Review – The Founder (2017)

Regie: John Lee Hancock
Cast: Michael Keaton, Nick Offerman, John Carroll Lynch, Patrick Wilson & Lina Cardellini
Genre: Drama, biografie
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 8 februari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 6 juni 2017, verdeeld door Remain in Light

Dagelijks worden we geconfronteerd met gigantische bedrijven die ons leven telkens weer – vaak zonder dat we het weten – in één of andere richting sturen door reclame of een bewustmakingscampagne. Denk bijvoorbeeld maar aan Coca Cola, de frisdrankengigant die waarschijnlijk dagelijks deel uitmaakt van je leven. Maar ook bedrijven als Unilever en Pepsico zijn je wellicht niet onbekend. Maar waar komen die enorme multinationals vandaan? Wie is de oprichter van de franchise die je dagelijks in het straatbeeld ziet? Op die verschillende vragen probeert The Founder te antwoorden, een film die ons vertelt waar fastfoodkeden McDonald’s eigenlijk echt vandaan komt. Maar is dat allemaal ook echt interessant?

In The Founder krijgen we inzicht in het leven van Ray Kroc. Hij werkt op zelfstandige basis als verkoper van allerlei goederen. Wanneer hij op een dag voor de zoveelste keer zijn gloednieuwe multimixer niet kan verkopen, wordt hij plots opgebeld. Een wegrestaurant niet veel verder wil graag acht van zijn mixers aanschaffen en dat vind Ray bijzonder eigenaardig. Hij beslist om eens een kijkje te gaan nemen en wat hij dan ziet tart alle verbeelding. Hij ontdekt een goed draaiend restaurant dat op een totaal vernieuwende manier hamburgers serveert aan de klanten. Voor het eerst in zijn leven voelt Ray dat hij echt een fortuin kan verdienen en hij beslist te investeren in de bloeiende zaak zodat hij het concept nationaal kan uitrollen. Maar dat gebeurt niet zonder vallen, opstaan en een felle tegenwind van de originele eigenaars.

The Founder is één van de interessantere films die je dit jaar al in de bioscopen kon ontdekken. De prent brengt immers een ongelooflijk gelaagd verhaal dat verschillende kanten uitgaat. Natuurlijk ligt de focus op het ontstaan van de oer-Amerikaanse fastfoodketen McDonald’s, maar er wordt nog veel meer verteld. Zo leer je onder andere over de onmacht van de gewone man in de straat, de macht van gigantische bedrijven en de hardheid van de economie. Al die elementen zorgen ervoor dat The Founder van meet af aan een film is die je interesse meeheeft. Op geen enkel moment wordt de film saai, hoewel het verhaal nu en dan wel wat stilvalt. Sommige scenes zijn totaal overbodig, terwijl andere stukken wat beter uitgewerkt hadden mogen worden. Perfect is The Founder dus niet, maar dat is bijna geen enkele film.

The Founder is één van die films die compleet gaan en staan met de performance van de hoofdrolspeler. In dit geval is dat Michael Keaton, de uitstekende acteur die je ook al zag in Birdman (2014) van The Revenant-regisseur Alejandro G. Iñárritu. Keaton is dé geknipte man voor deze rol en brengt Ray Kroc vol overtuiging naar het scherm. Hij zorgt ervoor dat je de gaten die je in de film opmerkt nagenoeg meteen vergeet. Michael Keaton is een erg veelzijdig acteur en ook deze keer bewijst hij wat voor een klasbak hij wel niet is. Verder zien we ook nog The Conjuring-topper Patrick Wilson in de film schitteren. Wilson is een veel te onderschatte acteur en het doet dan ook deugd om hem in deze dramaprent aan het werk te zien. De overige rollen worden met glans vertolkt door Nick Offerman, John Carroll Lynch en Lina Cardellini.

Als je houdt van uitekende biografie-films zoals Hidden Figures (2017) en Sully (2016) ben je helemaal aan het juiste adres. The Founder geeft je inzicht in het ontstaan van fastfoodketen McDonald’s en toont je dat dat helemaal niet evident is geweest. Ray Kroc is een inspirerend persoon die het gemaakt heeft in zijn leven door ongelooflijk hard te blijven volhouden. Die rol wordt schitterend neergezet door topacteur Michael Keaton, terwijl de overige rollen ook knap naar het scherm gebracht worden door de overige leden van de cast. Regisseur John Lee Hancock trakteert de kijkers dan weer op fraaie beelden en zorgt voor een stijlvol eindproduct. The Founder is helemaal geen foutloze film, maar het loont zeker de moeite. De film wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 6 juni op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij altijd al willen weten hoe McDonald’s nu net begonnen is wekt The Founder dan ook meteen je interesse? Of laat het je allemaal maar koud en denk je dat de film verre van goed is? Zag je de prent al in de cinema of wachtte je tot je het thuis kon ontdekken? Laat het weten door nu te reageren.