maar hoe dan ook… Het valt allemaal nog wel mee. De cast zorgt ervoor dat Before I Wake zeker een doenbare film is die lichtjes entertaint. En dat is natuurlijk waar het allemaal echt om gaat.

Er zijn betere horrorfilms dan Before I Wake. Regisseur en scenarist Mike Flanagan, die met Ouija: Origin of Evil (2016) al bewees wat voor een topper hij wel niet is, presteert deze keer echt ver onder zijn niveau. De film is op geen enkel moment eng, barst van de clichés en de personages zijn verre van goed uitgewerkt. En toch kan je Before I Wake op geen enkel moment echt slecht noemen. De film slaagt er toch in je interesse te wekken doordat het af en toe wel mooi in beeld gebracht wordt. Flanagan weet immers wel hoe hij het goed moet doen lijken. Kate Bosworth en Thomas Jane leveren geloofwaardige performances, terwijl de jonge Jacob Tremblay wederom erg gemaakt staat te spelen. Kortom: als je van echt goede horrorfilms houdt, laat je deze prent beter links liggen. Wekt de film je interesse toch? Before I Wake wordt verdeeld door The Searchers en ligt sinds 27 maart 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Zag jij Before I Wake al op DVD of Blu-Ray en vind je het toch jammer dat je de film niet in de bioscoop kon ontdekken? Of spreekt de film je helemaal niet aan en denk je dat het goed is dat hij niet in de zalen verscheen. Deel je mening nu door hier onder kort te reageren.