Review – It: Chapter One (2017)

Regie: Andy Muschietti
Cast: Jaeden Lieberher, Jeremy Ray Taylor, Sophia Lillis, Finn Wolfhard & Bill Skarsgård
Genre: Horror, drama, thriller
Releasedatum bioscoop: 6 september 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 24 januari 2018

Het beweegt enorm bij Warner Bros. De filmstudio probeert al jaren om een degelijk filmuniversum rond de superhelden van DC Comics uit te bouwen en dat lijkt maar niet te lukken. Na het mindere succes van Batman V Superman: Dawn of Justice (2015) en Suicide Squad (2016) bleek ook Justice League (2017) geen meesterlijk succes. Dus zijn er nu een heleboel mensen ontslagen in de hoop eindelijk een degelijke prent naar het scherm te brengen. Gelukkig zijn er andere dingen waar Warner wel ongelooflijk in uitblinkt. De filmstudio lijkt het goud te hebben gevonden in horrorfilms. Terwijl we nog maar net aan het bekomen zijn van tal van schitterende prenten in de Conjuring-wereld, ligt sinds eind januari het angstaanjagende It in de winkelrekken. De film was een enorm succes aan de internationale box office, maar is dat eigenlijk wel terecht? Was de film de hype waard?

In It keren we een stukje terug in de tijd. We bevinden ons in Derry, een typisch Amerikaans stadje anno 1989. Op zich is het er allemaal behoorlijk normaal, tot er plots een aantal kinderen beginnen te verdwijnen. Zo ook Georgie, het jongere broertje van de stotterende Bill. Geen enkele zoekactie levert wat nuttigs op, dus nu wil Bill samen met zijn vrienden zelf op zoek gaan naar zijn broertje. Hij begint het hele gebeuren te onderzoeken en is er van overtuigt dat Georgie zich ergens in de riool bevindt. Maar daar durft niemand naar binnen te gaan. Niet veel later begint iedereen last te krijgen van angstaanjagende verschijningen die allemaal in verband staan met elkaar. Maar zou het ook iets met de verdwijning van Georgie te maken kunnen hebben? De zeven vrienden storten zich in een avontuur dat al snel een complete nachtmerrie wordt.

Toen de film bij ons in de bioscoop kwam, werd It gepromoot als één van de meest enge films die de laatste jaren bij ons in de zalen te zien waren. Al snel werd de film door de internationale pers erg goed bevonden, dus het is logisch dat je begint te kijken met erg grote verwachtingen. Wel, eigenlijk valt het allemaal een beetje tegen. De film begint erg veelbelovend met een schitterende openingsscène en ook het eerste half uur doet je volledig aan het scherm kleven. Maar dan lijkt het allemaal wat stil te vallen. Komt dat doordat je aanvankelijk teveel verwachtte of laat de film na verloop van tijd een aantal steekjes vallen? It evolueert van een enge horrorprent naar een bijzondere karakterstudie die de kijker toelaat om ieder personage echt goed te leren kennen. Dat is natuurlijk heel sterk, maar het breekt het horrorgehalte een beetje af. Goed voor de ene, zonde voor de andere.

De personages in deze horrorprent zijn dus van een heel erg hoog niveau. Het team van scenaristen, met onder andere Gary Dauberman van het Conjuring-universum, neemt de tijd om ieder personage langzaam uit te werken. Het is dan ook geen verrassing dat de film langer dan twee uur duurt. Dat is ongelooflijk lang voor een horrorfilm. Bill, een stotterende jongen die een jaartje geleden zijn broer verloor, is een personage dat de film erg mooi draagt. Als een soort van leider loodst hij iedereen doorheen het verhaal en dat is sterk. De rol wordt dan ook prachtig vertolkt door de getalenteerde Jaeden Lieberher, een jonge acteur die je wellicht kent van Midnight Special (2016). Maar ook de andere personages zijn mooi: Beverly, Richie, Ben en Henry… het zijn allemaal karakters die verre van plat zijn. Maar wie vooral met de show gaat lopen is Bill Skarsgård. De acteur kruipt in de rol van Pennywise, dé oorzaak van al het kwaad in deze prent. Hij is fantastisch. Maar eigenlijk doet iedereen in It het fenomenaal goed.

It, de zoveelste verfilming van het bekende verhaal van Stephen King, is een erg degelijke horrorfilm. Wie houdt van horror en graag onder een dekentje kruipt om af en toe weg te kunnen kijken is zonder twijfel aan het juiste adres. De horrorscenes zijn stevig, het verhaal zit heel erg goed in elkaar en de personages zijn gewoon prachtig. Maar regisseur Andy Muschietti, die je wellicht kent van Mama (2013), laat de film af en toe wat tempo verliezen. Het laat de kijker toe om even tot rust te komen, maar daardoor duurt het allemaal net iets te lang. Gelukkig kan je genieten van fantastische performances van onder andere Jaeden Lieberher, Sophia Lillis, Finn Wolfhard en Bill Skarsgård waardoor je de – weinige – minpuntjes al snel vergeet. It is een must see voor iedere horrorfan. De film van Warner Bros. ligt sinds 24 januari 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Ben jij een echte horrorfan en heb je It al in de bioscoop gezien? Of durfde je niet goed en wachtte je tot de DVD en Blu-Ray in de winkelrekken verscheen? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.