Review – Personal Shopper (2016)

Regie: Olivier Assayas
Cast: Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz & Nora Von Waldstätten
Genre: Drama, mysterie, thriller
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 14 december 2016
Releasedatum DVD: 23 mei 2017, verdeeld door Remain in Light

Als een film aan de haal gaat met een prijs op een prestigieus filmfestival, wekt deze logischerwijs meteen je interesse. Denk maar aan een topfilm als Dheepan (2015) die op het Filmfestival van Cannes aan de haal ging met de Gouden Palm. Maar het gebeurt ook wel eens dat een vreselijk slechte film alsnog een giga-prijs wint. Zo kan je het maar amper begrijpen dat een erg magere film als Suicide Squad (2016) toch nog aan de haal gaat met een Oscar, ook al is het niet meteen een belangrijke. Vorig jaar ging regisseur Olivier Assayas, bekend van onder andere Clouds of Sils Maria (2014), aan de haal met de prijs voor beste regie op het Filmfestival van Cannes. Maar staat die prijs voor deze mysterieuze thriller met Kristen Stewart ook garant voor een uitstekende film of valt het eigenlijk allemaal wat tegen?

In Personal Shopper tuimelen we in het leven van de sombere Maureen. De Amerikaanse jonge vrouw woont al een tijdje in Parijs, waar ze als personal shopper aan de slag is voor het beroemde mode-icoon Kyra. Maar Maureen heeft het erg moeilijk met het verlies van Lewis, haar tweelingbroer die een aantal maanden geleden aan een zeldzame hartziekte overleden is. Wanneer Maureen, die in haar vrije tijd ook aan de slag is als medium, contact zoekt met haar broer, wordt ze de volgende dag door een onbekend nummer gecontacteerd. Ze heeft geen idee wie het kan zijn, maar het is iemand die erg veel over haar weet. Terwijl ze denkt dat het Lewis is die met haar contact zoekt, voelt ze toch dat het allemaal niet juist is. Zal de jonge vrouw uiteindelijk achterhalen wie haar lastigvalt?

Personal Shopper oogt erg interessant. Assayas brengt een verhaal dat bijzonder veel wilt vertellen over een jonge vrouw die een erg ongewone job heeft als personal shopper en die bovendien bezig is met het bovennatuurlijke. Maar daar gaat het eigenlijk al meteen mis, want door de mix van verschillende genres is er geen enkel element dat echt helemaal goed overkomt. De ene keer heb je de indruk dat Personal Shopper een rasechte dramafilm is, terwijl de prent tien minuten later trekjes vertoont van een psychologische horrorfilm. Het verhaal is gewoon helemaal niet in evenwicht en dat stoort je echt. Het is jammer dat het allemaal niet wat beter uitgewerkt is, want Personal Shopper had echt zo een topfilm kunnen zijn. Wel moet gezegd dat de prent met momenten erg spannend wordt, maar als de spanning weer weg is, vertrekt je interesse ook mee. En dat is niet de bedoeling.

Het is de tweede keer dat Twilight-actrice Kristen Stewart in een film van regisseur Olivier Assayas schittert. De actrice die in een vorige leven met vampieren en weerwolven communiceerde, heeft ook deze keer niet echt geluk. Ze moet het gedurende een groot deel immers stellen met een stille iPhone als tegenspeler. Dat maakt duidelijk dat Assayas met zijn film eigenlijk niet erg veel te vertellen heeft. Het is dan ook bijzonder dat Stewart een behoorlijk indrukwekkende acteerprestatie neerzet. Ze bewijst voor de zoveelste keer dat ze meer is dan één of ander tieneridool en dat maakt de film wel wat beter. Stewart houdt Personal Shopper recht en dat komt helemaal door haar acteerwerk. Het is dan ook stom dat ze het moet stellen met een script dat rommelig is en weinig samenhang vertoont. Verder zorgen ook Sigrid Bouaziz en Nora Von Waldstätten voor degelijk acteerwerk.

Olivier Assayas brengt met zijn nieuwe film zeker een strak geregisseerde prent. Het ziet er allemaal fraai uit en de beelden zijn zeker niet amateuristisch, maar de jury in Cannes had ook wel wat meer naar het verhaal in deze film mogen kijken. Personal Shopper is tot op een bepaald moment zeker interessant, maar de prent wilt gewoon te veel vertellen waardoor er eigenlijk totaal niets wordt vertelt. De samenloop van verschillende genres zorgt ervoor dat Kristen Stewarts personage na verloop van tijd zelf helemaal verloren loopt. De focus ligt nooit duidelijk op één welbepaalde zaak en daardoor is het voor de kijker ook erg lastig. Erg slecht is Personal Shopper niet, maar je zal de film wel snel vergeten. Personal Shopper wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 23 mei 2017 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Had jij al eens iets gehoord van Personal Shopper of zag je deze mysterieuze drama-thriller al in de bioscoop? Ben jij ook zo onder de indruk van het acteerwerk van Kristen Stewart? Ben jij akkoord met onze bevindingen of net helemaal niet? Laat het weten door nu te reageren.