Review – Game of Thrones: seizoen 7 (2017)

Regie: Jeremy Podeswa, Matt Shakman e.a.
Cast: Kit Harington, Peter Dinklage, Lena Headey, Emilia Clarke & Maisie Williams
Genre: Fantasy, drama, avontuur
Originele zender: HBO
Belgische zender: Play More van Telenet
Releasedatum eerste aflevering: 16 juli 2017

Er wordt ongelooflijk weinig fantasy gemaakt. Films in de trant van Lord of The Rings hebben we al jaren niet meer gezien. Duncan Jones probeerde met zijn Warcraft in 2016 wel even iets unieks te creëren, maar dat is niet helemaal gelukt. Het is dan ook hoopvol uitkijken naar wat de komende jaren ons nog gaat brengen. Gelukkig zijn er op het kleine scherm wel een aantal interessante dingen te zien. The Shannara Chronicles is niet top, maar smakelijk entertainment is het in ieder geval wel. Maar wie vandaag de dag fantasy en TV in één zin zet, kan Game of Thrones eigenlijk bijna niet meer vermijden. Voor de fans van die grote reeks komt er weer een erg sombere periode aan. Nu het zevende seizoen er helemaal op zit, is het wellicht wachten tot het 2019 vooraleer HBO nieuwe afleveringen brengt. Maar dat zevende seizoen, was dat eigenlijk zo goed als de vorige reeksen?

In dit nieuwe seizoen van de meest ambitieuze reeks die de kijker ooit op het kleine scherm kon ontdekken, trekken we weer terug naar Westeros. Jarenlang waarschuwden de Starks uit het verre noorden iedereen met de woorden ‘Winter is coming.’ Maar dat lange en koude seizoen lijkt er nu ook echt te zijn. Terwijl het koninkrijk van de gevreesde Lannisters dreigt te belanden in de meest felle oorlog sinds decennia, maakt de dappere Jon Snow zich klaar voor de enige oorlog die er echt toe doet. Daenerys zet ondertussen voet aan wal in Westeros en is nog steeds van plan om te nemen wat haar echt toekomt. Maar de Lannisters uit King’s Landing zijn een vijand waar niet mee te overleggen valt. Het Spel der Tronen wordt nu echt serieus, maar wie zal er aan het einde van de rit op de troon zitten?

Game of Thrones is altijd al een reeks geweest die de fans verraste. Net wanneer je dacht dat je alles doorhad en dat je wist hoe iedereen in elkaar stak, veranderden de makers alles. De bekendste personages stierven en de slechtste slechteriken bleven maar overleven. Als kijker voelde je je bedrogen en veel afleveringen deden je gebiologeerd naar het scherm staren. Dat maakte de reeks tot nu toe ongelooflijk sterk. Wel, zulke elementen vind je in dit nieuwe seizoen helemaal niet meer terug. Je voelt dat de makers beperkt zijn in het aantal afleveringen en daardoor gaat het allemaal super snel. Wat vroeger in één heel seizoen gebeurde, speelt zich vandaag af en één enkele aflevering. Goed is dat voor de ene zeker wel, want daardoor gebeurt er veel. Maar voor de andere betekent dit jammer genoeg niet veel goeds. Want voor interessante personage gedreven queestes is er geen plaats meer.

De reeks dreigt dus een doodgewone fantasy vertelling te worden. Jammer, want makers D.B. Weiss en David Benioff deden het tot en met seizoen 6 zo ongelooflijk schitterend. Vergis je echter niet: het entertainmentgehalte van de reeks is nog steeds ongelooflijk hoog en Game of Thrones blijft erg goed. Epische oorlogen, vliegende draken en bevroren zombies… het zijn elementen waarvoor iedere fantasyfan meteen zwicht. En dan zijn er nog de schitterende personages die dankzij hun voortreffelijke uitwerking mooi standhouden. Jon Snow, Deanerys Targaryen, Jamie Lannister, Arya Stark en dwerg Tyrion blijven geweldige personages die veel te vertellen hebben. Maar jammer genoeg krijgen we te weinig van de personages te zien en ligt de nadruk veel te fel op het echte robuuste Spel der Tronen. Peter Dinklage, Lena Headey, Kit Harington en Emilia Clarke zijn maar enkele namen die wederom prachtig acteren, maar eigenlijk doet de hele cast het zoals gewoonlijk erg voortreffelijk.

Het zevende seizoen van Game of Thrones heeft maar acht afleveringen. We wisten dus vooraf al dat het als een sneltrein voorbij zou passeren, maar dat het echt zo vlug zou gaan had niemand ooit kunnen voorspellen. De makers van de reeks en de scenaristen doen het verhaal in sneltreintempo voorbij razen, waardoor de reeks een heleboel interessante pistes mist. Dat is jammer, want de lange gesprekken tussen personages maakten de reeks zo uniek. Maar wie van fantasy houdt, moet zeker niet treuren. Visueel is het zoals altijd een schot in de roos en vervelen zal je je ook nooit. Maar het voelt niet meer aan als vroeger. Wij zijn dan ook benieuwd hoe de makers het gaan aanpakken voor het achtste en laatste seizoen. Het zevende seizoen staat – net zoals alle voorafgaande seizoenen van de reeks – nu integraal op Play More van Telenet. Bekijk de trailer van het spannende seizoen nu.

Heb jij het zevende seizoen van Game of Thrones al gezien? Ben jij net zoals ons niet echt helemaal overtuigd van de reeks? Of vond jij dit nieuwe seizoen net zo sterk als de voorafgaande? Laat het weten door hier onder een korte reactie te plaatsen met je mening.