Review – The Greatest Showman (2018)

Regie: Michael Gracey
Cast: Hugh Jackman, Michelle Williams, Zendaya, Rebecca Ferguson & Zach Efron
Genre: Musical, biografisch drama
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 3 januari 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 2 mei 2018

Musicalfilms zijn weer helemaal hot. Sinds de enorm grote Oscarzege van La La Land (2017) door de fantastische regisseur Damien Chazelle lijkt Hollywood het genre helemaal te hebben heruitgevonden. De film bracht immers een grote smak geld op en dat spreekt filmstudio’s natuurlijk aan. Sindsdien zagen we van Disney al Beauty and the Beast (2016) en kunnen we binnenkort genieten van een gloednieuwe Mary Poppins-film. Maar ook 20th Century Fox kwam met een prikkelende musical op de proppen: The Greatest Showman met niemand minder dan Les MisΓ©rables-ster Hugh Jackman. De cast maakt dus meteen indruk, maar doet de film dat ook?

In The Greatest Showman volgen we het doen en laten van P.T. Barnum, een dromerige man die als kind al droomde van succes. Wanneer hij via de bank met een valse eigendomsakte een grote lening weet te strikken, verandert zijn leven helemaal. Barnum opent een museum en organiseert een groot spektakel vol met β€˜unieke’ mensen: een vrouw met een baard, een reus, een Siamese tweeling… Hoewel niet iedereen fan is van zijn concept, wordt het toch één groot succes. Maar P.T. wil nog meer. Wanneer hij in het Verenigd Koninkrijk een bekende operazangeres ontmoet, besluit hij om met haar een grote tournee door de VS te maken. P.T. is hΓ©t voorbeeld van de β€˜American Dream’, maar kan dit succes zich ook tegen hem keren?

Een heerlijke song met een aanstekelijke melodie en een fantastisch tempo… Dat is hoe debuterend regisseur Michael Gracey zijn film aftrapt. Meteen valt op dat The Greatest Showman één grote feelgoodfilm is die je voortdurend glimlachend naar het scherm moet doen staren. En ja hoor, daar slaagt de prent helemaal in. Het verhaal is misschien niet perfect en er zitten gaten in het scenario, maar eigenlijk speelt dat voor deze film helemaal geen rol. The Greatest Showman is gewoon één groot feest voor jong Γ©n oud. De film straalt geluk uit en dat werkt natuurlijk erg aanstekelijk. Bovendien ziet het er allemaal fantastisch uit en zit de strakke choreografie bijzonder goed in elkaar. The Greatest Showman is echt een gigantische verrassing die je niet snel zal vergeten.

The Greatest Showman was maar half zo goed geweest als de cast uit andere namen bestond. Hugh Jackman, die al lang ervaring heeft in het musicalgenre, speelt zoals steeds een sympathieke rol Γ©n maakt echt vele indruk met zijn stem. Hij zingt zo goed en overtuigend dat je steeds weer wegdroomd. P.T. Barnum is bij hem dus in erg goede handen. Maar ook de andere castleden doen het fantastisch: Zendaya, Zac Efron en Michelle Williams tonen hun prachtige stemmen en weten daarmee helemaal te overtuigen. Rebecca Ferguson is de enige die jammer genoeg haar eigen deel niet inzong, waardoor het nu en dan wat gekunsteld lijkt. Dat is het enige puntje van kritiek voor deze schitterende en visueel echt verbluffende musicalprent.

Heb je zin om eens echt aan niets te denken terwijl je geniet van een heerlijke film? Wel, dan is The Greatest Showman dé perfecte film voor jou. Vanaf de allereerste seconde ben je helemaal mee met de film en wil je met elk liedje dat passeert luidkeels meebrullen. De muziek is prachtig, de personages zijn leuk en debuterend regisseur Michael Gracey zorgt ervoor dat je meer dan eens met open mond naar het scherm staart. En dan is er nog de fantastische cast, geleid door Hugh Jackman. Iedereen doet het zo goed, dat je op het einde snakt naar meer. The Greatest Showman is dus één groot feest dat je zo snel mogelijk in huis moet halen. De film van Twentieth Century Fox ligt vanaf 2 mei 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu en laat je helemaal overtuigen.

Heb jijΒ The Greatest Showman in de bioscoop gezien of wachtte je tot de film op DVD of Blu-Ray verscheen? Wat vind jij van de stem van Hugh Jackman? Laat het ons weten door hier onder te reageren.