Review – Drone (2017)

Regie: Jason Bourque
Cast: Sean Bean, Patrick Sabongui, Mary McCormack, Maxwell Haynes & Joel David Moore
Genre: Thriller, drama
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 7 september 2017

Na de vreselijke aanslagen van 11 september 2001 op de WTC-torens in New York stond de wereld – en dat was geheel terecht – helemaal in rep en roer. Niet veel later begon onder George W. Bush de zogenaamde ‘War on Terror.’ We moesten de problemen aanpakken daar waar ze ontstonden en dus stuurde de hele wereld troepen richting het Midden-Oosten en de omliggende landen. Vandaag wordt die oorlog echter op een heel erg andere manier gevochten. Vanuit één of ander kantoorgebouw of een cabine in de woestijn van Las Vegas worden drones bestuurd die over de hele wereld enorme ravage aanrichten. Maar is die manier van oorlogsvoering eigenlijk wel correct? Daarover gaat Drone, een interessante thriller met Game of Thrones-topper Sean Bean.

In Drone volgen we het leven van Neil Wistin. Dat is niet helemaal wat hij ervan verwacht, zeker niet wanneer zijn vader na een aanslepende ziekte sterft zonder dat Neil in de buurt kon zijn. Bovendien werkt Neil als een privé-contractant voor de CIA en voert hij geheime dronemissies uit boven Pakistan. Met één druk op de knop beëindigt de man het leven van iedereen die binnen de perimeter van de bominslag staat. Dat knaagt aan hem, maar het is uiteindelijk allemaal wel voor ‘het hogere doel.’ Zijn vrouw Ellen en zoon Shane weten helemaal niet wat hij als echte job doet, maar daar dreigt verandering in te komen als de aanvankelijk interessante Imir Shaw plots aan de deur staat. Van het ene moment op het andere dreigt hun leven een echte nachtmerrie te worden. Zullen de Winstins kunnen ontsnappen aan de gevolgen van vader Neils daden?

Drone is ongetwijfeld een heel erg interessante film. Prenten die de huidige oorlogsvoering op de korrel nemen zijn immers broodnodig. Regisseur Jason Bourque brengt een mooie maar atypische kritische film die eigenlijk echt deugd doet. Op geen enkel moment is er plaats voor doorsnee actiescenes die je in een Hollywoodfilm over het zelfde onderwerp zou aantreffen. Het verhaal van deze prent maakt plaats voor interessante personages en blijft over de hele lijn behoorlijk klein. Dat mag je ook letterlijk nemen: het overgrote deel van de prent speelt zich af binnen de vier muren van het huis van de Winstins. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen ongelooflijk dichtbij de verschillende karakters komt, het maakt de film gewoon ongelooflijk knap. Drone is echt een heel erg aangename verrassing.

De personages in deze boeiende dramatische thriller zitten dus heel erg goed in elkaar. Neil is duidelijk iemand die met zijn geweten overhoop ligt en die eigenlijk helemaal geen aangenaam leven heeft. Ook vrouw Ellen heeft haar – weliswaar typische – eigen problemen. Zoon Shane is ook helemaal geen leeg personage. En dan heb je nog de interessante Imir Shaw die zich als een wolf in schaapskleren tussen het aanvankelijk doodgewoon lijkende gezin mengt. Alles wat je in Drone ziet, is zo knap uitgewerkt. Als je daarbovenop ook nog eens heerlijk acteerwerk mag aanschouwen van Sean Bean en 300-acteur Patrick Sabongui besef je dat deze prent bijzonder kwalitatief in orde is. Er is zelfs een kleine rol weggelegd voor Joel David Moore. Hem ken je ongetwijfeld van James Camerons Avatar (2009).

Drone is een film waar je wellicht nooit van gehoord hebt. Geen probleem, maar je kan hem best zo snel mogelijk in je collectie opnemen. Regisseur Jason Bourque presenteert een aantrekkelijke kleine film die kritiek geeft op de manier van oorlog voeren vandaag de dag. Misschien had de nadruk wat meer mogen liggen op het echte persoonlijke aspect van Neil maar dan leek de film wellicht net iets te hard op Good Kill (2015). Sean Bean zet het hoofdpersonage heel erg knap neer en ook de overige leden van de cast doen het voortreffelijk. En Patrick Sabongui? Die is gewoon geweldig als Imir Shaw. Drone is geen perfecte film, maar het is zeker een ongelooflijke verrassing die meermaals doet denken aan Eye in the Sky (2016). Zorg gewoon dat je hem zo snel mogelijk bekijkt. Je vindt Drone sinds 7 september 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij de Amerikaanse aanvallen met die drones ook zo eng? Vind jij films als deze Drone ook nodig? Heb jij de film al gezien of ben je van plan hem op DVD of Blu-Ray in je verzameling op te nemen? Laat het weten door nu hier onder een reactie te plaatsen.