Review – Bent (2018)

Regie: Bobby Moresco
Cast: Karl Urban, Sofia Vergara, Andy Garcia,  Grace Byers, Vincent Spano & John Finn
Genre: Criminaliteit, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 mei 2018

Als je dacht dat alle films die gemaakt worden ook in de Belgische bioscoopzalen verschijnen, dan hebben we heel slecht niets voor je: je vergist je enorm. Heel wat films verschijnen meteen op DVD of Blu-Ray of krijgen uitsluitend een release op Netflix. Denk in verband met dat laatste maar aan Alex Garlands uitstekende nieuwe topper Annihilation (2018). Als een film meteen op DVD of Blu-Ray verschijnt, wilt dit vaak al iets zeggen over de kwaliteit ervan. Maar ook dat is niet altijd het geval. Denk zo bijvoorbeeld maar aan The Limehouse Golem (2017), een film die veel beter was dan je aanvankelijk nog maar gedacht had. Op 17 mei 2018 bracht filmdistributeur Source 1 Media de thriller Bent meteen uit op DVD en Blu-Ray. Kwaliteit of absolute brol?

In Bent maken we kennis met Danny Gallagher, een voormalige politie-agent. Wanneer hij destijds samen met zijn collega Charlie een grote drugsbende probeerde op te rollen, werd hij verraden en schoot hij per ongelijk een andere politie-agent dood. Drie jaar later komt Danny uit de gevangenis en heeft hij maar één doel voor ogen: achterhalen waarom hij verraden werd. Maar dat is geen gemakkelijk taak, aangezien iedereen bij de politie nu een hekel aan hem heeft. Al snel ontdekt Danny dat het allemaal te maken heeft met een andere grote onopgeloste zaak. Maar hoe dieper de man zich nestelt in alle problemen, hoe gevaarlijker het wordt. Zal Danny het hele mysterie uiteindelijk kunnen ontrafelen?

Het verhaal van een man die op zoek gaat naar wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd is en vervolgens maar al te graag wraak wil nemen… dat is wat Bent ons eigenlijk brengt. Op zich zou het allemaal nog wel leuk en interessant kunnen zijn als het goed uitgewerkt was, maar jammer genoeg is dat hier niet het geval. Bent is qua verhaal helemaal niet sterk, waardoor je al na een kwartiertje de aandacht volledig verliest. Dat komt niet alleen door het erg zwakke script, maar ook door de matige montage en de plotse en lastige overgang van scenes. Soms verschiet je gewoon omdat de scene onverwachts bijzonder luidt wordt. Bent is dus niet meteen de beste film en dat is zonde, zeker omdat niemand minder dan Karl Urban – je kent hem als Dredd en ook uit Thor: Ragnarok (2017) – de hoofdrol voor zijn rekening neemt.

De personages die je in Bent ziet passeren zijn al even mager als het verhaal. Danny is wel het meest uitgewerkte personage, maar heeft van regisseur Bobby Moresco eigenlijk niet genoeg ruggengraat meegekregen om de film echt te leiden. Het acteerwerk van Karl Urban is dan wel foutloos, maar door het stomme personage kan je nooit enthousiast zijn. Maar ook geheim agente Rebecca en Danny’s soort-van-surrogaatvader Jimmy zijn verre van fijne en interessante personages. Sofia Vergara en Andy Garcia zetten de rollen wel geloofwaardig neer, maar ook hier is het probleem dat het allemaal te mager is. Een goeie cast zorgt er dus niet altijd voor dat een film een hoog niveau heeft.

Dat Bent niet meteen de strafste film van 2018 zou worden, werd al duidelijk toen Source 1 Media besliste om de film meteen op DVD en Blu-Ray uit te brengen. Hoewel die theorie niet altijd klopt, geldt het in dit geval dus wel. Het verhaal dat je voorgeschoteld krijgt is erg flauw, de personages zijn oninteressant en eigenlijk is de regie ook behoorlijk nonchalant. Bent is geen ijzersterke crimi-thriller, maar wel een saai hoopje bijeen geplakte scenes die een film moeten voorstellen. Gelukkig zorgt acteur Karl Urban er nog voor dat het allemaal wel meevalt, maar heel veel kan hij niet doen. Wil je de film toch graag eens een kans geven? De prent van Source 1 Media ligt sinds 17 mei 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij ooit al eens van Bent gehoord? Zag jij de film al op DVD of Blu-Ray of spreken het verhaal en de personages je niet zo aan? Laat het ons weten door hier onder een reactie achter te laten met jouw mening.