Review – Radius (2017)

Regie: Caroline Labrèche & Steeve Léonard
Cast: Charlotte Sullivan, Diego Klattenhoff & Brett Donahue
Genre: Sciencefiction, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 4 januari 2018

Het is je vast al wel eens opgevallen dat bepaalde films in België niet in de bioscoop verschijnen. Daar zijn tal van redenen voor. Zo kan het dat de film het in de VS helemaal niet goed deed of dat de filmstudio er helemaal geen vertrouwen meer in heeft. Zo maakte Sony Pictures bijvoorbeeld al bekend dat de actieprent Proud Mary niet in België zal spelen. Maar ook de laatste  jaren waren er heel wat prenten die jammer genoeg niet in de zalen verschenen: The Keeping Room (2016), Bone Tomahawk (2016) enzovoort. Een tijdje terug bracht filmdistributeur Source 1 Media de eigenzinnige prent Radius rechtstreekt uit op DVD en Blu-Ray. Maar is dat ook terecht? Of had de film in de zalen mogen spelen?

In Radius maken we kennis met Liam, een compleet verdwaalde man. Hij weet niet meer wie hij is, wat hij heeft meegemaakt en waar hij vandaan komt. Wanneer hij wakker wordt middenin de natuur en zijn weg probeert terug te zoeken naar de bewoonde wereld, lijkt iedereen rondom hem dood te gaan. Is er een virus? Is het besmettelijk? Of is er meer aan de hand? Liam beslist zichzelf op te sluiten uit vrees voor een totale catastrofe, tot hij een jonge vrouw ontmoet die net als hij helemaal niet meer weet wie ze is. Maar hoe komt het? Hebben de twee iets met elkaar te maken? Samen beslissen ze om op zoek te gaan naar antwoorden, maar dat leidt tot nog meer vragen. Wat is er allemaal aan de hand? Zullen Liam en de vreemde vrouw uiteindelijk antwoorden vinden?

Radius is een mysterieuze film. Samen met de personages zoek je doorheen het verhaal naar antwoorden en probeer je te begrijpen waarom het allemaal gebeurt. Dat is zeker leuk en interessant, maar je kan de film nooit een absolute voltreffer noemen. Radius zit namelijk met één groot probleem: het weet zelf niet wat voor soort film het wil zijn. Nu eens denk je dat je naar een futuristische thriller aan het kijken bent, terwijl het even later een dramafilm lijkt te worden. Dat is vervelend voor de toeschouwer, want daardoor weet je nooit waarop de film wil focussen. Bovendien is het scenario veel te mager. Radius lijkt één lang uitgestrekte aflevering van een erg middelmatige televisiereeks. Jammer, want de film had zeker beter kunnen zijn.

Een groot bijkomend probleem is dat er erg weinig aandacht is voor de personages. Regisseurs en scenaristen Caroline Labrèche en Steeve Léonard proberen gaandeweg wel meer en meer vrij te geven van de twee protagonisten, maar nooit heb je het gevoel dat je hen echt kent. Dat is jammer, aangezien Radius poogt een erg personage-gedreven film te zijn. Het moet echter wel gezegd dat het acteerwerk in deze kleine film echt wel in orde is. De rol van Liam wordt goed naar het scherm gebracht door Diego Klattenhoff en de rol van de even verdwaalde vrouw wordt ook degelijk vertolkt door Charlotte Sullivan. Het is alleen jammer dat het allemaal zo mager is.

Radius had een veel betere film kunnen zijn. Het allergrootste probleem waarmee deze film kampt is dat de makers gewoon zelf niet wisten wat voor prent ze wilden brengen. Het resultaat is een warrige en langdradige film die je meteen vergeten bent. Het verhaal is traag en bovendien flirt het nu en dan net iets te hard met ongeloofwaardigheid. Zonde, aangezien de film barst van de interessante elementen. Diego Klattenhoff en Charlotte Sullivan zorgen gelukkig wel voor goed acteerwerk, waardoor het uiteindelijk allemaal nog wel meevalt. Source 1 Media bracht Radius op 4 januari 2018 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij al eens van Radius gehoord of heb je de film al gezien? Spreekt de verhaallijn je wel aan en ben je van plan om de DVD of Blu-Ray te kopen? Laat het weten door hier onder te reageren.