Review – The Oath (2017)

Regie: Baltasar Kormákur
Cast: Hera Hilmar, Baltasar Kormákur, Ingvar Eggert Sigurðsson & Margrét Bjarnadóttir
Genre: Drama, thriller, criminaliteit
Releasedatum DVD : 18 oktober 2017

Wanneer een niet-Amerikaanse regisseur een aantal interessante Hollywoodfilms maakt, zijn de ogen meteen op hem of haar gericht. In één klap groeit dan de internationale interesse naar wat de regisseur in zijn thuisland allemaal doet. Één van de namen die de laatste jaren erg interessant werk maakt, is de IJslandse Baltasar Kormákur. Met een gigantische blockbuster als Everest (2015) op zijn naam en andere interessante prenten zoals 2 Guns (2013) en de reeks Trapped (2015) staat het dus redelijk vast dat de regisseur, scenarist én acteur indrukwekkende dingen naar het publiek kan brengen. Eerder dit jaar presenteerde hij zijn nieuwse IJslandse film The Oath. Grote naam, goede film… maar klopt dat ook?

In The Oath nemen we een kijkje in het leven van de hoog aangeschreven hartchirurg Finnur. Hoewel zijn beroep misschien atypisch is, is Finnur een doodgewone huisvader. Hij woont samen met zijn nieuwe vrouw Solveig en hun schattig dochtertje Hrefna in een prachtig huis nabij de stad. Wanneer Finnurs vader sterft, wordt de begrafenis opgeschud door Anna, Finnurs dochter uit een vorig huwelijk. Anna woont al een tijdje alleen en is sinds kort ook samen met Óttar. Maar Finnur merkt dat er iets vreemd is aan die oudere man. Zeker wanneer Anna op een nacht belt dat er iets aan de hand is, voelt Finnur dat hij Óttar niet kan vertrouwen. Als een goede vader begint hij meer dan ooit voor zijn dochter te zorgen, maar dat heeft gevolgen die niemand ooit had durven bedenken…

The Oath wekt meteen je interesse. Alleen al het feit dat de film gaat over een vader die zijn dochter enorm graag ziet en alles wil doen om haar te beschermen, doet je vol verlangen naar de film kijken. En dat verlangen is helemaal niet onterecht, want The Oath is – net zoals alle andere werken van regisseur en scenarist Baltasar Kormákur – een erg stijlvol stukje cinema. Het verhaal ontplooit zich op een perfecte manier en geleidelijk aan kom je te weten waar het allemaal om gaat. Intelligente cinema kan je dit gerust noemen, aangezien de film op geen enkel moment typisch wordt. Net zoals Kormákurs topreeks Trapped (2015) weet de film je interesse vast te houden tot op de allerlaatste seconde. En dat is iets wat niet alle hedendaagse films kunnen.

Personages zijn in een film als deze heel erg belangrijk, zeker als je weet dat The Oath vaak focust op het psychologische en tracht om de motieven van de personages zo goed mogelijk bloot te leggen. Dat lukt zeker heel goed, dus het is geen verrassing dat de personages in deze film helemaal op punt staan. Finnur is een goede vader die tot het uiterste gaat om voor zijn dochter te zorgen en dat dan nog eens probeert te combineren met zijn moeilijk beroep. Anna is dan weer een lastige tiener die maar al te graag tegenwerkt. Het zijn personages die vaak conflicteren, maar het maakt de film ongelooflijk sterk. Om die personages zo goed te brengen, zijn er natuurlijk goede acteurs nodig. Baltasar Kormákur neemt de rol van Finnur zelf voor zijn rekening en dat is zeker een goede keuze. Anna wordt prachtig vertolkt door Hera Hilmar en ook de rest van de cast doet het goed.

Dat ze in Scandinavische landen – ja, IJsland behoort historisch gezien tot Scandinavië – uitstekende cinema en reeksen kunnen maken, dat werd eerder al duidelijk. Met zijn nieuwe film The Oath bewijst de getalenteerde Baltasar Kormákur nogmaals wat voor een klepper hij is. Zijn film is ijzersterk, de personages zitten helemaal goed en de natuurshots die hij tussen de scenes plakt maken het geheel erg kunstig. The Oath is een ongelooflijk knappe prent met geweldige performances van Baltasar Kormákur en Hera Hilmar. Laat je dus niet afschrikken door het feit dat de film in het IJslands is en zorg ervoor dat je deze prent zo snel mogelijk in je verzameling opneemt. The Oath wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 18 oktober 2017 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij ook zo geïnteresseerd in het werk van regisseur, scenarist én acteur Baltasar Kormákur? Heb jij ooit al gehoord van zijn film The Oath – in het IJslands Eiðurinn – of is je interesse gegroeid na het lezen van onze recensie? Laat het weten door hier onder te reageren.